یک کشاورز در گفتگو با پانا عنوان کرد؛

خشکسالی نگران کننده و باعث نابودی محصولات کشاورزی است

قم(پانا)-کشاورز روستای باقرآباد قم، وجود خشکسالی را نگران کننده و باعث نابودی، محصولات کشاورزی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
خشکسالی نگران کننده و باعث نابودی محصولات کشاورزی است

بیست و هفتم خرداد ماه، روز جهانی مبارزه با بیان زایی و خشکسالی است. در رابطه با این روز خبرنگار پانا گفنگویی را با یکی از کشاورزان قمی انجام داده است.

روح اللّه فارسی کشاورز اهل روستای باقرآباد قم در همین رابطه اظهار داشت: «من تقریبا ۱۵ سال است که یک کشاورز هستم. در این ۱۵ سال خیلی با کم آبی، بی آبی و حتی خشکسالی نیز مواجه شدم. یک کشاورز باید در هر حالتی به محصولاتش رسیدگی کند.»

وی افزود: «زیاد برای ما موضوع خشکسالی پیش نمی‌آید بیشتر کم آبی است، که این باعث می شود کشاورزان محصولاتی که آب کمتری لازم دارند را بکارند، گاهی اوقات هم بیماری و آفت باعث نابوی محصولات می شود.»

فارسی ادامه داد: «برای روستای باقرآباد و روستایان اطراف هر شش سال یک بار خشکسالی پیش می آید و ما کشاورزان در خشکسالی سعی می‌کنیم، در یک سال محصول کمی را بکاریم.»

این کشاورز درباره خسارت های مالی خشکسالی افزود: «خشکسالی نه تنها برای ما کشاورزان خسارت دارد بلکه برای دامداران نیز خطرناک است.اگر ما محصول یونجه و کاه را نداشته باشیم دامداران برای حیوانات خود نیز خوراکی ندارند و این مسئله باعث کاهش شیر و محصولات لبنی ما می شود.»

وی راه های مقابله با خشکسالی را بیان کرد: «نه تنها من بلکه همسایگان کشاورز هم با موضوع خشکسالی آشنا هستند و کنار آمدن،ما از محصولاتی که به آب فراوان نیاز ندارند و با آب کمی رشد می کنند استفاده می کنیم. محصولاتی مانند طالبی،خیار، گندم و... آب زیادی اما محصولاتی از جمله گل محمدی، انگور و انجیر آب کمتری نیاز دارند. در چنین مواقعی آبیاری قطره ای نیز خیلی مؤثر است که ما کشاورزان به طور مشترک استفاده می کنیم.»

فارسی در پایان خاطرنشان کرد: «امیدوارم که هر ساله آب کافی برای کشاورزی داشته باشیم و از خشکسالی نه تنها شهر ما بلکه تمام جهان دور باشد.»

دانش آموز خبرنگار: نرگس فارسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار