راه اندازی باشگاه کتابخوانی «چرخ نیلوفری» در کتابخانه اخلاق منطقه ۱۴

تهران(پانا) - رییس کتابخانه اخلاق منطقه ۱۴ مطالعه کتاب را یکی از مفیدترین، ارزان ترین و البته سرگرم کننده ترین راه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان دانست و همزمان با آغاز اوقات فراغت تابستانی و با توجه به افزایش سرانه کتاب خوانی کشور، از راه اندازی باشگاه کتابخوانی چرخ نیلوفری ویژه کودکان و نوجوانان، در کتابخانه اخلاق خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی باشگاه کتابخوانی «چرخ نیلوفری» در کتابخانه اخلاق منطقه ۱۴

اعظم قاسمی دولت آبادی؛ رییس کتابخانه اخلاق منطقه ۱۴ در رابطه با کتاب خواندن و تأثیر آن بر کسب علم و بهبود خلاقیت دانش آموزان در گفتگو با پانا گفت: «فرهنگ، محوری‌ترین موضوع هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به کتاب،کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه بویژه در نسل جدید است. رمز توسعه‌یافتگی هر جامعه؛ سرانه مطالعه، میزان تولید، مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و یکی از بزرگترین دلایل کتاب خواندن، کسب علم و دانش است. کتاب های خوب منبعی از اطلاعات هستند و خواندن آنان با موضوعات متنوع عمق دانش را افزایش می‌دهد. همچنین مطالعه، خلاقیت را بهبود می‌بخشد و به ما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را آزاد کنیم با مطالعه بیشتر چیزهای بهتری نیز یاد خواهیم گرفت. در همین راستا بر آن شدیم تا به منظور پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، باشگاه کتاب خوانی نیلوفری را در فرهنگسرای اخلاق منطقه ۱۴ کنیم.»

وی با اشاره به اینکه راه اندازی باشگاه کتابخوانی، تاثیرات زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی اعضاء می گذارد افزود: «باشگاه‌ های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان گروه‌های کتاب‌خوانی هستند که با حضور کودکان یا نوجوان برای مبادله کتاب و خواندن کتاب های مبادله شده، تحت نظر یک مربی بزرگ‌سال تشکیل شده اند. کودکان و نوجوانان در این باشگاه، شیوه بحث و گفتگو، مشارکت و تفکر انتقادی را می آموزند و با ایجاد انگیزه و شوق، بچه ها را به سمت مطالعه می کشاند و از بچه ها، افرادی صاحب نظر، اهل فکر و یک کنشکر فعال می سازد.»

رییس کتابخانه اخلاق در خصوص رابطه مطالعه با کاهش استرس گفت: «خواندن یک کتاب می‌تواند استرس را حتی گاهی بهتر از پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی از بین ببرد. همچنین مطالعه کردن اثرات مثبت زیادی بر مغز دارد و از بیماری هایی از جمله آلزایمر جلوگیری می‌کند. تمرین و فعالیت موجب بهبود فعالیت ها و سالم ماندن مغز نیز می‌شود. حل پازل و خواندن کتاب یکی از راه های تمرین مغز و افزایش تمرکز است. مطالعه کتاب خوب می‌تواند الهام بخش زندگی باشد و حتی آن را هم تغییر دهد. خواندن یک کتاب آموزنده به خصوص دیالوگ ها یا بیوگرافی افراد را برای دستیابی به اهداف تشویق می‌کند و راهنمایی های بسیاری را نیز برای موفقیت ایجاد می کند.»

وی با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه کتاب نیاز به اراده جمعی و عمومی و فرهنگ‌سازی دارد، افزود: «استفاده از سیاست‌های تشویقی و برپایی اردوهای کتاب‌خوانی در بالا بردن سرانه مطالعه کتاب امری بسیار مهم است. باید از تجربه کشورهای موفق دنیا در حوزه کتاب‌خوانی بهره‌مند شویم و راهکارها و روش‌های استفاده شده در این کشورها برای افزایش سرانه کتاب‌خوانی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.»

قاسمی دولت آبادی در خصوص هدف اصلی برگزاری این باشگاه‌‌ کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان گفت: «از مهم‌ترین اهداف این طرح می توان به بهبود کار گروهی، افزایش سرانه مطالعه نسل آینده، تقویت فرهنگ گفت‌وگو، تقویت استدلال، مهارت در بحث و بررسی و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی و کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب است.»

وی افزود: «در باشگاه‌های کتاب‌خوانی بچه‌ها مجموعه‌ای از آثار ادبی مرتبط با محدوده سنی خودشان را می‌خوانند و بعد می‌توانند تفسیر خودشان از اثر را در فضای باشگاه و در جمع دوستانشان بیان کنند و به اشتراک بگذارند، همچنین درباره آن بحث و گفت‌وگو کنند. حتی از بچه‌ها خواسته می‌شود که نظرشان را برای نویسنده کتاب بنویسند که باعث ایجاد روابط جدیدی میان نویسندگان و خوانندگان شده است.»

وی معرفی کتب برگزیده، آموزش مهارتهای مطالعه، خوانش کتاب به انتخاب کودکان و نوجوانان، پرورش خلاقیت کودکان با هنر پانتومیم، تقویت استقلال و قدرت تحلیل فکری-انتقادی، تشویق به مطالعه و ارتباط به افراد کتابخوان و برجسته ادبی، مشارکت در کار گروهی و تشویق افراد به نویسندگی را از برنامه های باشگاه کتابخوانی چرخ نیلوفری اعلام کرد.

قاسمی دولت آبادی در پایان با بیان اینکه دانش آموزان باید اطلاعات مورد نیاز را از منابع معتبری مثل کتاب های مرجع، فرهنگ نامه ها و دانشنامه ها به دست آورند، اظهار کرد: «باشگاه کتابخوانی چرخ نیلوفری گ یکی از اتفاقات بسیار خوب در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی است. این رقابت موجب تشویق کودکان و نوجوانان برای کتابخوانی و گفت‌وگو پیرامون کتاب می‌شود، چرا که راه پیشرفت جامعه با بچه های کتابخوان خواهد بود.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار