مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست:

حفاظت از محیط زیست باید از خانواده آغاز شود

تهران (پانا) - مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خانواده از مهم‌ترین اهرم جامعه‌پذیری در افزایش سطح آگاهی زیست محیطی است، گفت صیانت از محیط زیست باید از خانواده آغاز شود و الگوی مصرف با رویکرد زیست محیطی و براساس تعالیم اسلامی و فرهنگ ایرانی اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از محیط زیست باید از خانواده آغاز شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نجمه کمالی گفت: درکشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، مسائل زیست محیطی بیش از آن چه که جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردار است. بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی های زیست محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف اجرایی است.

وی با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، گفت: آموزش، ارتقا سطح آگاهی، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست می تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط زیست و احترام به طبیعت نقش موثری داشته باشد.

کمالی با بیان اینکه فرزندان همواره الگوی رفتاری پدر و مادر خود را سرلوحه زندگی قرار می دهند، تصریح کرد: با توجه به پررنگ بودن نقش تربیتی و عاطفی مادر نسبت به پدر، بنابراین فرزندان از رفتارهای مادر الگوبرداری می کنند و از این ظرفیت می توانیم برای نهادینه ساختن یک الگوی رفتاری و سبک زندگی متناسب با محیط زیست استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان می توانند با اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی خانوادگی در حفاظت از محیط زیست تاثیرگذار باشند، ادامه داد: اصلاح روش مصرف آب، به کارگیری شیوه های صحیح مصرف آب، مدیریت تولید زباله و پسماندهای خانگی، مدیریت و مصرف بهینه انرژی در خانه از جمله مولفه هایی است که می‌تواند در محیط زیست انسان تاثیرات مثبتی داشته باشد.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به شیوه های تغییر سبک زندگی پایدار و سازگار با محیط زیست، اظهار کرد: آموزش، ارتقا سطح آگاهی، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست می‌تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط زیست و احترام به طبیعت نقش موثری داشته باشد.

وی از خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد برای آموزش نسل آینده در حفاظت از محیط زیست یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، رسانه‌ها در تربیت و پرورش نسلی که به محیط زیست احترام بگذارد و در حفظ و صیانت از آن کوشا باشد جایگاه مهمی دارند.

کمالی با اشاره به جایگاه طبیعت و حفاظت از محیط زیست در اسلام، گفت: دین اسلام همواره درخصوص صیانت از طبیعت و محیط زیست انسان تاکید کرده است و از ائمه اطهار (ع) نیز روایت ها و احادیث بسیاری در حفاظت از محیط زیست و توجه به طبیعت ذکر شده است.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد به صورت هدفمند به ارتقای دانش خانواده‌ها با تاکید بر تعالیم اسلامی، فرهنگ ایرانی و اقلیم منطقه پرداخته شود تا پس از آن آثار مثبت تربیت نسل نو در خصوص حفاظت از محیط زیست را مشاهده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار