یک فعال فرهنگی:

معلمان، افسران جنگ نرم و ستون های محکم پیشرفت کشور هستند

جان نثاری: تاثیر پذیری دانش آموزان از معلم خود، مهمترین دلیل لزوم تربیت معلمان تراز انقلاب است

تهران (پانا) - یک دانشجو معلم جوان و فعال فرهنگی، معلمان را افسران جنگ نرم و ستون‌های محکم پیشرفت کشور دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۲۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
معلمان، افسران جنگ نرم و ستون های محکم پیشرفت کشور هستند

علی جان نثاری، دانشجو معلم جوان و فعال فرهنگی کشورمان در تبیین موضوع «معلمان تراز انقلاب»، با اشاره به اینکه معلمان افسران جنگ نرم برای پیشرفت کشور هستند، گفت: «معلمین هر جامعه افسران لشگر فرهنگی و ستون های پیشرفت آن کشور محسوب می شوند. چرا که هر معلم در طول سال های تدریس و خدمتش هزاران دانش آموز را تربیت علمی و اخلاقی خواهد کرد. بنابراین اگر این تربیت به صورت صحیح اتفاق بیفتد، در سایر ارکان کشور نیز رشد و پیشرفت حاصل خواهد شد.»

این فعال فرهنگی، تاثیر پذیری دانش آموزان از معلم خود را، مهمترین دلیل لزوم تربیت معلمان تراز انقلاب برشمرد و اظهار کرد: «دانش آموزان علاوه بر یادگیری مباحث علمی، در کلاس به صورت خود آگاه و ناخود آگاه از شخصیت معلمین خود نیز تاثیر می پذیرند. بنابراین در نظام جمهوری اسلامی، محصول نظام تربیت معلم باید، معلم تراز انقلاب اسلامی باشد. همانطور که الگوهای بسیار برجسته ای مانند: شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و... از مصادیق عینی معلم تراز انقلاب اسلامی هستند.»

وی در ادامه به برخی ویژگی های این شهیدان والامقام پرداخت و به عنوان اولین ویژگی، نگاه توحیدی به فلسفه علوم را تشریح کرد و گفت: «اولین ویژگی، داشتن نگاه توحیدی نسبت به فلسفه علم است. متاسفانه در غرب بعد از رنسانس، پیوند دین و دانش از یکدیگر گسسته شد و دیگر در علوم غربی صرفا نگاه های ابزاری و ماتریالیستی را مشاهده می کنیم. اما در دین مبین اسلام دین و دانش همواره ممزوج و یکی بوده‌اند و حتی دو جزء متفاوت اما در کنار هم نبوده‌اند. بلکه دیانت ما بوجود آورنده دانش ما و دانش ما پرورش دهنده دیانت ماست. شهید بهشتی رضوان الله تعالی علیه با تأسیس مدرسه دین و دانش، سعی بر این داشت تا این مهم را بار دیگر یادآور شود و آتش زیر خاکستر علوم اسلامی را بار دیگر شعله ور کند و همین تلاش های فکری، بعد از مدتی منجر به تاسیس دانشگاه اسلامی امام صادق علیه السلام و موسسه امام خمینی (ره) و ... شد. اگرچه بازتاب مثبت این تفکر تا امروز نیز ادامه دارد، اما نیاز هست که این تفکر با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته رشد و گسترش پیدا کند تا به صورت جامع و کامل به ثمر بنشیند.»

جان نثاری، ویژگی دوم معلم تراز انقلاب را تواضع و فروتنی دانست و افزود: «ویژگی دوم، عدم تَکَبّر و تَفَرعُن است. تواضع و فروتنی مثال زدنی این اسطوره های معلمی، باید امروز در بین جامعه علمی و فرهنگی ما الگو قرار بگیرد تا هر چه بیشتر نشر و گسترش پیدا کند و بخشی از اخلاق و رفتار تمام جامعه ما شود.»

وی ادامه داد: «شهید مطهری در کتاب عدل الهی به ماجرای زیبایی در این مورد اشاره می کند که بیان آن خالی از لطف نیست. داستان از این قرار است که روزی مرحوم آیت الله کوه کمره‌ای، نیم ساعت پیش از شروع تدریس در محل برگزاری کلاس خود حاضر شده و در گوشه ای می نشیند. در این هنگام طلبه‌ای را مشاهده می کند که به چند طلبه دیگر درس می‌دهد و طرز بیان او را محققانه و عالمانه می‌بیند. فردای آن روز مخصوصا خود را زودتر می‌رساند و این نکته برایش اثبات می شود که آن طلبه گمنام بهتر از او تدریس می کند. از این رو وقتی کلاس درس آیت الله که بسیار هم شلوغ بوده است، شروع می شود، رو به جمع کرده و با اشاره به آن طلبه می گوید: «رفقا این شخص درس را بهتر از من می‌گوید و من خود، از او استفاده می‌برم. بیایید همگی در درس ایشان حاضر شویم.» و آن شخص شیخ مرتضی انصاری بود. می بینیم گوهر تواضع که در درون آیت الله کوه کمره ای بود باعث شد این استاد حوزه علمیه در مقابل یک طلبه گمنام زانو بزند و درس بسیار بزرگی به همه شاگردان خود بدهد. شاید بتوان گفت متأسفانه امروزه این گوهر کمرنگ شده و عده زیادی به دنبال شهوت دیده شدن و مطرح شدن در مسیر علمی خود حرکت می کنند.»

این دانشجو معلم جوان، سومین ویژگی معلم تراز انقلاب را بصیرت و جهان بینی دانست و بیان کرد: «بصیرت و جهان بینی صحیح، سومین ویژگی معلم تراز انقلاب است. معلمین و اساتید در حکم دیده بانان یک امّت هستند که اگر غفلت کنند و خوابشان ببرد، لگد چکمه های دشمن یا سیل بلایا هست که آن جامعه را بیدار خواهد کرد.»

جان نثاری افزود: «خوشبختانه کشور عزیز ما، با وجود چنین معلمانی، از تاریکی خفقان و استبداد، در زمان طاغوت شاهنشاهی، به سلامت خارج شد و معلمان دانا و روشنگر توانستند نقش بسیار موثری در بیدار کردن و آگاه‌ سازی مردم زمان خود ایفا کنند و بسیاری از آنها در این مسیر مقدس، جان خود را از دست دادند.»

وی در پایان با اشاره به این که پرداختن به موضوع معلم تراز انقلاب، از ضرورت های گام دوم انقلاب اسلامی است و رهبر معظم و عزیزمان چراغ راه را در این زمینه برای نسل نو کشور روشن کرده اند، آرزو کرد جوانان و نوجوانان با علم و اندیشه سازنده، در این مسیر گام بردارند و برگ افتخار دیگری به تاریخ پربار خداجویی و علم و اندیشه این دیار بیفزایند.

*دانش آموز خبرنگار؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار