فرهاد قاسم‌پور*

جشنواره معلمان هنرمند؛ فرصتی برای تحول در تعلیم و تربیت

هنر به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی امروز بشر نقش و اهمیت ویژه خود را حفظ کرده و این نقش در فضای تعلیم و تربیت دارای اهمیت بسیار بالاتری است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره معلمان هنرمند؛ فرصتی برای تحول در تعلیم و تربیت

اگر قرار است با کودکان و نوجوانان مواجهه اثربخش و خردمندانه‌ای داشته باشیم بی‌تردید استفاده از زبان هنر مهمترین و اصلی‌ترین راه برای این ارتباط است.

وزارت آموزش و پرورش که داعیه‌دار و متولی اصلی این ارتباط است زمانی در نیل به اهداف تحول‌گرایانه خود موفق خواهد بود که بتواند فرآیند تعلیم و تربیت را با استفاده از معلمان هنرمند به چنین روش‌های ارزشمندی مجهز کند.

«جشنواره معلمان هنرمند» که در سال جاری دومین دوره آن به ابتکار معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار می‌شود ضمن توجه به این موضوع و کمک به شناسایی معلمان نخبه‌ هنرمند و تجلیل و تکریم این سرمایه های ارزشمند فرهنگی در آموزش و پرورش، نقطه اتکای مهمی برای تحقق اهداف ساحت «تربیت هنری و زیبایی شناختی» به حساب می‌آید.

استفاده از ظرفیت معلمان هنرمند در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش از ستاد تا صف، تسهیل شرایط همکاری این سرمایه‌های فرهنگی در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های اجرایی دستگاه تعلیم و تربیت، تامین شرایط مناسب برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از توانمندی و ظرفیت‌های هنری فرهنگیان برگزیده جشنواره، حمایت جدی از تولیدات فاخر و ارزشمند «معلمان هنرمند» توسط آموزش و پرورش، برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و فروش آثار این عزیزان در گالری‌های معتبر کشور و همچنین حمایت از راه‌اندازی نگارخانه‌های آموزش و پرورش در بستر کانون‌های فرهنگی تربیتی، گام‌های کوچک اما اثربخشی برای تحول و نوگرایی در ساختار و برنامه‌های آموزش و پرورش است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

دومین «جشنواره معلمان هنرمند» با داوری و قضاوت بزرگان، فرهیختگان و سرآهنگان فرهنگ و هنر کشور در کانون توجه اصحاب فرهنگ و هنر کشور قرار گرفت و به لطف حضور معلمان هنرمند و داوران ارزشمندش به رویداد فرهنگی هنری فاخری برای آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است.

جشنواره‌ای که روزی در آبان 1400 در حافظیه شیراز آیین افتتاحیه‌اش برگزار شد اینک در خرداد 1401 در سعدیه شیراز به کار خود پایان داد، ‌امید آن می‌رود که امتداد آن در سال‌های آتی و هدف‌گیری برای تبدیل شدن به «جشنواره‌‌ بین‌المللی معلمان هنرمند جهان اسلام» موجبات تحول و نوگرایی بیش از پیش را در دستگاه تعلیم و تربیت کشور فراهم آورد و همه ساله شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره فاخر و ارزشمند باشیم.

*معاون برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار