هادی زمانی‌نژاد:

بهترین توصیه‌ برای دانش‌آموزان نهمی آشنا کردن آن‌ها با علایقشان است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ همزمان با آغاز همایش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم تحت عنوان انتخاب بیدار، عنوان کرد بهترین توصیه‌ برای دانش‌آموزان نهمی آشنا کردن آن‌ها با علایقشان است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
بهترین توصیه‌ برای دانش‌آموزان نهمی آشنا کردن آن‌ها با علایقشان است

اولین همایش هدایت تحصیلی با عنوان انتخاب بیدار، با حضور بیش از ٢٠ هزار نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ نهم و اولیاء با موضوعات کارگاه‌های آموزشی شامل هدایت تحصیلی، انتخاب رشته دانش آموزان و همچنین آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان که زمینه ساز آینده‌ای بهتر است، در سطح آموزش و پرورش منطقه ۴ برگزار شد.

همزمان با آغاز همایش هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم تحت عنوان انتخاب بیدار، هادی زمانی‌نژاد با حضور در یکی از محل های برگزاری این همایش با دانش آموزان و اولیاء گفت‌وگو کرد و هدف از این همایش را تبیین فلسفه علم و کمک به انتخاب رشته‌ای متفاوت و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها و علایق دانش آموزان دانست.

هادی زمانی نژاد با تاکید بر نقش و اهمیت زیادی که هدایت تحصیلی در زندگی آینده نوجوانان و جوانان دارد، گفت: انتخاب رشته صحیح نیازمند اموری نظیر هدایت تحصیلی است و به نظر می رسد نپرداختن به این امر و فراهم نکردن بسترهایی برای برخی رشته ها، کارکرد نظام آموزشی را دچار کاهش کیفیت در این زمینه می کند.

وی ادامه داد: اهمیت انتخاب رشته‌ سال نهم بر کسی پوشیده نیست، حتی کسانی که انتخاب خود را سال‌ها پیش انجام داده‌اند بهتر از هر کسی می‌دانند که انتخاب آنها در آن سال چقدر توانسته مسیر زندگی آنها را تعیین کند. دانش‌آموزانی که در سال نهم می‌خواهند یکی از رشته‌های دبیرستانی را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب کنند، احتمالاً کمتر از دیگران از اهمیت آن اطلاع دارند چرا که احساس می‌کنند در هرجایی که بخواهند، می‌توانند آن را تغییر دهند.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 4 در ادامه گفت: البته باید بگوییم که می‌توان مسیر انتخابی را تغییر داد، فردی که بعد از چند سال متوجه انتخاب رشته نادرست خود می‌شود، می‌تواند تا حدودی آن را تغییر دهد و اگر بااراده باشد می‌تواند مسیر خود را به‌کل عوض کند، اما باید در نظر داشته باشد که این بازگشت و تغییر، عواقب زیادی خواهد داشت و هزینه و زمان وی را تلف خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان کامل بگوید که این رشته انتخاب درست و یا نادرستی برای یک فرد است. تلاش ما برای آگاهی بیشتر دانش‌آموزان به این منظور است که میزان خطای خود را کاهش دهند و بتوانند مسیری تعیین کنند که مطابق ویژگی‌های فردی و روحی آنها باشد.

زمانی نژاد در ادامه گفت: بهترین توصیه و مشورتی که می‌توان برای دانش‌آموزان سال نهم داشت این است که آنها را با علایق‌شان آشنا کنیم تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند. زمانی که شخصی رشته و شغل متناسب با علایق و خواسته‌هایش را در پیش نمی‌گیرد، از انجام آن لذت نخواهد برد و به‌ مرور زمان نسبت به انجام آن دلسرد خواهد شد و همیشه در حسرت شغل‌هایی خواهد بود که به آنها علاقه داشت، حتی اگر بازار کار و درآمد فعلی وی از آن بالاتر هم باشد.

وی هدف از برگزاری این همایش را ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها و علایق دانش آموزان و تبیین فلسفه علم و کمک به انتخاب رشته‌ای متفاوت عنوان کرد و افزود: هدف از این همایش برگزاری کارگاه با موضوعات هدایت تحصیلی صرفا آموزش به والدین و دانش آموزان و انتخاب رشته درست برای آینده شغلی صحیح است که با راهنمایی درست مشاوران و شناخت ویژگی های شخصیتی به سرانجام خواهد رسید و در اتمام جلسه، پرسش و پاسخ گروهی انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار