عمویی در گفت‌و‌گو با پانا:

سفر مقامات روسیه و ترکیه به ایران فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی است

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نباید تجارت کشور را محدود به مذاکرات برجام کرد، گفت سفر مقامات روسیه و ترکیه به ایران فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سفر مقامات روسیه و ترکیه به ایران فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی است

ابوالفضل عمویی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر بایدن به عربستان سعودی، اظهار کرد: «آمریکایی‌ها در یک تحلیل راهبردی به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای جز احیای توافقات سابق ندارند؛ در واقع از دید آنها گزینه جایگزین، فشار حداکثری بر ایران است که این اعمال فشار در دوره ترامپ به نتیجه نرسید و این سیاست شکست خورد.»

وی افزود: «سوال اصلی این است که اگر آمریکا بخواهد تحریم‌ها را حفظ کند، آیا ایران آمادگی دارد که مذاکرات با ۴+۱ را بپذیرد یا خیر؛ برای ما این موضوع مهم است که تحریم‌هایی که امروز تجارت خارجی ما را به چالش کشیده‌اند، هر چه سریعتر باید رفع شوند. آمریکایی‌ها به صورت غیرقانونی در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شدند و هم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کردند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: «آمریکا امروز تنها در صورتی می‌تواند به مذاکرات بازگردد که تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کند.»

وی ادامه داد: «تعهداتشان باید به نحوی باشد که تمامی تحریم‌هایی که فواید اقتصادی تجارت ایران را تامین می‌کند باید رفع شود. متقابلا باید توافقی شکل بگیرد که تضمین کافی برای پایداری آن وجود داشته باشد.»

عمویی بیان کرد: «اصل متن توافق تا حدود زیادی آماده شده است و پیش نویسی وجود دارد اما درباره دو سه موضوع جزئی اختلافات باقی مانده است و فکر می‌کنیم که اصرار آمریکا برای حفظ موضع‌شان، عامل اصلی نرسیدن به توافق است.»

وی اضافه کرد: «ایران امروز همچنان جزئی از توافق سال ۲۰۱۵ برجام است؛ طرفی که از این توافق خارج شده ایالات متحده است که برای بازگشت، باید شروط ایران را مدنظر قرار دهد.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «امریکایی‌ها از آذر ماه سال گذشته به دو یا سه هفته اشاره می‌کنند که زمان برای احیای توافق باقی نمانده، اما هیچ یک از این ضرب‌الاجل‌ها واقعی نبوده است. ضرب‌الاجل اصلی برای منافع مردم ایران است. ما باید راه‌هایی را برای تجارت کالا و خدمات با کشورهای مختلف فراهم کنیم و به مذاکرات وین و دوحه متوقف نشویم.»

وی به سفر پوتین و رجب‌طیب اردوغان به تهران اشاره کرد و افزود: «سفر مقامات روسیه و ترکیه به ایران فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی است؛ در چند ماه گذشته همکاری‌های بسیاری با کشورهای آسیای میانه شکل گرفته؛ این همکاری‌ها، راه‌های جدیدی برای تامین منافع اقتصادی ایران است. در این شرایط نباید تنها منتظر باشیم که مذاکرات به نتیجه برسد. اگر آمریکا آماده رفع تحریم باشد، می‌تواند مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد اما اگر به مواضع خود اصرار داشته باشد، نباید انتظار داشته باشند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار