رئیس اداره مشاوره شهر تهران:
هدف همیاران مشاور فعالیت یاورانه و مسئولیتپذیری در دانشآموزان است
تهران (پانا) - رئیس اداره مشاوره شهر تهران، هدف همیاران مشاور را کمک به دانشآموزان در کوتاهترین زمان ممکن، مشارکت دانشآموزان علاقهمند به فعالیتهای یاورانه و حمایتی و تربیت نسلی مسؤلیتپذیر نسبت به همنوعان خویش، ارتقای همدلی و درک متقابل بین دانشآموزان بیان کرد.
رئیس اداره مشاوره شهر تهران با بیان اینکه همیار مشاور متشکل از گروهی از دانشآموزان فعال مدرسه (از هر کلاس حداقل یک نفر) است، اظهار کرد: همیاران مشاور با توجه به علاقه دانش آموز، نظر مثبت مشاور و دبیران، در نهایت توسط دانش آموزان دیگر انتخاب میشود.
عزیزالله بابلی بهمئی، هدف همیاران مشاور را، کمک به دانشآموزان مدرسه در کوتاهترین زمان ممکن، بهرهمندی از خدمات مشورتی، بهرهمندی از توانایی همسالان و مشارکت دانشآموزان داوطلب و علاقمند به فعالیتهای یاورانه و حمایتی، تربیت نسلی مسؤلیت پذیر نسبت به همنوعان خویش، ارتقای همدلی و درک متقابل بین دانش آموزان نوجوان خواند که در نهایت با ارائه خدمات مشاوره ای و حمایتی بههنگام به سلامت جسمی و روحی دانش آموزان کمک میکنند.
بابلی در ادامه خاطرنشان کرد: در این طرح دانش آموزان را با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای آموزش و پرورش آشنا و یاری میکنیم تا موجبات رشد، سازگاری و بهزیستی انسانها را در جامعه فراهم آوریم.
رئیس اداره مشاوره شهر تهران افزود: در زمان شیوع کرونا و برگزاری کلاسهای درس به صورت برخط و مجازی؛ با توجه به رهنمود اجرایی بخشنامه همیار و در نظر گرفتن زیست بوم جدید و اجرای شیوه نامه صادره دبیرخانه کشوری همیار مشاور استان مازندران، فعالیت این تشکل با توجه به ضرورت و نیاز این زمان پیگیری و اجرا شد. در سال جاری شهر تهران ۴۴٩٠ دانش آموز همیار مشاور را تحت پوشش قرار داد. در این سال برنامه آموزشی شهر تهران با توجه به تراکم جمعیت و گسترش بیماری کرونا، بنابر شیوه مجازی پیگیری شد. در دی ماه امتحانات دانش آموزان به صورت حضوری و مدت زمانی به تشخیص مدیران، آموزش ترکیبی و بعد به علت آلودگی هوا و گسترش بیماری به صورت مجازی پیگیری شد و بعد از تعطیلات نوروز به صورت حضوری انجام شد که در هر زمان بنابر شرایط خاص حاکم بر فضای مدرسه و دانش آموزان نیازمند توجهات ویژه مشاوران و کارشناسان مشاوره بوده است.
بابلی همچنین یادآور شد: دانش آموزان همیار بنابر مقتضیات زمانی و جو حاکم با تلاش مشاوران مجری انتخاب شدند، تحت آموزش قرار گرفتند تا با حضور و دقت نظر خود در کلاس های مجازی کماکان به پیشبرد اهداف همیار مشاور کمک کنند. همیاران نوجوان در گروههای مدرسه ای و منطقه ای با ایجاد بستر گفتگو و تعامل به هم افزایی و تجربه اندوزی رسیدند و نقش ارزنده ای در این مشارکت اجتماعی از خود به نمایش گذاشتند، در پایان سال تحصیلی نیز با انتخاب مشاوران برتر مجری طرح همیار و همیاران مشاور برتر مدارس و مناطق فعال در وبیناری که توسط اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی برگزار شد، مورد تقدیر واقع شدند. مناطق و مدارسی که در طول سال تحصیلی جهت بازدید از فعالیت های مشاوره ای آنها حضور یافتیم، فعالیت همیار مشاور و چگونگی کم و کیف آنها مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت و همکارانی که با توجه به شرایط سخت کاری در طی این ماهها جهت انجام درست کار، خالصانه و با عشق و خلاقیت به نحو مطلوبی کار را پیش بردند، شایسته تقدیر و تشکر استانی و کشوری هستند تا بتوانیم با حمایت همه جانبه و افزایش عوامل انگیزشی به استحکام و اثربخشی برنامه مذکور کمک بیشتری کنیم.
وی در پایان نتایج و دستاوردهای اجرای طرح همیار مشاور سال ١۴٠١-١۴٠٠ را چنین عنوان کرد:
١- عضویت و همکاری ۴۴٩٠ دانش آموز همیار مشاور در سطح مدارس شهر تهران
٢- همکاری ۵٨٧ مشاور مجری طرح همیار مشاور شهر تهران
٣- تولید محتوای آداب و مهارتهای ١٠ گانه زندگی در ١۴ و به اشتراکگذاری محتوا در سطح گروههای منطقهای
۴- تهیه ١١ محتوای آموزشی کشوری توسط مشاوران پرتلاش شهر تهران
۵- برگزاری جشنواره همیار مشاور سال جاری به صورت مجازی و معرفی ٣٨ منتخب دانش آموز و مشاور
۶- دریافت بیش از ٨٠ محتوای دانش آموزی جهت سومین جشنواره کشوری همیار مشاور
ارسال دیدگاه