عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

مسئله اول دنیا امنیت غذایی است اما نان اضافه ما خوراک دام می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید منتظر نهایی‌شدن طرح پایلوت کارت نان وزارت اقتصادبود، از حذف یارانه آرد سنتی و پرداخت مستقیم این یارانه به خود مردم سخن گفت و عنوان کرد منصفانه نیست در شرایطی که موضوع دنیا امنیت غذایی است، در ایران نان اضافه خوراک دام‌ها شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مسئله اول دنیا امنیت غذایی است اما نان اضافه ما خوراک دام می‌شود

بعد از افزایش قیمت برخی از کالاها دولت سیزدهم اعلام کرد که قیمت نان سنتی به‌هیچ‌عنوان گران نمی‌شود و برای این مهم تدابیر بسیار زیادی اندیشیده شد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان حوزه نان همچنان دغدغه احتمال قاچاق شدن آرد نان سنتی را دارند. دولت سیزدهم برای مبارزه با موضوع قاچاق آرد نان سنتی مدتی است طرح کارت نان را به‌صورت آزمایشی در برخی از استان‌های پایلوت در دست اجرا دارد و اگر نتیجه مؤثری بگیرد این طرح را به تمام کشور تعمیم خواهد داد.

یارانه نان فرصت قاچاق آرد به خارج از مرزها ایجاد کرده است

در این زمینه رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره تغییرات یارانه‌ای آرد نان‌های سنتی گفت: «حذف میلیاردها تومان یارانه‌ای که به آرد تعلق می‌گرفت به‌نوعی مبارزه با رانت و فساد است. یکی از مسائل هدر رفت نان همین یارانه‌ای بود که به آن تعلق می‌گرفت و فرصت قاچاق آرد را به خارج از مرزها ایجاد کرده بود.»

وی افزود: «در سال حدود 6 تا 7 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم اما برای کارخانه‌های ماکارونی، شیرینی و غیره درحالی‌که این یارانه آرد می‌توانست مستقیم به جیب خود مردم برود. البته من معتقدم که نباید نان گران به دست مردم برسد اما در مورد آردی که به نانوایی‌ها داده می‌شود همه‌چیز باید شفاف باشد.»

منتظر نتیجه طرح پایلوت کارت نان وزارت اقتصاد هستیم

نوروزی ادامه داد: «باید محاسبه شود که در یک خانواده دو نفره یا چند نفره در ماه چه عددی مصرف نان وجود دارد. مبلغ این نان مستقیم به مردم پرداخت شود یا همین طرحی که اکنون وزارت اقتصاد در دست دارد و انجام می‌دهد هم اقدام خوبی است.»

وی افزود: «در زنجان به‌صورت پایلوت دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شد و هم‌زمان در چند استان دیگر هم این طرح آغاز شده است و نتیجه‌اش نشان می‌دهد که چه باید بکنیم و بدین‌صورت جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد. درواقع باید مشخص باشد آرد کجا خرج می‌شود. اینکه آرد یارانه‌ای که اضافه بیاید را ببرند و به آزادپزها بدهند یا قاچاق شود منصفانه نیست. حتی گزارش‌هایی داریم که آرد و نان خوراک دام می‌شود چون قیمت نهاده بالا رفته است و این منصفانه نیست.»

مقدار نان خشک در خانواده‌های ایرانی هنوز زیاد است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به هدر رفت نان در خانواده‌ها گفت: «در شرایط فعلی باوجود آموزش‌هایی که داده شده ما همچنان هدر رفت نان را داریم و مقدار نان خشک ما زیاد است و این درحالی‌که است که الان موضوع اول دنیا بحث امنیت غذایی است. می‌توان یارانه را نقدی به مردم بدهیم و بگذاریم نانوایی‌ها رقابتی کار کنند. در این شرایط کیفیت نان هم بالا می‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار