در نشست هماندیشی برنامههای اوقات فراغت شهرداری و آموزش و پرورش عنوان شد:
غنیسازی اوقات فراغت از اهداف و برنامههای مبتنی بر سند تحول بنیادین است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، چگونگی گذراندن اوقاتفراغت را بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دانست و غنیسازی اوقاتفراغت دانشآموزان در تابستان را از اهداف و برنامههای مبتنی بر سند تحول بنیادین عنوان کرد.
نشست هم اندیشی و هم افزایی فکری برنامه های اوقات فراغت شهرداری و آموزش و پرورش منطقه ۱۴، با رویکرد ایجاد تعاملات گسترده و بهره مندی مشترک از ظرفیتهای نهادهای آموزشی و فرهنگی با هدف تقویت روابط شهروندی، کاهش فاصله های بین نسلی و تقویت فرهنگ خانواده زیستی برگزار شد.
محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با بیان اینکه چگونگی گذران اوقات فراغت، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است که استفاده مطلوب از این اوقات میتواند تأثیر مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد، در گفتگو با پانا گفت: «اهمیت مسئله تربیت دانشآموزان و ابعاد مختلف آن نیازمند برنامهریزی در تابستان است. در راستای غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان، وزارت آموزش و پرورش نیز مانند شهرداری سیاست ها و برنامه های متعددی در همین زمینه با شعار هر مدرسه، یک پایگاه تابستانی ارائه کرده است و تمامی مدارس بر اساس شیوه نامه فعالیت های تابستانی، آماده ارائه برنامه های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری در جهت بهتر گذراندن اوقات فراقت دانش آموزان هستند.»
وی در ادامه ضمن تبیین ماموریت های آموزش و پرورش در جهت تربیت اجتماعی دانش آموزان گفت:«برنامه های زیادی از تهران جهت تربیت اجتماعی دانش آموزان طراحی شده است که در این زمینه مربیان نیز آموزش هایی را در سطح کشور می ببیند. این برنامه ها با هدف تقویت روابط شهروندی، تبیین سبک زندگی منطبق با معیارهای اصیل زندگی ایرانی ـ اسلامی، کاهش فاصله های بین نسلی، تقویت فرهنگ خانواده زیستی، ارتقاء جایگاه و اهمیت خانواده در جامعه و احیای پایگاه های فراغتی طبیعی برنامه ریزی شده است. از آنجا که برنامهریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، تلاش و همت دسته جمعی نهادهای فرهنگی را میطلبد، بر آن شدیم تا با افزایش همکاری ها با شهرداری منطقه در خدمت به شهروندان بهتر عمل کنیم.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه بر اساس شعار سال و سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال آفرینی، باید برنامه ریزی اوقات فراغت مبنی بر اشتغال زایی دانش آموزان صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: «متاسفانه از اوقات فراغت به منظور نبودن دانش آموزان در منزل و گذراندن زمان یاد میشود، در صورتی که اوقات فراغت برای یادگیری هرچه بیشتر دانش آموزان است و آموزش در هیچ شرایطی تعطیل نیست. با توجه به شرایط خاص کرونایی و تعطیلی مدارس در دو سال گذشته جهت رفع کمبودهای تربیتی، لازم است امسال تابستان برای اوقات فراغت و تشکیل پایگاههای تابستانی برنامهریزی قوی، منسجم و هدفمند انجام گیرد و از ظرفیتهای درونسازمانی و برونسازمانی نهایت استفاده انجام گیرد، تا از استعداد های دانش آموزان در هر زمینه ای استفاده شود.»
وی در خصوص استفاده از تمامی ظرفیت های نهادهای فرهنگی در برنامه ریزی بهتر برای اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: «برای کاستن از دغدغههای خانوادهها، ایجاد محیطهای امن و ایمن برای پذیرش دانشآموزان و آموزش مسائل تربیتی و مهارتی میبایست ضمن استفاده از کانون های درون مدرسه ای، کانون های فرهنگی، سالن های ورزشی، مراکز مشاوره و سایر امکانات و منابع درون سازمانی و نیروی انسانی کاردان و متخصص از سایر ظرفیت های شرکای آموزش و پرورش نیز بهخوبی بهره گیری کنیم تا پس از دو سال فعالیت به صورت مجازی، از این به بعد فعالیتهای حضوری با جدیت دنبال شود.»
عدل لاله در در بحث غنی سازی اوقات فراغت افزود: «برنامه های اوقات فراغت اگر بتواند مهارت آموزی عملی و انگیزه کار را در دانش آموزان ایجاد کند، نشان دهنده آن است که به بخشی از اهداف سند تحول دست پیدا کرده ایم، لازمه این کار برنامه ریزی دقیق و ورود هوشمندانه و هدفمند تولید کنندگان محتوا برای غنی سازی است. در بحث غنی سازی اوقات فراغت لازم است خانواده ها، دستگاه های مختلف و نیز بخشهای مختلف آموزشی و فرهنگی ورود پیدا کنند. ورود خانواده ها در این زمینه می تواند کیفیت برنامه ها را برای تولید محتوا در غنی سازی اوقات فراغت در فضای مجازی ارتقا دهد.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی در پایان با تاکید بر اینکه بحث مهارت آموزی با رویکرد سند تحول بنیادین باید در دستور کار برنامه ریزی اوقات فراغت قرار گیرد، اظهار کرد: «همفکری، هم اندیشی، برنامه ریزی منسجم و فراهم کردن امکانات یکی از ضرورت های اساسی جهت اوقات فراغت می باشد. مسلما تمرکز طرح ها و همفکری در این زمینه درصد موفقیت و کمیت و کیفیت برنامه ها را بالا خواهد برد. مدرسه در سند تحول بنیادین کانون تغییر، تحول و نشاط در محله است و از این لحاظ بایستی رویکرد ما از انتقال صرف دانش در مدرسه به سمت تقویت ابعاد تربیتی تغییر کند.»
در ادامه جلسه علی ولی زاده؛ مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه اوقات فراغت فرصتی طلایی برای آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان است در گفتگو با پانا عنوان کرد: «در بحث های آموزشی، دامنه های محدودی برای دانش آموزان تعریف می شود ولی اوقات فراغت می تواند فرصت طلایی به ما بدهد که مهارت های زندگی به آن ها آموزش داده شود و دانش آموزان آماده حضور در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شوند. انتظار از برگزاری پایگاه تابستانی و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان، ایجاد فضای شاد و پر نشاط است، نه این که با آموزش همان دروس نظری، همان کلاس های رسمی برای دانش آموزان رقم زده شود. باید اجازه دهیم دانش آموزان در سه ماهه تابستان از شرایطی به دور از درس به یک آرامش روحی و روانی دست پیدا کنند و برای سال تحصیلی جدید آماده شوند.»
وی با بیان اینکه با رویکرد ارتقاء سطح سلامت جسمانی و جبران کم تحرکی ناشی از کرونا در میان دانشآموزان و همچنین غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان که از اهداف و برنامههای مبتنی بر سند تحول بنیادین است؛ فضاهای ورزشی مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد، افزود: «با نگاه جهادی و انقلابی شهردار تهران که نویدبخش تعاملات مثبت متکی بر فرهنگ و اثرگذاری در زمینه تعامل میان دو دستگاه و هم افزایی هرچه بیشتر بود؛ جلسه ای با هدف عقدتفاهم نامه میان آموزش و پرورش و شهرداری تهران مبنی بر استفاده رایگان دانش آموزان از فضاهای ورزشی در فصل تابستان؛ برگزار شد که بر اساس این جلسه تمامی دانس آموزان در طول فصل تابستان می توانند از تمامی فضاهای ورزشی به صورت رایگان استفاده کنند.»
ولی زاده خاطر نشان کرد: «بر اساس موضوعات مقرر شده در جلسه در راستای حفظ امنیت و سلامت دانش آموزان و ارائه خدمات مطلوب تر، تعداد ١٠٠ دستگاه اتوبوس نیز برای حمل و نقل دانش آموزان به این فضاهای ورزشی، فرهنگی و آموزشی در اختیار آموزش و پرورش شهر تهران قرار می گیرد.»
مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ۱۴ با بیان اینکه اوقات فراغت تعریف و گستره بسیاری دارد و تنها مخصوص روز و ایام خاصی نیست، گفت: «اوقات فراغت به عنوان یکی از نیازهای جامعه، کمتر مورد توجه است و برخی دستگاهها باوری درستی نسبت به آن ندارند و آن را یک موضوع لوکس میدانند. درحالی که اوقات فراغت متن زندگی است و تنها نیاز نوجوانان نیست؛ بلکه نیاز بزرگسالان نیر محسوب می شود و لازم است برای غنی کردن این اوقات در ابتدا به ادبیات مشترکی دست یابیم.»
وی با اشاره به برنامه های متنوع اوقات فراغت دانش آموزان و همکاری مراکز خاطرنشان کرد: «در بهینه سازی برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در منطقه، کانون های فرهنگی تربیتی، بسیج دانش آموزی، دارالقرآن ها، پژوهش سراها و مجتمع های ورزشی در اجرای هر چه بهتر برنامه ها به صورت حضوری فعالیت می کنند.»
مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ۱۴ در پایان ضمن اشاره بر اینکه از زمان تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد شده که فعالیتهای ما بایستی متناسب با این سند و این تغییرات باشد، اظهار کرد: «برای کسب رضایت مردم و مخاطبان بایستی آینده نگری را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و قطعات برنامه هایمان را متناسب با این اقتضائات بچینیم تا مورد استقبال آیندگان واقع شود. نگرش ما در بحث غنی سازی اوقات فراغت درآمدزایی نیست، بلکه ارائه خدمت به دانش آموزان و خانواده هاست و بر همین مبنا از نظر ما آموزش و پرورش فرانهاد است و بستری برای رسیدن به اهداف اجتماعی و فرهنگی است.»
دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه