‌آموزش نظم به کودکان

تهران (پانا) - کودکان از ریخت و پاش لذت می‌برند و به سختی تن به نظم و انظباط می‌دهند اما آموزش از راه صحیح به سرعت نتیجه می‌دهد حتی در مورد سرسخت‌ترین کودکان.

کد مطلب: ۱۲۹۱۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
‌آموزش نظم به کودکان

به گزارش نمناک، آموزش نظم و انضباط به کودک یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها در ارتباط با فرزندانشان است. بسیاری از والدین از بی نظمی و شلختگی کودک خود شاکی هستند و به روش های مختلف سعی دارند او را منضبط تربیت کنند.

والدین نقش بسیار موثری در آموزش نظم و تربیت کودک منظم دارند. والدین بر اساس نوع رفتار به سه گروه تقسیم می شوند:

والدینی که مستبد و اقتدارطلب هستند و قوانین بی انعطاف وضع می کنند و در صورت اجرا نشدن مقررات خاطی را مجازات می کنند.

والدینی که آسان گیر هستند و به کودک اجازه می دهند هر کاری را انجام دهد و محدودیت را آسیب زننده می دانند.

والدینی که رفتار آگاه دارند و از کودکان خود متناسب با سن و سال و توانایی های او توقعاتی دارند.

والدین مستبد و سختگیر نمی توانند فرزندی منظم تربیت نمایند زیرا سخت گیری فراوان در مورد این موضوع احتمال بالایی را برای مقاومت و بی نظمی و یا وسواس در کودکان ایجاد خواهد کرد. لازمه رشد و اقتضائات سنی کودک این است که بازی کند.

وسائل بازی را در اتاق پخش کند و… لذا نمی توان از او انتظار داشت که همواره و همیشه اتاقی منظم داشته باشد و همیشه با وسائل جمع و جور بازی کند. اگر کودکی همیشه جمع و جور باشد باید به سلامت روان او و شیوه های تربیتی خودمان شک کنیم.

والدین آسانگیر نیز نمی توانند فرزندی منظم تربیت کنند زیرا آنها همیشه خودشان وارد عمل شده و از کودک خود نمی خواهند نظم داشته باشد. این والدین بر این باورند که کودک شان در آینده و بزرگسالی نظم را خواهد آموخت و لازم نیست سختگیری داشته باشند و به او نظم بیاموزند. بنابراین همیشه خودشان سعی در مرتب کردن اتاق کودک دارند و متاسفانه کودکانی بی مسئولیت تربیت می کنند.

و اما والدینی که رفتار آگاهانه دارند، این نوع والدین سعی می کنند، همیشه بهترین رفتار را در پیش بگیرند و منطقی و جدی رفتار کنند، این نوع از والدین هرگز خشونت به کار نبرده و خودشان به عنوان الگوی فرزند بسیار منظم هستند. آنها از فرزند خود متناسب با توانایی و سن او انتظار دارند.

سن آموزش نظم به کودک

یکی از سوالات والدین این ست که از چه زمانی نظم را به کودک آموزش دهند. شما می توانید نظم را به کودکتان از همان زمانی که او نوپا است آموزش دهید اما باید رفتار شما با کودک نوپا مناسب باشد و از او انتظار نداشته باشید که همیشه منظم باشد و باید در ین سن او را با مفهوم «درست» و «اشتباه» آشنا کنید.

برای کودک نوپایی که تنها یک سال دارد، نظم باید با اجتماعی سازی و آموزش حد و مرزها در فکرش نهادینه شود. کودک تا قبل از 5/3 تا 4 سالگی مفهوم قواعد و قوانین را درک نکرده است اما با افزایش سن او می تواند به مفهوم کلی تر و ملموس تری از قوانین دست یابد و از این سن به بعد می توان به صورت دقیقتری به کودک آموزش نظم داد.

آموزش نظم به کودک در سنین مختلف

والدین باید برای آموزش نظم به کودک به سن و توانایی های او توجه کنند و انتظار معقولی از فرزند خود داشته باشند. برای آموزش نظم به کودکان در سنین مختلف روش های زیر را بکار بگیرید.

آموزش نظم به کودکان زیر سه سال

کودکان کم سن و سال، درک زبانی، حافظه و دقت توجه محدودی دارند و بهترین استراتژی ها برای تأدیب این کودکان، بیشتر مربوط به کنترل آسیب آن هاست تا اینکه به آن ها درسی را آموزش بدهید. بنابراین برای آموزش نظم به کودک روش های زیر را امتحان نمایید:

1. هنگامی که کودک سعی در پخش وسایل و پرت کردن آنها داشت شما کودکتان را از مشکلات دور نگاه دارید و حواس او را پرت کنید. در این زمان کودک کوچک است و نمی فهمد که این وسیله خطرناک است و نباید به او دست بزند. او با همین حرکات کم کم اصول نظم را می آموزد.

2. در موقعیت های جدی می توانید از لغت نه با قاطعیت بیشتری استفاده کنید اما توجه کنید که اگر بیش ازحد از این لغت استفاده کنید، کارایی آن را از بین می برد.

3. هنگامی که کج خلقی های کودک شما شدت می گیرند، کاری را انجام دهید که او آرام بگیرد. کودکان وقتی قشقرق به پا می کنند که نمی توانند خشمشان را کنترل کنند. اگر کودک شما دور اتاق می دود و اسباب بازیهایش را پخش و پلا می کند. گریه می کند و جیغ می زند و همه چیز را پرتاب می کند. او را آرام کنید.

یادتان باشد که نباید عصبانی شوید. اگر اجازه می دهد او را بغل کنید و تا آرام شود او رامحکم نگه دارید. در این زمان سعی نکنید با او صحبت کرده و نصیحتش کنید. بعد از پایان قشقرق او را به اتاقش ببرید و از او بخواهید که آنچه پخش کرده را به ترتیب سر جایش بگذارد و در این کار به او کمک کنید.

4. کودک شما بابد بتواند به شما اعتماد کند، برای اعتماد کودک به او توجه کنید و نیازهایش را برآورده نمایید. این اعتماد برای زمانی که او بزرگتر می شود و شما برای او حدود و قانون می گذارید لازم می شود. در آن زمان اگر او به شما اعتماد نداشته باشد و از عشق شما به خودش مطمئن نباشد چگونه زیر بار قوانین و محدودیت های شما برود؟

5. کودکان در حدود یک سالگی کم کم می فهمند که دارند چه کار می کنند در این سن کم کم باید به کودک بفهمانید که او مسئول اعمالی است که خودش انجام داده است. بنابر این باید نتیجه اعمالش را هم درک کند. مثلا اگر کودک شما بشقابش را روی زمین خالی کرده او را دعوا نکنید. فقط به او بگویید که لازم است بعد از غذا این جا را تمیز کند.

6. وقتی کودک کاری می کند که شما می پسندید به او آفرین بگویید و تشویقش کنید و تنها زمانی که کار بد می کند او را دعوا کنید.

7. کودکان از 18 ماهگی حس نوع دوستی وهمکاری دارند و دوست دارند درتمام کارهایی که شما انجام می دهید کمکتان کنند والبته گاهی هم خرابش می کنند تا یاد بگیرند. از کودک بخواهید که در جکع کردن وسایل و اتاقش به شما کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار