معلم نمونه سیستان و بلوچستان:

معلمی موفق است که همیشه به‌دنبال یادگیری باشد

معلم کارآمد دانش‌آموزان را در مسیر تجربه‌های واقعی علمی قرار می‌دهد

زاهدان (پانا) - مهسا دادگر، معلم نمونه سیستان و بلوچستان، معلمی را موفق می‌داند که همیشه به‌دنبال یادگیری و آموختن باشد و به‌جای تهیه بسته آموزشی با پرورش خلاقیت، دانش‌آموزان را در مسیر تجربه‌های واقعی علمی قرار دهد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معلمی موفق است که همیشه به‌دنبال یادگیری باشد

مهسا دادگر، معلم تازه نفس ایرانشهری است که موفق شد در هفته معلم ۱۴۰۱ رتبه اول معلمان منتخب استان سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص دهد و در جمع معلمان نمونه کشور قرار بگیرد. وی از سال ۱۳۹۳ وارد دانشگاه فرهنگیان بیرجند شد و از مهرماه ١۳۹۷ تاکنون افتخار فعالیت در سنگر علم و دانش و شغل مقدس معلمی را دارد. دادگر در طول ۴ سال سابقه تدریس خود در مدارس روستاهای مختلف شهرستان ایرانشهر خدمت کرده و در همین مدت کوتاه توانسته است کارهای بزرگی اتجام دهد.

انتخاب او به عنوان معلم نمونه کشوری و کسب رتبه اول معلمان منتخب در سیستان و بلوچستان بهانه‌ای شد تا با این معلم ایرانشهری به گفت‌و‌گو بپردازیم.

در طول دوران تدریس خود چه عناوین و افتخاراتی کسب کرده‌اید؟

طی دو سال متوالی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴٠٠، به عنوان معلم خلاق، در جشنواره کشوری که از سوی سمن‌های فعال در حوزه توسعه و عدالت آموزشی برگزار شد، افتخار داشتم تا در کنار مدرسان کشوری و معلمین باتجربه از سراسرکشور، برگزیده و انتخاب شوم. همچنین در سال ۱۴٠٠، برگزیده جشنواره ساخت فیلم در راستای تدریس در دوران کرونا شدم. در همین سال، در مسابقه تدریس ملی مجازی، برگزیده شدم و به مرحله نهایی راه یافتم. سال ۱۴٠۱ نیز در همایش ملی آموزش مجازی که از سوی دانشگاه فرهنگیان کشور برگزار شد، در بخش معلم تلاشگر، برگزیده و موفق به دریافت کاندید نشان مطهر شدم. امسال نیز توفیقی حاصل شد در سال چهارم کاری، به عنوان معلم برتر استان سیستان و بلوچستان، انتخاب شوم. همچنین طی داوری هایی که از سوی وزارتخانه صورت گرفت، رتبه اول استان را کسب و امتیاز 67 از 80 را توسط هیئت داوران وزارتخانه دریافت کردم و به عنوان معلم منتخب کشوری، به تهران دعوت شدم.

فعالیت‌های ویژه‌ای که تاکنون انجام داده‌اید چه مواردی بوده است؟

بنده در این چهار سال سابقه تدریسم سرگروه افتخاری پایه اول استان بودم که به ساخت کلیپ های آموزشی و ارسال در کانال شاد برای همکاران و دانش آموزان سراسر استان می پرداختم. همچنین سرگروه آموزشی پایه اول شهرستان ایرانشهر نیز بودم که فعالیت های کلاسی تجربیاتم با همکاران پایه اول، در سطح شهرستان را به اشتراک می گذاشتم. تولید محتواهای آموزشی برای تمام درس های فارسی و ریاضی پایه اول، تدریس بر مبنای طرح درس برنامه ملی و طرح خوانا، مدرسی طرح خوانا در شهرستان ایرانشهر، مدرسی برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال برای همکاران کلیه پایه‌های مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر، تدریس برخی دوره‌های آموزشی قطب شهرستان، مدرسی کتب دوره‌های پیش‌دبستانی، ساخت کلیپ‌های آموزشی، برای یادگیری نرم‌افزارهای تولید محتوا از جمله کمتازیا، کاین مستر و اینشات و داوری برخی از جشنواره‌های علمی دوره ابتدایی در سطح شهرستان ایرانشهر از دیگر فعالیت‌های بنده است.

برای معلمان جوان چه توصیه‌هایی دارید؟

بنده به عنوان یک معلم جوان که عاشق کارم هستم و از تدریس و کار با کودکان ابتدایی بی‌نهایت لذت می‌برم، و همیشه به تمام اطرافیان و همکارانم گفته‌ام که تدریس برایم شغل نیست، بلکه بدون هیچ اغراقی، علاقه و عشق من به حساب می‌آید. توصیه من به تمام معلمان جوان این است که همواره در حال یادگیری و بالابردن توانایی های خود باشند، به نظر بنده، راز یک معلم موفق و کارا می تواند این باشد که هیچوقت از یادگیری خسته نمی شود، تا زمانی که خوب یاد نگیریم، چگونه می توانیم خوب یاد بدهیم؟ من هر دوره مفیدی که ببینم و بنظرم برای کارم و ارتقاء شخصی من مفید باشد، در آن شرکت می کنم. از دوره های مربوط به مهارت معلمی و فنون تدریس و مدیریت کلاس و مطالب درسی مقطع ابتدایی گرفته، تا دوره های عزت نفس و روانشناسی و حتی تولید محتوا و ...چه بسا برای شرکت در خیلی از این دوره ها و یادگیری ام، هزینه های زیادی هم صرف کردم، چون معتقدم صرف هزینه برای یادگیری و ارتقاء خودمان، نوعی سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می‌شود. در حال حاضر نیز دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران هستم. شاید سختی‌های زیادی پیش روی معلمان جوانی که قصد ادامه تحصیل دارند، باشد؛ اما من تمام سختی ها را به جان خریدم و این رشته را انتخاب کردم، چون بسیار به کار معلمی من و کار با کودکان ارتباط دارد. در نهایت یک معلم کارآمد بسته آموزشی در اختیار دانش آموزان نمی‌گذارد تا اولیا برایش دست بزنند، بلکه دانش آموز را در مسیر تجربه های واقعی علمی قرار می دهد تا انسان‌هایی خلاق پرورش دهد. این برای ما معلمین جوان میسر نمی‌شود، مگر اینکه خودمان را هم در مسیر پرورش و رشد همه‌جانبه قرار دهیم.

چه توصیه‌هایی به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و اجرایی دارید؟

یکی از پایه ها و اساس مهم آموزش و پرورش، معلمان آن هستند، از مسئولین انتظار می‌رورد شرایط متفاوتی را نسبت به گذشته، جهت توانمندسازی معلمان خصوصا معلمان نمونه فراهم آوردند. مثلا برگزاری اردوها و تورهای آموزشی رایگان. یکی از علت‌های اینکه بسیاری از دوره‌های ضمن خدمت امروزی برای معلمان دیگر جذابیتی ندارد، کاربردی نبودن محتوای بعضی از آنها و همچنین شیوه برگزاری آنها به صورت اینترنتی و تکراری بودن آن است. ای کاش تغییر و تحولی جدی در ساختار توانمندسازی معلمان توسط استادان مجرب، در مکان‌هایی خوب و در شان معلمان، جهت ایجاد انگیزه آنان صورت گیرد. انتظار بعدی این است که به درد و دل‌ها و مطالبه‌گری معلمان توجه شود، تا زمانی که انتقاد و مطالبه‌گری نباشد، امکان پیشرفت و تغییر میسر نمی‌شود. از مدیران آموزش و پرورش انتظار می رود، به معلمان توانمند و تلاشگر، بیشتر از گذشته بها بدهند و از نظرات آنها جهت اداره بهتر و رسیدن به پیشرفت مطلوب استفاده کنند. حتی از معلمین توانمند به عنوان مشاوران خود استفاده کنند و به فعالیت‌هایشان ارزش و بها دهند.

متاسفانه ما امروزه معلمان بسیار خوبی داریم که بعضا توسط برخی مدیران مدارس، انگیزه آنها سرکوب می‌شود. چه بسیار معلمانی که امکان انتخاب شغل‌های دیگر جامعه را با حقوق و مزایای بیشتری داشتند، اما معلمی را بخاطر عشق و علاقه قلبی خود انتخاب کردند، چگونه ما معتقدیم کشوری پیشرفته است که آموزش و پرورش و مدارس و دانشگاه‌هایی توسعه‌یافته داشته باشد، اما گاهی این مهم را سرلوحه کار خود قرار نمی‌دهیم و به انتظارات و نظرات معلمان که رکن اصلی آموزش و پرورش هستند، توجه نمی‌کنیم؟ امیدوارم که معلمان توانمند و تلاشگر، آنطور که شایسته آنهاست، مورد توجه و حمایت قرار گیرند. در نهایت انتظار داریم، معلمانی که امسال نمونه شده‌اند، سال آینده نیز بتوانند در جلوه‌های ویژه معلمی شرکت کنند. چرا که عدالت زمانی برقرار است که فرصتی یکسان برای همه معلمین فراهم شود، نه اینکه معلمانی که امسال نمونه شده‌اند، سال آینده حذف شوند.

از نظر شما چگونه می‌توان سایر معلمان را به انجام فعالیت‌های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کرد‌؟

مسئولین آموزش و پرورش می‌توانند با توجه و حمایتشان از فعالیت‌های خارج از وظیفه همکاران مانند تقدیر و تشکر از آنان در قالب جشنواره‌ها، همایش‌ها و بها دادن به فعالیت‌های آنان، حداقل با یک لوح تقدیر باعث دلگرمی و ادامه راهشان باشند. همچنین زمینه‌ای برای ورود و تشویق سایرین ایجاد کنند. متاسفانه بسیاری از معلمین، حتی مسئولین منطقه و استانی آموزش و پرورش خود را یک بار از نزدیک ندیده اند. بنظرمن در هر سال تحصیلی، اگر جلساتی تشکیل شود و منطقه به منطقه از معلمان دعوت شود و از فعالیت های شاخص آنها و خلاقیت‌هایشان قدردانی شود و در عمل به آنها نشان داده شود که کارهایشان دیده شده، حس باارزش بودن و مفید بودن در آنها برجسته می‌شود.

از نظر شما شناخت و نگاه جامعه نسبت به معلمان چگونه است؟

احساس می‌‌کنم، با وجود تلاش بسیار زیاد معلمان، خصوصا در زمان کرونا که مدارس تعطیل بود، اما آموزش تعطیل نبود، ولی نگاه جامعه به معلمان خالی از لطف و حتی خصمانه بود. گاهی شاهد آن بودیم که با سایر کارمندان ارگان های دیگر مثل وزارت بهداشت مقایسه می شدند که این باعث ناراحتی و دلگیری معلمان شد و ایثار و فداکاری و اهمیت کار معلمان دیده نشد. از نظر بنده، معلمان می توانند با افزایش دانش و ارتقاء مهارت‌های تدریس و سواد رسانه ای خودشان و حتی گاهی با انتشار فعالیت‌هایشان و رسانه ای کردن آنها، نگاه جامعه را به سمت خود برگردانده و قضاوت مثبتی را از سوی جامعه کسب کنند.

خبرنگار: حسنیه ارباب افضلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار