*فرهاد قاسم‌پور

جشنواره فرهنگی هنری فردا، میراثی چهل ساله

بعد از دوسال سخت کرونایی ، همزمان با روز حافظ، امسال دانش‌آموزان هنرمند بار دیگر فرصتی یافتند تا به بهانه چهلمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا روی صحنه بیایند.

کد مطلب: ۱۲۲۲۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه «آیین افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا»در سراسر کشور در مراسم نمادینی که به علت رعایت دستور العمل های کرونایی با تعدادی محدود از دانش آموزان در مدارس کشور برگزار شد، دانش آموزان هنرمند بار دیگر از پله های صحنه های اجرا بالا رفتند و برفراز صحنه های کوچک مدارس ایستادند و گوشه ای از هنرمندی و مهارت خود را برای حاضران عرضه کردند.

یکی شعر خواند، یکی مجری بود ،‌یکی عکس می گرفت ، یکی طراحی میکرد، یکی نقالی کرد، یکی سازش را کوک می کرد و یکی نقش بازی کرد.

بیستم مهرماه امسال دانش آموزان نقاش ، نقال ، نوازنده ، خوشنویس ، فیلم ساز ، کاگردان،‌ بازیگر، خواننده، شاعر، نویسنده ، عکاس، طراح، گرافیست، قالی باف، مجسمه ساز، خاتم کار، معرق کار، سفالگر، ‌و خلاصه همه دانش آموزان هنرمند کشور که به این آیین دعوت شده بودند دوباره فرصتی یافتند تا در صحنه های کوچک مدارس کشور هنرنمایی کنند.

بیست روز پس از آغاز سال تحصیلی جدید ، افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا که خود سرآغاز بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کشور به حساب می آیدوخیل عظیمی از دانش آموزان علاقه مند به فرهنگ و هنر را در مسیر پر از زیبایی هنر قرار می دهد ، ولوله ای در مدارس برپا کرد و توانست دوباره فضای نشاط و شادابی برخاسته از فعالیت های فرهنگی هنری را مدارس زنده کند.

«جشنواره فرهنگی هنری فردا» که حالاو با احتساب سال های پس از انقلاب چهل ساله شده است ، اینک در حکم یک «میراث فرهنگی» است،‌ میراثی که چهاردهه در مدارس کشور نشاط و شادابی ایجاد کرده است ،. میراثی که برای زنده نگه داشتن آن مربیان و معلمان هنرمند بسیاری بی هیچ چشمداشتی سال ها، خارج از وقت اداری در مدارس همراه با دانش آموزان، گروه های سرود و نمایش را شکل داده اند ‌، میراثی که باید آنرا قدر دانست و به نیکوترین شکل ممکن آنرا به آیندگان سپرد.

بزرگداشت چهلمین دوره این جشنواره در حقیقت بزرگداشت همه کسانی است که در این چهل سال برای اجرای این جشنواره ، برای داوری ، برای آموزش و آماده سازی دانش آموزان تلاش کرده اند و البته بزرگداشت همه دانش آموزانی است که در آن شرکت کرده اند .

دانش آموزانی که حالا بزرگ شده اند و شاید امروز خود در زمره اصحاب فرهنگ و هنر این سرزمین اند . دانش آموزانی که روزگاری باشوق خواندن سرودی یا اجرای نمایشی برای نخستین بار پای بر صحنه اجرا در مدرسه ای گذاشته اند و امروز با کوله باری از تجربه، همچون ستاره ای تابناک در آسمان فرهنگ و هنر کشور می درخشند.

جشنواره فرهنگی فردا که حالا چون درختی تنومد در مدارس سراسر کشور ریشه دوانیده و سایه خود را بر هنر معاصر ایران زمین گسترانده است در این چهل سال در سایه سار خود هنرمندان بسیاری را به این وادی رهنمون شده است و اینک نیز به شناسایی و رشد و پرورش هنرمندان آینده ایران زمین مشغول است.

و فرجام سخن اینکه اگر متولیان عرصه فرهنگ و هنر و مدیران دستگاه های فرهنگی کشور به اعتلای و ارتقای سرمایه فرهنگی کشور می اندیشند لازم است در این حوزه با جدیت بیشتری ورود نمایند و فراموش نکند که مهمترین سرچشمه فرهنگ و هنر آینده ایران عزیز در مدارس وذیل همین فعالیت ها رقم می خورد.

*معاون برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی هنری آموزش وپرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار