سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پانا:
قیمت نان و بنزین تغییر نمیکند
۷۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای یارانه نان و گندم در نظر گرفته شده است که بخشی از آن برای اصلاح زنجیرههای پیشینی بدون فشار به مردم و مصرفکنندگان است
تهران (پانا) - سخنگوی اقتصادی دولت با تایید تخلفاتی که در زمینه نشست آرد نانواییهای به صنف و صنعت وجود دارد، اظهار کرد دولت برنامهای برای تغییر قیمت نان و بنزین ندارد و 70 هزار میلیارد تومان در بودجه 1401 برای یارانه نان و گندم در نظر گرفته شده است که بخشی از آن برای اصلاح زنجیرههای پیشینی بدون فشار به مردم و مصرفکنندگان است.
سیداحسان خاندوزی، سخنگوی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری در پاسخ به سوال پانا درباره تخلفاتی که در زمینه فروش آرد نانواییها به واحدهای صنف و صنعت وجود دارد، گفت: در موضوع آرد و نان گزارش یکی از نهادهای نظارتی در یکماهگی اجرای این سیاست که حدودا ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در اختیار برخی از مقامات و مسئولان کشورقرار گرفت، حاکی از آن است که در طول یک ماه ابتدایی اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی شاهد کاهش بسیار چشمگیرخروج اقلام یارانهای از مرزها بودهایم.
سخنگوی دولت عنوان کرد: این سیاست به شکل محسوسی زمینه آن را فراهم کرده است که منفعت حاصل از یارانه به کشورهای دیگر نشت پیدا نکند و این سیاست مطابق گزارشها بسیار موثر بوده است. البته این سیاست هنوز به نقطه پایانی نرسیده و اینکه در مورد بخشهایی که اختلاف قیمتی وجود دارد نکته درستی است که ممکن است ایرادت و اشکالاتی وجود داشته باشد. این سیاست در مسیر تحقق است و به همین دلیل پروژه هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور که پایان تیرماه آماده بهرهبرداری و اجرا است کمک خواهد کرد تا مشکلات موقتی که در مسیر وجود دارد، برطرف شود.
وی ادامه داد: طبیعی است که در این زمینه ممکن است تخلفاتی باشد و جابهجایی و انتقال آرد یارانهای بین نانواییها و صنف و صنعت وجود داشته باشد اما این امیدواری وجود دارد که با تکمیل این پروژه تا پایان تیرماه بتوان مسائل کوتاهمدت را که بین خبازیها و صنف و صنعت پیشآمده را برطرف کرد.
قیمت بنزین و نان تغییر نمیکند
خاندوزی عنوان کرد: باید در نظر داشت که از منظر ستاد اقتصادی دولت و سایر بخشهای اقتصادی دولت بین اصلاح قیمت آرد و نان تمایز وجود دارد و همانگونه که دولت پیشتر هم اعلام کرده است قیمت بنزین و نان تغییر نمیکند و اکنون زمان مناسبی برای اصلاح این دست از سیاستها نیست اما این بدان معنا است که اصلاح قیمتی در زنجیرههای ماقبل آن و نظام توزیع آرد و زنجیره تولید و واردات پیگیریهای لازم انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ۷۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای یارانه نان و گندم در نظر گرفته شده است که بخشی از آن برای اصلاح زنجیرههای پیشینی بدون فشار به مردم و مصرفکنندگان است.
اظهار کرد: در خصوص عملکرد دولت به دو سرفصل اشاره میشود. نخست برنامه ستاد اقتصادی دولت در ماههای گذشته که تثبیت اقتصاد کلان با توجه به متغیرهایی که با آن مواجه بودیم و بخش دیگر تمهید مقدمات برای اصلاح سیاستها به منظور اهداف توسعه ملی و آسیبناپذیری اقتصادی بوده است.
وی ادامه داد: در بخش نخست تمام دوره شهریور تا اسفند را به خود اختصاص داد و تلاش ستاد اقتصادی دولت این بود که ثبات اقتصاد کلان را به شرایط متعارف بازگرداند تا سال ۱۴۰۱ به عنوان سال پیشرو سال بهتری برای اقتصاد باشد.
خاندوزی تصریح کرد: در شهریور ۱۴۰۰ بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم حدود ۵۹ درصد بود که اکنون به ۴۶ درصد کاهش یافته است.
وی در مورد نرخ رشد اقتصادی نیز گفت: نرخ رشد اقتصادی نیز در سال ۱۴۰۰ به ۴.۶ درصد رسید که نسبت به سال ۹۹ از رشد مناسبی برخوردار شده است. نرخ بیکاری نیز به ۹.۴ درصد رسید که نسبت به سال ۹۹ وضعیت مطلوبتری دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در شهریور ۱۴۰۰ شاخص تولیدکننده قریب به ۸۰ بود که اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۱ به ۵۱ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: همچنان در سال ۱۴۰۱ سیاست مهار تورم به عنوان یکی از محوریترین سیاستها در دستور کار دولت قرار دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با منابع وصولشده از عراق و سرنوشت بدهی کره جنوبی به ایران عنوان کرد: همانطور که مطلع هستید در قانون بودجه ۱۴۰۰، قریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت به درآمدهای نفتی گره خورده بود. میزان فروش بشکه و درآمدهای ریالی حاصل در ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۹۹ بود و این میزان غیر از سایر درآمدها بود. این رقم نشان داد دولت با تکاپو و تلاش بیشتر باوجود تنگناهای میزان فروش نفت خود را افزایش دهد.
خاندوزی افزود: درآمدهای فروش نفت پس از ۹۰ روز وصول میشود و منابعی وجود داشت که به دلیل تحریمها وصول نمیشد و این موانع تا حد خوبی مرتفع شده است.
وی ادامه داد: اگرچه تولید و صادرات خوب است اما برای محققشدن اهداف بودجه نیازمند توفیقات بیشتر هستیم و با توجه به حذف ارز ترجیحی این میزان رقمی و کمیتی بالاتری دارد و امیدوار هستیم در پایان سال شرمنده دوستان رسانه نباشیم و تعهدات انجام شده باشد.
وی در رابطه با اجاره واحدهای متعارف مسکونی و افزایش قیمتها و همچنین تدبیر دولت برای کنترل نرخ اجاره بها، تصریح کرد: به صراحت باید اعلام کرد متاسفانه قیمت ساخت و اجاره بهای مسکن در سال جاری افزایش داشته است .ما میراثدار اطلاعات ناقص بخش مسکن هستیم و با ایجاد سامانهای، امکان نظارت و اثر بخشی قاعدهگذاری پیگیری خواهد شد. ما در زمینه عرضه به معنای ساخت و عرضه مسکن به بازار باید شاهد اقداماتی میبودیم که منجر به عقبماندگی جدی در عرضه و تقاضا شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: در زمینه کنترل عرضه سوداگرانه، گفته میشد که موافق مالیات بر سوداگری مسکن هستند و تلاش در تعجیل دارند و در مجلس موافقت شده است که به صحن علنی ارسال شود. این اقدامات زمان میبرد و دولت صرفاً به این موئلفههای بلندمدت بسنده نکرده و در ستاد اقتصادی دولت بسته کوتاه مدتی مدنظر قرار گرفت. با پیگیری این اقدامات کوتاهمدت حال مردم در فشار مسکن را درک میکنیم رئیس جمهور هم از این فشار ناراضی هستند.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با برنامه دولت برای مدیریت رشد نقدینگی در سال جاری گفت: با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتها و با وجود افزایش نقدینگی ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش پایه پولی را شاهد بودیم. کمترین اثر به میزان بدهی دولت به بانک مرکزی اختصاص داشت و موجب شد از این ناحیه چیزی تحمیل نشود.
خاندوزی ادامه داد: دولت اولین فشارها و سختگیریها را در زمینههای مربوط به بودجه و شفافیت اول به خود روا میدارد، این شیوه درست حکمرانی است و در غیر این صورت نمیتوان انتظار همراهی سایر ارکان نظام را داشت. اجرای این سیاستها زمان میبرد تا شاهد عصر بخشی این سیاستها باشیم.
خاندوزی ادامه داد: گزارش رئیس کل بانک مرکزی این است که به جهت ترازنامهها و سایر ابزارهای موجود سرعت حرکت موتورهای تولید رو به افزایش است. رویکرد دولت در زمینه واگذاریها قابل توجه است تا با کمترین فساد مالی و اقتصادی اقدامات انجام شود.
سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در حوزه مالیاتی و شفافیتهای شکل گرفته در ماههای ابتدایی دولت در تلاش بودیم سامانههای مالیاتی و موانع آن را حل و فصل کنیم. در یک اقدام بسیار جدی موفق شدیم معادل ۵۰ درصد معدیان مالیاتی را فقط در ۱۴۰۰ شناسایی کنیم و امروز در زمینه شناسایی معدیان بالقوه این اتفاق شاید کم سابقه باشد.
خاندوزی افزود: در حوزه سهام عدالت نیاز به اصلاح الگو وجود داشت تا امکان نقش آفرینی مردم فراهم شود و در شورای عالی بورس این موضوع به نتیجه رسید و تا پایان ۱۴۰۱ ان شاالله شاهد تغییر الگو و رویکرد خواهیم بود. این تغییرات و رویکردهای متفاوت که یکی از اجزای آن عادلانه کردن یارانهها بود، قطعاً افرادی که ذی نفع بودند را ناراضی میکند و آگاهی بخشی اصحاب رسانه میتواند کمک کند تا از یک تعادل بد اقتصادی به تعادل بهتر اقتصادی گذار کنیم.
وی تاکید کرد: دولت مصمم است و به آگاهی نخبگان و توده ملت ایران اعتماد دارد و پشت گرم است تا از اقتصاد آسیب پذیر و شکننده در برابر فشارهای خارجی عبور کنیم و دیگر در سفره مردم شاهد و تحت تاثیر نوسانات نباشد و تولیدکنندگان از موانع تولید سابق عبور کنند.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با اعطای وام بدون ضامن و عدم اجرای آن در برخی از بانکها، گفت: موضوع حرکت به سمت اینکه اعتبارات خرد ما سهم بیشتری در شبکه بانکی داشته باشد و دسترسی عامه مردم تسهیل شود و به سمت اعتبار سنجی مشتریان و مردم حرکت کنیم در سند تحول دولت به عنوان جهت گیری قطعی درج شده است.
خاندوزی ادامه داد: اتفاقاً بر خلاف دولتهای گذشته که شاید اینها روی کاغذ باقی میماند این بار از تک تک هیئت مدیره بانکها خواستیم وارد این شبکه شوند و تمام آنها ابلاغیه و بخشنامههای داخلی خود را ظرف چند روز ارسال کردند. ماههای اول کاستیهایی در اجرا و پیاده سازی صورت گرفت و یک سوء فهم عمومی پیش آمد که شاغلین دارای حقوق در شبکه مالی آزاد برای دریافت تسهیلات هستند اما مصوبه دولت این بود که افراد نیازمند به تسهیلات خرد اگر مراجعه کردند یا در صف و نوبت هستند، بانکها حق ندارند از آنها طلب ضامن و وثیقه کنند نه به این معنا که همه کارکنان و بازنشستگان وام اخذ کنند. چنین ظرفیتی در بخش تسهیلات بانکها وجود ندارد.
وی بیان کرد: حدود ۳۱۵ هزار نفر توانستند طبق گزارش بانک تسهیلات خود را دریافت کنند. البته تعداد بیشتری از این عدد پشت صف هستند تا از این تسهیلات استفاده کنند. در زمینه تخلفات جدی هستیم و بسیاری از مدیران متخلف برکنار شدند اما نیازی به بیان رسانهای آن وجود نداشت.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با منابع وصول شده از عراق و سرنوشت بدهی کره جنوبی به ایران عنوان کرد: همانطور که مطلع هستید در قانون بودجه ۱۴۰۰ قریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت به درآمدهای نفتی گره خورده بود. میزان فروش بشکه و درآمدهای ریالی حاصل در ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۹۹ بود و این میزان غیر از سایر درآمدها بود. این رقم نشان داد دولت با تکاپو و تلاش بیشتر علی رغم تنگناهای میزان فروش نفت خود را افزایش دهد.
خاندوزی افزود: درآمدهای فروش نفت پس از ۹۰ روز وصول میشود و بحمدالله منابعی وجود داشت که به دلیل تحریمها وصول نمیشد و این موانع تا حد خوبی مرتفع شده است. گرچه تولید و صادرات خوب است اما برای محقق شدن اهداف بودجه نیازمند توفیقات بیشتر هستیم و با توجه به حذف ارز ترجیحی این میزان رقمی و کمیتی بالاتری دارد و امیدوار هستیم در پایان سال شرمنده دوستان رسانه نباشیم و تعهدات انجام شده باشد.
وی در رابطه با اجاره واحدهای متعارف مسکونی و افزایش قیمتها و همچنین تدبیر دولت برای کنترل نرخ اجاره بها تصریح کرد: به صراحت باید اعلام کرد متاسفانه قیمت ساخت و اجاره بهای مسکن در سال جاری افزایش داشته است زیرا ما میراث دار اطلاعات ناقص بخش مسکن هستیم و با ایجاد سامانهای، امکان نظارت و اثر بخشی قاعده گذاری پیگیری خواهد شد. ما در زمینه عرضه به معنای ساخت و عرضه مسکن به بازار باید شاهد اقداماتی میبودیم که منجر به عقب ماندگی جدی در عرضه و تقاضا شده است.
موافقت مجلس با مالیات بر سوداگری مسکن
سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: در زمینه کنترل عرضه سوداگرانه، آقایان میگفتند که موافق مالیات بر سوداگری مسکن هستند و تلاش در تعجیل دارند و در مجلس موافقت شده است که به صحن علنی ارسال شود. این اقدامات زمان میبرد و دولت صرفاً به این موئلفههای بلند مدت بسنده نکرده است و در ستاد اقتصادی دولت بسته کوتاه مدتی مدنظر قرار گرفت. با پیگیری این اقدامات کوتاه مدت حال مردم در فشار افزایش قیمت مسکن را درک میکنیم رئیس جمهور هم از این فشار ناراضی هستند.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با برنامه دولت برای مدیریت رشد نقدینگی در سال جاری گفت: با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتها و با وجود افزایش نقدینگی ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش پایه پولی را شاهد بودیم. کمترین اثر به میزان بدهی دولت به بانک مرکزی اختصاص داشت و موجب شد از این ناحیه چیزی تحمیل نشود.
خاندوزی ادامه داد: دولت اولین فشارها و سخت گیری ها را در زمینههای مربوط به بودجه و شفافیت اول به خود روا میدارد، این شیوه درست حکمرانی است و در غیر این صورت نمیتوان انتظار همراهی سایر ارکان نظام را داشت. اجرای این سیاستها زمان میبرد تا شاهد عصر بخشی این سیاستها باشیم.
وی در رابطه با تصمیم نهایی دولت برای باز توزیع یارانهها بیان کرد: در سیاست عادلانه کردن یارانهها و ارز ترجیحی مسیر همان است که بیان شد. در دو ماه اول که پرداخت نقدی صورت گرفت زمان لازم داشتیم که زیرساختهای فنی را آماده کنیم. پیگیریها برای استفاده از کالابرگ الکترونیک ادامه دارد و امیدوار هستیم تا پایان تیرماه زیرساختها به شکل ۱۰۰ درصد آماده باشد. در مسیر هوشمندسازی یارانه آرد و نان هم داریم همین مسیر را طی میکنیم. در مورد کالای اساسی هم زیرساختها دارد به شکل دیگری ادامه پیدا میکند. گزارش میزان پیشرفت را در ستاد اقتصادی دولت مطرح و آن زمان نتیجه این ستاد را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در مورد سهام عدالت در گذشته با افرادی مواجه بودیم که مستحق دریافت سهام عدالت بودند اما نتوانسته بودند آن را دریافت کنند، دو دسته اتفاق در این ۶۰ روز صورت گرفته. طبق اعلام سامانه رفاه ایرانیان فهرست نهایی شده و در مقابل اگر بخواهیم در بودجه ۱۴۰۱ سهام عدالت اختصاص دهیم باید ببینیم چه بخشی از سهامها باقی خواهند ماند. لایحهای از وزارت اقتصاد آماده شده که تعداد افراد بازمانده مشمول و میزان سهامی که باید به آنها تعلق بگیرد به صورت قطعی اعلام خواهد شد.
خاندوزی در رابطه با گزارشهای میدانی در مورد قیمت آرد و نان و نظارت پیرامون آن تاکید کرد: با توجه به جلسات ستاد تنظیم بازار، وزارت کشور مسئولیت نظارت بر آرد و نان دارد هر هفته اطلاعات این حوزه را به تفکیک استانها بیان میکنند و تا امروز گزارشهای مانند طولانی شدن صفها مطرح شده اما در مورد این حرکت یکپارچه نانواییها گزارشی داده نشده است. اطلاعات دقیق خود را بدهید تا با سرعت از وزارت کشور مطالبه کنیم تا پیگیری کنند و پاسخ بدهند و اگر گزارش شما صحیح نیست در مورد آن اطلاع رسانی شود. در قالب طرح هوشمند سازی یارانه آرد در پایان تیر ماه امکان نظارت برخط تمام واحدهای صنفی را فراهم خواهیم کرد.
تصریح کرد: نه تنها خود بورس کالا بلکه سازمان بورس در مجموعه خود به دنبال آن است که ابزارهای خود را به منظور تامین مالی به بازار سرمایه وارد کند. بیش از اینکه عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا باشد، انتخاب کردیم از ابزارهای دیگر در بازار سرمایه استفاده کنیم. بورس کالا میتواند گره گشا باشد.
سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: عدم توافق بورس موجب شده بود دو بخشنامه متفاوت از وزارت صمت و یک دستورالعمل و شیوه نامه از سوی بورس کالا صادر شود و به دلیل هماهنگیای که صورت نگرفته بود ناچار شدیم برای تدوین بخشنامه واحد کار را متوقف کنیم. چیزی از دستور کار خارج نشده است و قرار شد فعلاً اجرا متوقف بماند و ظرف چند روز و چند هفته آینده به یک پلتفرم واحد برای عرضه و جذب سرمایه کالای مردم استفاده کنیم.
خاندوزی در رابطه با تاثیر اعتراضات در اجرای قانون مالیات سامانهها پایانههای فروشگاهی گفت: اجرای مالیات پایانههای فروشگاهی را مانع و مخل فروش نمی بی نم بلکه این امر کمک میکنند اختلاف نظرها و دعاوی و شکایتها به حداقل برسد و با اجرای این قانون به شکل کاملاً الکترونیکی بدون فشار به یک واحد صنفی خاص بسیاری از تخلفات علاج خواهد شد و این اقدام نه تنها مشکلی ایجاد میشود و سال آینده با اجرای این قانون اختلافات کمتری با حوزه پایانههای فروش خواهیم داشت.
وی در رابطه با موضع دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس عنوان کرد: آن قدری که در جلسات ستاد تنظیم بازار یا ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جریان هستم هیچ مصوبهای برای مخالفت یا موافقت با این مطلب وجود نداشته است. احتمالاً با بخشهایی از دولت و وزرا در این زمینه مذاکره شده باشد اما کلیت هیئت وزیران نه موافقتی و نه مخالفتی داشته است.
وی در رابطه با برنامه دولت برای مقابله با بحران در حوزه کشاورزی گفت: به نظر ما در ستاد اقتصادی دولت اقداماتی که در حوزه ارز ترجیحی صورت گرفته کمک میکنند برای سال زراعی آینده شاهد وضعیت بهتری باشیم. انگیزه اقتصادی فعالان بخش کشاورزی با نظامات قیمتی موجود افزایش پیدا خواهد کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت در پایان افزود: تمام کشورهای دنیا کم و بیش بسته به میزان وابستگی به غلات درگیر این بحران هستند و جنگ نرم ناپیدایی برای تامین غلات و خرید محموله کشتیها برای کشورها شکل گرفته است و در چشم انداز آینده کشت فراسرزمینی و بازنگری در نحوه خرید و تحویل کالاهای اساسی و باز کردن امکان برای شرکتهای خصوصی جهت رقابت با یکدیگر را متصور هستیم.
دولت عقب نشینی سیاست اصلاح یارانهها را به صلاح کشور نمیداند
وی در رابطه با اینکه دولت تا کجا فشار ناشی از اصلاح یارانهها را تاب میآورد، گفت: اصل این سیاست به معنای قطع رانت از مرحله واردات مورد نظر اکثر اقتصاددانان بوده و سالهای قبل هم دولتهای سابق الزام اجرای آن را داشتند. از جهت هدفگیری ها دولت عقب نشینی از این سیاست را به صلاح کشور نمیداند.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: آخر سه سال پیش دولت این سیاست را اجرایی کرده بود این یارانه صرف خرید تصمیمی کشاورز و مصرف کننده داخلی میشد و متنعمین از فساد در تلاش برای کارشکنی از سوی دولت بودند. دولت سیزدهم اقلام مشمول ارز ترجیحی را کاهش داد و نتیجه آن را در قالب کمک معیشتی برای مردم جبران کرد.
خاندوزی تاکید کرد: اتفاقاتی که در زمینه تورم و افزایش قیمتها در اردیبهشت ماه، به این بر میگشت که بخشهای تولیدی ابتدای هر سال افزایشهایی داشتند اما ستاد تنظیم بازار اجازه نمیداد تنشی در شب عید برای قیمت کالاها ایجاد شود و این اقدام به ۱۴۰۱ موکول شده بود. افزایش نرخ ارز هم انتظارات منفیای به آینده وضعیت اقتصادی کشور تحمیل میکرد.
وی اضافه کرد: تکالیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود داشت که خود به خود منجر به افزایش قیمت میشد و در کنار همه اینها سیاست عادلانه کردن یارانه منجر میشد آن ۴ کالا و مشتقات آنها نیز به عنوان یکی از چند عامل درصدی از تاثیرات موجود را رقم بزنند. اتصال همه این افزایش قیمتها و افزایش هزینههای تولید و … به سیاست ارز ترجیحی انصاف نیست و حق نداریم این تصویر غیر اخلاقی را به سیاست اصلاح یارانهها و حذف ارز ترجیحی ربط دهیم.
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: برای جبران شوک قیمتی اردیبهشت و خرداد وزارت صمت تصمیم دارد افزایش قیمت کالاها با سیاست و فرمول خاص خود تعریف شود و بسته ضد تورمی کوتاه مدت هم با تاکید رئیس جمهور در نظر گرفته خواهد شد و آن هفته آینده در ستاد اقتصادی دولت نهایی خواهد شد. دولت شریک احساس فشار اقتصادی مردم هست و دولتمردان از خود مردم هستند و اعتراضها و درد و دلها را میشنوند.
خاندوزی در رابطه با املاک مازاد بانکها، گفت: یکی از نقاطی که اقتصاد ایران در زمینه تنظیم گری آن دچار مشکل بوده اموال مازاد بوده است. بایدها و تکلیفها از طرف دولت و مجلس به میزان کافی در این زمینه وجود دارد و با پیگیریهای صورت گرفته برای اجرا و نظارت ثمره این شده که بخش زیادی از تکالیف روی کاغذ مانده و بنا داریم تا به ثمر نشستن امور را اطلاع رسانی کنیم.
وی افزود: تا پایان اردیبهشت امسال حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانکها گزارش شده است و همچنان بخش بسیاری از این میزان وجود داشته و برای اجرای این امر از بانکها خواستیم برای شش ماهه اول و دوم سال به صورت مستقل هدف گذاری کنند که چه بخشی از اموال خود را واگذار خواهند کرد. بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش اموال بانکی در سال ۱۴۰۱ قرار دارد. ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم فروش سهام پیش بینی شده است. امیدواریم در فروش اموال مازاد و سهامهای آزاد غیر بانکی اقدامات لازم را محقق کنیم.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با ظرفیت اقتصادی ایران از کشورهای منطقه چقدر بوده است؟ عنوان کرد: به جهت اقدامات و سیاستها، عملکرد دولت در حوزه تجارت خارجی این ایده را مطرح میکنند که دولت اولویت را به سیاست همسایگی اختصاص میدهد و از ظرفیتهای مختلف آن برای کمرنگ کردن تحریمها و توسعه ظرفیت اقتصادی استفاده میکند. سازمان توسعه تجارت طبق برنامهای برای ۱۵ کشور همسایه و حلقهای از شرکای راهبردی کشورها هدف گذاریهایی انجام داده که تراز توسعه تجاری با چه مناسباتی انجام شود.
خاندوزی در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم برای اصلاح نظام مالیاتی گفت: در زمینه سیاستهای مالیاتی، معتقد بودیم هنر تیم اقتصادی دولت باید این باشد که همزمان با کاهش بار مالیاتی بر بخشهای مولد کشور بتواند بخش بزرگی از ظرفیتهای بالقوه مالیاتی را بیرون از تور نظام مالیاتی جبران کند. در زمینه اشخاص حقیقی و معدیان آن و مالیات بر ارزش افزوده اتفاقات مثبت و رو به جلویی در حال تحقق است. همه این اقدامات برای حرکت به سمت مالیات هوشمند طراحی شده است. آقای رئیسجمهور تاکید کردند در مسیر اجرای سیاست باید مسأله ارتباط تنگاتنگ با اصناف و اعتماد به آنها مورد توجه قرار گیرد. تلاش ما این است که دو سه ماه قبل از شروع فصل نظام مالیاتی سامانههای خود را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم.
ارسال دیدگاه