شهردار تهران:

آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده است

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت که امروز اگر یک میلیون مسکن در تهران کم است و به نیاز مردم بی‌توجهی شده و این مساله سبب اجاره‌نشینی بخش زیادی از مردم شده و مردم برای اجاره‌نشینی بیش از ۶۵ درصد از درآمد خود را هزینه می‌کنند و آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده، دستاورد مسیر طی شده و تفکر غلطی است که در گذشته حاکم بود.

کد مطلب: ۱۲۹۵۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده است

آیین کلنگ زنی احداث سه هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی تامین مسکن شهر تهران با حضور شهردار تهران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۸ و جمعی دیگر از مدیران شهری در ناحیه ۳ منطقه ۱۸ برگزار شد.

علیرضا زاکانی، شهردار در این مراسم با بیان این که یکی از نکاتی که در کلان شهر تهران وجود دارد موضوع نیاز به مسکن است، یک نگاه غلط از سابق در کشور حاکم بود و هنوز هم رسوب آن وجود دارد و آن این بود که کاری با نیاز مردم نداریم و خودشان را در کنار مردم نمی دیدند و درد مردم امروز به واسطه بی مسئولیتی در سال‌های قبل است.

زاکانی ادامه داد: امروز اگر یک میلیون مسکن در تهران کم داریم و به نیاز مردم بی توجهی شده و این مساله سبب اجاره نشینی بخش زیادی از مردم شده و مردم برای اجاره نشینی بیش از ۶۵ درصد از درآمد خود را هزینه می کنند و آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده، دستاورد مسیر طی شده و تفکر غلطی است که در گذشته حاکم بود.

شهردار تهران اضافه‌ کرد: امروز به برکت اهتمام دولت و نقش آفرینی نیروهایی که خودشان را نوکر مردم می بینند این مسیر تغییر کرده و یک ریل گذاری جدید در کشور شروع شده ، ما نیز در کنار دولت انقلابی مسیری را انتحاب کردیم که نسبت به نیاز مردم بی مسئولیت نباشیم.

وی بیان کرد: مسیری را دنبال کردیم که با یک حرکت جهادی سالانه ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم‌ تا هم خلا بی توجهی گذشتگان را جبران و هم تامین نیاز آیندگان را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی یادآور شد: امروز در این مکان جمع شدیم تا بخشی از این گام‌های بلند را در منطقه ۱۸ برداریم و از بنیاد مسکن نیز تشکر می کنیم و تقاضا داریم تا کارسازی ۴ هزار واحد دیگر را نیز به زودی داشته باشیم؛ امروز این اهتمام را می بینیم که از قانون جهش مسکن به بهترین نحوی استفاده شود تا جبران کننده آلام و دردهای قبلی باشیم و بتوانیم تعهدی که ناظر به مسکن داریم را پاسخگو باشیم.

شهردار تهران عنوان کرد: شورا و شهرداری تهران امروز یکپارچه و منسجم به دنبال ایجاد بسترسازی به این نیاز است که هم در بسته تملک و هم در بسته اجاره نشینی ورود کند و سازمان نوسازی با جدیت به این مساله ورود پیدا کرده و در کنار آن وعده دیگر ما نه گفتن به بی عدالتی است، بی عدالتی که در شهر ما دیده می شود و فاصله جنوب و شمال در آن وجود دارد.

وی گفت: بر خودمان لازم می دانیم که حرکت های جدی در مناطق مستعد شهر برای پیشرفت و آبادانی آنها انجام دهیم و این همت عالی مصروف این شود که چهره منطقه ۱۸ تغییر پیدا کند و مردم از نوسازی گسترده بهره ببرند و این بهره‌مندی به نزدیکی فاصله جنوب و شمال و سرانه خدماتی مطلوب برای ساکنین این منطقه بینجامد و این منطقه تبدیل به یک قطب توسعه شود و این مسأله درباره منطقه ۱۹ نیز صدق می کند.

زاکانی افزود: امروز رویکرد کمیسیون ماده پنج تغییر کرده و این کمیسیون به دنبال حرکت در مسیر تحول در حوزه ساخت وساز است و به تکلیف قانونی خود برای بارگذاری بیشتر مبتنی بر ظرفیت ها طبق ضوابط و چارچوب ها ، عمل خواهد کرد؛ بر همین اساس طرح های موضوعی برای تغییر کالبدی شهر برای رفع رکود اجرا می شود و تا امروز حدود ۱۷ طرح در کمیسیون ماده پنچ تصویب شده است .

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروز این فضا فرصتی را فراهم کرده که هم بی عدالتی را کم رنگ تر کنیم و عدالت را با یک نوسازی دقیق و دقت در دیدن سرانه های مطلوب جاری کنیم و نیاز مردم را در حوزه مسکن پاسخ معتبر دهیم .

وی گفت: خودمان را مکلف می‌دانیم هر جایی نیازی در شهر وجود دارد مجموعه مدیریت شهری در خدمت این نیاز قرار گیرد و این را پایه ای برای افرایش سرمایه های اجتماعی و اعتماد متقابل و مشارکت مردم در ساختن جامعه قرار دهیم؛ همچنین در کنار ساخت این واحدها، ساخت مجموعه های تفریحی و رفاهی را در منطقه ها دنبال می کنیم ، ضمن اینکه موضوع توجه به حمل و نقل عمومی در دستور کار است و هفته پیش عملیات اجرایی خط ۱۰ اغاز شده و در حال حاضر موضوع ما خط ۱۱ است که این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زاکانی در پایان با اشاره به اینکه این هفته امضای تفاهم نامه هایی را با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی داریم که ظرفیت هایی برای ما ایجاد می کند، بیان کرد: ما نمی گذاریم حسرت خانه دار شدن در دل جوانان عزیز ما بماند و نخواهیم گذاشت بخش عمده ای از درآمد مردم مصروف حوزه مسکن شود.

اکبر نیکزادنیز در آیین آغاز عملیات احداث ۳هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی تامین مسکن شهر تهران گفت: بنیاد مسکن یادگار حضرت امام خمینی (ره) است و در سال ۱۳۵۸ با فرمان تاریخی امام (ره) این نهاد تاسیس شد و در طول ۴۳ سال گذشته در زمینه های مختلف تلاش کرده تا خدمتگزار خوبی باشد.

وی افزود: تا امروز ۱۸۰ هزار واحد روستایی و ۱۸۰ هزار واحد مسکونی شهری در قالب طرح جهش ساخت مسکن در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

نیکزاد با اشاره به تهیه طرح هادی برای روستاهای کشور ادامه داد: در حال حاضر تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی است تا محیط روستا را برای مردم دلچسب کند.

رئیس بنیاد مسکن بیان کرد: بازسازی خانه های آسیب دیده در جریان حوادث طبیعی از دیگر اقدامات این نهاد است. با توجه به اینکه ۶ منطقه سیل خیز و ۹ منطقه زلزله خیز در کشور وجود دارد، سعی کرده ایم تا مسکن این مناطق آسیب خیز را نوسازی و بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان حوادث طبیعی بنیاد مسکن در کنار مردم به بازسازی مسکن های آسیب دیده می پردازد، یادآور شد: در شهر تهران در چند ماه گذشته با شهرداری تهران در بر سر ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی که قرار است در پایتخت ساخته شود؛ توافقات انجام شد و کلنگ ۳۰۰۰ واحد مسکونی قبل از عید با حضور شهردار به زمین زده شد.

نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر به صورت شبانه روزی عملیات اجرایی آن در حال انجام است؛ تاکید کرد: قرار بود ۷هزاز واحد مسکونی در خردادماه بسازیم که با تاخیر روبه رو شد امروز کلنگ ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی به زمین زده می شود.

وی در ادامه گفت: همچنین در طرح توسعه حرم عبدالعظیم(ع) که توسط بنیاد مسکن انجام می شود در جریان احیای بافت های فرسوده اطراف حرم با شهرداری تهران همکاری داریم.

رئیس بنیاد مسکن افزود: در جریان این پروژه نیز ۳هزار واحد مسکونی ساخته می شود.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این مراسم بیان کرد: طی ۸ سال گذشته به صورت مداوم کاهش صدور پروانه رخ داده است اما با برنامه ریزی‌های انجام شده در شهرداری، طی کوتاه مدت به سمت کاهش زمان صدور پروانه رفته‌ایم و از سوم مرداد ۱۴۰۱ صدور پروانه در سامانه به صورت یک هفته‌ای صادر می‌شود. به زودی به وعده رسیدن زمان صدور پروانه به دو ماه خواهیم رسید.

وی در ادامه افزود: همچنین سازمان نوسازی بند ۱۵ طرح تفصیلی را به تصویب کمیسیون ماده پنج رسانده و موضوع احداث ساختمان، به روند رو به رشد رسیده است.

به گفته صارمی؛ تا شهریور امسال ۲۱ هزار واحد مسکونی به پروانه‌های صادر شده [که در حال حاضر ۹۳۰۰ واحد است] اضافه می‌شود و شیب صدور پروانه که روند نزولی دارد صعودی خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه استراتژی شهردار تهران این بود که برای عملیاتی کردن بخش مسکن هدف گذاری روی ۱۸۰ هزار واحد انجام شود، عنوان کرد: امروز کلنگ زنی ۳ هزار واحد شروع شده و عملیات طراحی و پروانه آن به زودی شروع می‌شود. این واحدها سه ساله ساخته خواهند شد.

وی بیان کرد: بخشی از کلنگ زنی در منطقه ۱۸ و بخشی در منطقه ۱۹ انجام می‌شود و همچنین در اراضی رها شده منطقه ۱۹ حدود ۴۰ هزار واحد و در منطقه ۱۸ حدود ۶۰ هزار واحد را عملیاتی می‌کنیم.

صارمی با تأکید براینکه ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی به صورت کامل در این پروژه ها رعایت می‌شود، افزود: سیاست های کشور در جمعیت پذیری در نگرش همه مدیران به عنوان یک اصل نهادینه می‌شود. ضمن اینکه یکی از محورهای اصلی شهرداری، ایجاد محله‌های الگو با معیارهای زیست الگو و با رعایت هویت ایرانی اسلامی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه توضیح داد: یک محله الگو به مساحت ۵۰ هکتار در مرحله طراحی اولیه است؛ الگویی که فراتر از شهرک اکباتان باشد و بحث کیفیت زندگی و سرانه‌های شهری و محوریت مسجد و حضور مردم در آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی از سال ۱۳۸۴، پنج هزار واحد را اجرا کرده، گفت: امروز در این دوره ۳۷۰۰ پروژه عملیاتی شده و تا شهریور باید از ۵ هزار واحد عبور کند.

صارمی در ادامه سخنان خود افزود: از سه شنبه هفته جاری دو تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد خواهد شد و ظرفیت‌های این نهادها هم به بخش سازندگی اضافه می شود. علاوه بر این سازمان اجاره داری حرفه ای در سازمان نوسازی در حال شکل گیری است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: باید با استفاده از قانون جهش مسکن و سیاست های دولت کمک کنیم که این حرکت رو به رشد، اوج بگیرد و مردم به خدمات مطلوبی دست پیدا کنند. با وجود اینکه توان اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت های زیرمجموعه‌های آن بی نظیر است اما در اجرای برنامه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم «آغاز کلنگ زنی احداث ۳ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهر تهران» در جمع خبرنگاران، بیان کرد: آمار صدور پروانه از اوایل دهه نود [که سال ۱۳۹۱ حداکثر ۳۱ هزار پروانه بود] روند نزولی به خود گرفته است.

شهردار تهران، کاهش آمار صدور پروانه را مربوط به هشت سال گذشته تا به امروز دانست و افزود: با سیاست غلطی که از هشت سال گذشته در کشور حاکم شد، رکود در حوزه مسکن اتفاق افتاد. این بی مسکنی که مردم را آزار می‌دهد حاصل همان سیاست‌های پیشین است.

زاکانی ضمن اشاره به کمبود یک میلیون واحد مسکن در شهر تهران گفت: تدابیری از طریق مصوبات کمیسیون ماده ۵ در راستای بافت فرسوده و تسهیلات ویژه صدور پروانه اندیشیده و دنبال شده است که این اقدامات سبب می‌شود تا ساخت و ساز برای شهروندان به صرفه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که کاهش آمار صدور پروانه با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

شهردار تهران با بیان اینکه تمامی بافت‌های موجود برای نوسازی در شهر تهران، هدف گذاری شده‌اند، افزود: ساخت و ساز بین ۲۲ منطقه تقسیم بندی شده است تا قدرالسهم هر منطقه برای امسال مشخص شود. فرصت‌های بسیار خوبی در شهر تهران شکل گرفته است. به مردم وعده داده‌ایم که مسئولیت پذیر باشیم و این مسیر را طی خواهیم کرد.

زاکانی درباره نحوه واگذاری مسکن توضیح داد: هر مجموعه زمین، پروانه و ساخت مسکن دارای شریک است و قدرالسهم‌های شهرداری و شرکاء مشخص می‌شود. قدرالسهم شهرداری در راستای تملک برای اقشار ضعیف و اجاره مسکن است. برهمین اساس خودمان را برای اجاره داری حرفه‌ای آماده می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار