معاون آموزش متوسطه خبر داد

اجرای «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی» دانش‌آموزان در تابستان

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در وبینار معاونین آموزش متوسطه استان‌ها از اجرایی‌شدن طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی» دانش‌آموزان در تابستان

محمدمهدی کاظمی در وبینار معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها با تبیین شیوه‌نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دوره‌های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش) در تابستان 1401 اجرا می‌شود.

وی افزود: نقایص و کاستی‌های آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد نموده است.

کاظمی تصریح کرد: بیست درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی به تفکیک دوره‌های اول و دوم متوسطه (نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وی گفت: از چهاردهم فرودین ماه 1401 کلاس‌های حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار شد، اما جبران کاستی‌های یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیاز به برنامه‌ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که باید مدنظر برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه در خصوص دانش آموزان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها، خاطرنشان کرد: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس و مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد؛ گروه اول شامل دانش‌آموزانی است که بر اساس ضوابط موجود در آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی، نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد 1401 کسب کنند و گروه دوم شامل دانش‌آموزانی می‌شود که علی‌رغم کسب نصاب قبولی در دروس، براساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد 1401) از سوی شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس‌های جبرانی و تقویتی تشخیص داده‌ شده‌اند.

وی اضافه کرد: ضروری است در تعیین پایگاه‌های مجری طرح به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش‌آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و... مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی با تأکید بر برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تیر و مرداد 1401 گفت: آموزش‌ دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس می‌توانند با بهره‌گیری از سامانه شاد و محتوای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش‌های مکمل به دانش آموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش‌های حضوری) اقدام کنند.

وی درخصوص نحوه ارزشیابی از آموزش‌های ارائه‌شده به دانش‌آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانش آموزان در شهریور 1401 مطابق با برنامه تنظیم‌شده از سوی مدارس و پایگاه‌ها برگزار می‌شود، لذا با تائید شورای عالی آموزش‌وپرورش در صورتی‌ که نمرات ارزشیابی دانش آموزانِ گروه دوم در شهریورماه بیشتر از نمرات خرداد باشد این نمرات، جایگزین نمرات خردادماه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار