محمود رفیعی در گفت و گو با پانا:

تابستان فرصت مناسبی برای آماده‌کردن دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات ورزشی است

تهران (پانا) - در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا مسابقات ورزشی دانش‌آموزی برگزار نشد اما تابستان امسال با تمهیداتی که آموزش و پرورش در مجموعه‌های ورزشی و پایگاه‌های تابستانی در نظر گرفته، علاوه بر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، آنها را برای مسابقات ورزشی آماده می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تابستان فرصت مناسبی برای آماده‌کردن دانش‌آموزان برای  شرکت در مسابقات ورزشی است

محمود رفیعی کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۳، درباره اهداف اصلی فعالیت پایگاه های تابستانی به پانا عنوان کرد: « اوقات فراغت در تابستان امسال نسبت به دو سال گذشته برای دانش آموزان شرایط متفاوتی دارد، چرا که با توجه به کاهش ویروس کرونا، نگرانی خانواده ها کمتر شده و دانش آموزان به تدریج می توانند فعالیت های مستمر داشته باشند. یکی از اتفاقات خوب و موثر بعد از بازگشایی مدارس، بازگشت دانش آموزان به شرایط سابق بود و در راستای آن در حال حاضر فعالیت پایگاه های تابستانی می تواند در جهت رشد و پیشرفت دانش آموزان در زمینه ورزشی-پرورشی موثر باشد.

رفیعی در ادامه توضیح داد: «امیدوارم امسال تمرکز اصلی پایگاه‌های تابستانی بر روی فعالیت ورزشی باشد و دانش آموزان علاقمند با شرکت در مسابقات ورزشی بتوانند بدون استرس و نگرانی به فعالیت های گوناگون از جمله فعالیت های ورزشی بپردازند. اگر شرایط جسمی و روحی و روانی دانش آموزان در این چند ماه بهبود پیدا کند برای سال تحصیلی جدید انرژی و روحیه بهتری خواهند داشت.»

وی در رابطه‌ با برنامه‌های تفریحی پیش‌بینی شده برای دانش آموزان در تابستان اذعان کرد: «در منطقه از نظر امکانات ورزشی، سه ورزشگاه در حال فعالیت هستند که سرآمد آنها، ورزشگاه مجهز و بزرگ زینبیه است‌ که با توجه به مشکلات موجود بسیار پویا و فعال در زمینه های مختلف ورزشی فعالیت می کند. دانش آموزان زیادی در این ورزشگاه حضور دارند. ورزشگاه شهدا هم فعالیت نسبتا خوبی دارد و فعال‌است، اما استخر فرات منطقه مشکلاتی دارد که به زودی رفع خواهد شد. پیش بینی و برنامه ریزی در منطقه به گونه ای بود که دانش آموزان بتوانند از تمام امکانات موجود برای گذراندن اوقات فراغت استفاده کنند.»

رفیعی با اشاره به اینکه خانواده ها از طرح شهید خرازی استقبال خوبی کردند، آن را طرحی بسیار مفید دانست و بیان کرد: «این طرح بسیار عالی بوده، تبلیغات گسترده ای در سطح منطقه انجام شده و متقابلا استقبال بسیار عالی از طرف خانواده های خوش ذوق و دانش آموزان اتفاق افتاد. اجرای این طرح علاوه بر شادی و نشاط در خانواده به سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده نیز کمک می کند. اجرای طرح شهید خرازی در ورزشگاه زینبیه، روز پنج شنبه مخصوص مادران و دختران و روز جمعه در ورزشگاه شهدای فرهنگیان با حضور پسران و پدران دایر است.»

رفیعی در خصوص برگزاری مسابقات دانش آموزی و فرهنگیان اظهار کرد: «بعد از بازگشایی مدارس، برگزاری مسابقات دانش آموزی به همت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران پیگیری شد، اما با توجه به شروع امتحانات دانش آموزان در خرداد ماه، این ایده عملی نشد. ولی با توجه به شروع مسابقات کشوری، فراخوان های متعددی برای دانش آموزان فرستاده شد، تا با انجام تست های مرتبط به مسابقات اعزام شوند. این تست ها انجام شد در رشته هایی همانند جودو، تکواندو، کاراته، دانش آموزان زیادی از منطقه ۱۳ با کسب مقام، افتخار آفریدند. تیم تهران بسیار فعال به کار خود ادامه می دهد تا بتواند با قدرت در مسابقات کشوری شرکت کند.»

رفیعی با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگیان ادامه داد: «هدف اصلی برگزاری مسابقات ورزشی برای بانوان فرهنگی، تشویق و ترغیب آنان در زمینه های ورزشی است. اما امسال با توجه به کم بودن نیروی های رسمی در حوزه تربیت بدنی منطقه ۱۳، منطقه ما، فقط توانست در مسابقات فرهنگیان در رشته بدمینتون بانوان شرکت کند که خوشبختانه در این مسابقات، بانوان موفق به کسب مقام سوم شدند، ولی امید داریم در سال های آتی با ترزیق نیروهای تربیت بدنی جوان و برگزاری مسابقات ورزشی، افراد بیشتری را به سمت ورزش ترغیب و تشویق کنیم.»

رفیعی در رابطه با ورود پر قدرت مدارس به مسابقات ورزشی در سال تحصیلی آینده و وظایف دبیران تربیت بدنی در این امر، تصریح کرد: «بنده خودم ۳۱ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارم که ۲۶ سال آن در مدارس گذشت. در این ۲۶ سال همیشه به همکارانم توصیه کردم که توانمند در کلاس های درس تربیت بدنی حضور داشته باشند، معلمان تربیت بدنی باید با عشق ورزی نسبت به بچه ها آنها را آماده کنند‌. شادی و نشاط و انرژی مثبتی که از طرف معلم به دانش آموز وارد می شود‌ بسیار در عملکرد دانش آموزان تاثیرگذار است. همکاران جدیدالورود با شرکت در کلاس‌های گوناگون می‌توانند مهارت های لازم را کسب کنند‌ و با دانش بیشتری در کنار بچه ها عملکرد بهتری داشته باشند.»

رفیعی در مورد نگرانی ها و مشکلات دانش آموزان ورزشکار افزود: «شاید مهمترین نگرانی دانش آموزان ورزشکار، اکنون برگزار نشدن مسابقات ورزشی مانند گذشته است‌. به یاد دارم که سال ها قبل در نقاط مختلفی از ایران مانند رامسر مسابقات دانش آموزی بزرگی انجام می شد‌. اگر دانش‌آموزان با استعداد در مدارس شناسایی و به صورت حرفه ای وارد سیستم ورزشی شوند در آینده ورزش کشور تاثیرگذارند، چرا که شناسایی دانش آموزان مستعد از مدارس خصوصا از دوره ابتدایی شکل می گیرد و در دوره اول و دوم متوسطه به موفقیت می رسند‌.»

رفیعی در پایان افزود: «امیدوارم روزی برسد که مسابقات دانش آموزی در سطح آسیا صورت بگیرد.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار