عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با پانا:

برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

شیوه تحصیل در دوران کرونا، دانش‌آموزان را بدعادت کرد!

تهران (پانا) _ عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، کلاس های تابستانی را راهکار مناسبی برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوسال گذشته دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۹۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

امان‌قلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در ایام کرونا گفت: «فصل تابستان سال جاری فرصت خوبی برای آموزش و پرورش است که با کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان، این عقب‌ماندگی را تا حدودی جبران کند.»

وی افزود: « کرونا به شدت آموزش را تحت تاثیر منفی قرار داد و دانش‌آموزان علاوه بر تضعیف درسی، به لحاظ پرورشی هم بدعادت و دچار تغییراتی شدند. مثلا عادت دارند کتاب و جزوه همیشه کنار دستشان باز باشد تا حتی برای آزمون به کتاب مراجعه داشته باشند یا اینکه خانواده‌ها هنگام تحصیل و امتحان در کنارشان باشند.»

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «البته با توجه به اینکه مشکل شیوع کرونا هنوز به طور کامل مرتفع شده است باید پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مدارس رعایت شود تا سلامت بچه‌ها تهدید نشود.»

شادمهر ادامه داد: «کلاس‌های تابستانی می‌تواند اقدام مناسبی برای حل این عقب‌ماندگی تحصیلی باشد و حتی می‌توان از ظرفیت خوب شبکه شاد در برخی روزهای تابستان و در کنار کلاس‌های حضوری تابستانی استفاده کرد.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «این کلاس‌های جبرانی مخصوصاً در دروس تخصصی می‌تواند فوق‌العاده موثر باشد و خانواده‌ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشد.»

وی با بیان اینکه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها باید یکسری درس‌های غیرضرور حذف شود، اظهار داشت: « علاوه بر این هدف آموزش به‌ویژه در دوره دبستان خواندن و نوشتن و حساب کردن است. بعد از حذف درس‌های ساده‌تر، ساعت و کلاس آن را به درس‌های مهم عقب‌مانده اختصاص دهند. با این‌حال، معلم به خوبی می‌داند کدام درس برای سال‌های آینده اهمیت بیشتری دارد، بنابراین بر روی آنها متمرکز شده و با صرف‌نظرکردن از دروس کم‌اهمیت، زمان‌های باقی‌مانده را به جبران اُفت یادگیری در همان دروس اختصاص دهد.»

شادمهر افزود: « البته در این راستا آموزش و پرورش در تابستان ۱۴۰۱ بخشنامه‌ای با عنوان «طرح جبران و تثبیت یادگیری» را به تمام مدارس کشور ابلاغ و ارسال کرده است که به موجب آن همه دانش‌آموزانی که در کارنامه آن‌ها برای درس‌های «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درس‌های «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است و نیز دانش‌آموزان متوسطه مشمول این برنامه جبرانی می‌شوند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم نظام آموزشی در ایران و بسیاری از کشورها جبران اُفت یادگیری در دوران کرونا است، افزود: «میزان و نحوه یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی تحت تاثیر کرونا بویژه در دروسی مانند فارسی، ریاضی و علوم دچار آسیب‌های جدی شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار