توضیحات معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال آشوراده

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال آشوراده توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات  معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال آشوراده

مجتبی ذوالجودی در نشست خبری به مناسبت روز محیط زیست و رسانه گفت: ما تاکید داریم در روند اجرای احیای خلیج گرگان باید ملاحظات زیست محیطی انجام شود. نتیجه آن به ما داده می شد که در راستای نتیجه این ملاحظات بر لایروبی توصیه شد و ما هم از قانون تبعیت کردیم و الان دیگر موضوع لایروبی نیست بلکه لای ریزی است که مطرح شده چون ما تاکید کردیم پوشش گیاهی مکانی که برای ریختن گل و لای ناشی از لایروبی در نظر گرفته می شود باید کمترین آسیب را ببیند.

وی تصریح کرد: غیر از بحث لایروبی و تسهیل تبادل آب پروژه دیگری هم باید انجام شود بحث پمپاژ آب از خزر به خلیج است که هزینه بالایی دارد و متولی پذیرفته است. در مورد لایروبی آشوراده ممکن است نظر داشته باشم اما مجموعه ای از دانشگاه‌ها و کارشناسان به این تصمنیم رسیدند و مصوب کردند که این اتفاق بیفتد. بنده هم همین صحبت‌ها را داشتم و چون گفتند پروژه دومی وجود دارد و پمپاژ اتفاق می‌افتد مشکلی وجود ندارد. مجوزی هم که صادر شده است مشروط است که اتفاقات ناگواری بر محیط زیست نیفتد. اکثریت روی این موضوع اتفاق نظر دادند ما هم پذیرفتیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که درباره لایروبی خلیج گرگان با استاندار گلستان داشتیم بر رعایت مولفه‌های محیط زیستی در روند اجرای لایروبی تاکید شد و اگر هم استاندار عصبانی شد فقط در راستای خدمت بود و با ورود ما به مساله ممکن بود شرایط بدتر شود اما استاندار در نهایت عذرخواهی کرد و مساله حل و فصل شد.

ذوالجودی با بیان اینکه اقیانوس‌ها پشتیبان حیات در خشکی‌ها هستند، اظهار کرد: آنطور که باید به این پهنه‌های آبی توجه نشده است که ورود آلودگی از سوی صنایع به خلیج نشان‌دهنده این مساله است.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع در سواحل جنوبی کشور بدون مطالعه و پهنه‌بندی امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر این روند رعایت نشود مشکلات محیط زیستی زیادی را به همراه خواهد داشت. بر این اساس این پهنه‌بندی را در دستور کار و اولویت معاونت دریایی قرار دادیم. در واقع توسعه سواحل مکران باید مکان‌یابی صحیح صورت گیرد و سازمان با صنایعی هم که از قبل فعال هستند، باید همراه شود تا آلودگی‌ها به حداقل برسد. مثلا پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال نفت در خلیج فارس و عمان، آلودگی‌هایی را به محیط دریا وارد می‌کنند که اولین اقدام سازمان محیط زیست، تعویض یکی از خطوط انتقال نفت در جزیره خارک بود به‌طوری که ۴۰ درصد منابع آلودگی خلیج فارس از طریق همین خط لوله صورت می‌گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته تعویض لوله اتفاق افتاد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درخصوص لایروبی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان توضیح داد: لایروبی این خلیج در دولت قبل مصوب شده بود. پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نیز کارهای تحقیقاتی آن را انجام داد که با یک مطالعه چند ماهه در نهایت به این نتیجه رسیدند، تبادل آب بین خزر و خلیج گرگان با لایروبی انجام شود و برای اجرای آن هم سازمان بنادر انتخاب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار