معاون آموزش ابتدایی در نشست توجیهی طرح «مدرسه تابستان»:
جو مثبت یادگیری در دوره تابستانی ایجاد شود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر ایجاد جو مثبت یادگیری در دوره تابستانی طرح «جبران و تثبیت یادگیری دانشآموزان» تاکید کرد.
رضوان حکیم زاده در نشست توجیهی طرح «مدرسه تابستان» که با حضور معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزشوپرورش استانها، روسا و معاونین آموزشی مناطق کشور و از طریق وبینار آموزشی برگزار شد، با تأکید بر در نظر گرفتن سه اصل در دوره طرح «جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان» در تابستان بر ایجاد جو مثبت یادگیری در این دورهها تأکید کرد.
وی اظهار داشت: نگران هستیم که در دوران کرونا پایه و بنیانهای یادگیریهای آینده و مهارتهای سواد پایه دانش آموزان دچار آسیب جدی شده باشد و اکنون که با همراهی ستاد ملی مبارزه با کرونا، طرح «جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان» مصوب و برای آن بودجهای اختصاص داده شده است، فرصت مناسبی است که از این طرح بهره مناسبی برای جبران یادگیری دانش آموزان ببریم و نگرانیهایمان را رفع و برای آینده تحصیلی کودکانمان برنامهریزی بهتری نماییم، اما برای اینکه دوره «مدرسه تابستان» مفید و مؤثر باشد توجه به سه اصل مهم و ضروری است.
حکیمزاده با اشاره به سه اصل مهم و ضروری که باید در این دورهها باید به آن توجه شود، گفت: اولین و مهمترین اصل؛ جو عاطفی و روانی کلاسهای جبرانی است، زیرا این کلاسها باید برانگیزاننده، گرم و روحیهبخش باشد تا یادگیری مؤثر اتفاق بیفتد و از فراخوانی دانش آموزان با برچسب ضعیف خودداری کنیم، زیرا خودپنداری پنهان آنها را مخدوش میکند، بنابراین باید جو یادگیری مثبت برای کودکان شرکت کننده در این طرح ایجاد شود.
وی دومین اصل را درگیر کردن خانوادهها به شکل فعال و مثبت عنوان کرد و افزود: مشارکت فعال خانوادهها، در راستای توجه به یادگیری و جلب اطمینان خانوادهها مهم است، زیرا این دوره به نفع دانشآموز است و این کلاسهای جبرانی به خاطر ضعف یادگیری کودکان نبوده است، بلکه به دلیل شیوع کرونا و چالشهای فضای مجازی این ضعفها به وجود آمده و این نیاز به وجود آمده است تا این دانش آموزان نیاز به یک فرصت دوباره داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی سومین اصل را هدفمند بودن آموزشها دانست و از معلمانی که در این طرح شرکت میکنند خواست به دلیل طولانی نبودن این دوره، آموزشها حتماً معطوف به نقاط ضعف دانشآموزان و بر مبنای ارزشیابی پایانی انجام شود و تکرار و تمرین را در کلاس درس و در حضور معلم باشد.
حکیم زاده افزود: باید هدفمندتر آموزش دهیم، یعنی آموزش را بر نقاط ضعف دانشآموزان متمرکز کنیم که در این صورت نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی دقیق و مداوم، ثبت و مستندسازی همه اقدامات انجام شده توسط معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، روسا و معاونین آموزشی مناطق کشور ضروری است، زیرا بودجهای که به این طرح توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اختصاصیافته است، به گزارش بسیار دقیق برای ارسال به گروه آموزش سازمان برنامهوبودجه، ستاد ملی مبارزه با کرونا و هیات دولت نیاز دارد، بنابراین بر ثبت دقیق اطلاعات در سامانه و ارزیابیها تأکید داریم.
ارسال دیدگاه