قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی:
تحول در سازمان دانشآموزی آغاز شده است/ تشکیلات پیشتازان تقویت میشود
ضرورت تعریف مأموریتهای پایدار و مدرسهمحور برای تشکلهای دانشآموزی/ انقلاب اسلامی یک انقلاب نوجوانانه بود، باید به نوجوانان اعتماد کنیم
تهران (پانا) - قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی، با انتقاد از نگاه تقویمی به فعالیتهای تشکلهای دانشآموزی، بر لزوم بازمهندسی ساختار پیشتازان و تعریف مأموریتهای مستمر و مدرسهمحور تأکید کرد.
علی فلاحتکار در دوره آموزشی تربیت مدرس پرامید و نظم گروهی آقایان در سازمان دانشآموزی با اشاره به اقدامات انجامشده در این سازمان به مهمترین تغییرات و برنامههای سازمان پرداخت و گفت: «با عنایت خدا و تلاش همکاران، دوره تحول و تعالی سازمان دانشآموزی آغاز شده است.»
ازسرگیری اردوهای ملی پس از ۷ سال/ بازسازی نقشآفرینی خبرگزاری پانا
فلاحتکار ضمن تأکید بر بازگشت سازمان به مأموریتهای اصیل خود افزود: «سازمان دانشآموزی در سالهای اخیر از اهداف اصلی خود که تربیت و آموزش دانشآموزان است فاصله گرفته بود. با تلاش و برنامهریزی، در ابتدای مسئولیت، اردوهای ملی که بیش از هفت سال تعطیل شده بود، از سر گرفته شد. همچنین برنامههایی نظیر اردوهای سناریومحور و بازسازی نقشآفرینی خبرگزاری پانا برای دانشآموزان بهصورت جدی دنبال شده است.»
بازگشت مربیان متخصص و متعهد به سازمان
فلاحتکار درباره جذب مجدد مربیان اظهار کرد: «بسیاری از مربیانی که از سازمان جدا شده بودند، به لطف خدا و تلاش همکاران، مجدداً به فعالیت بازگشتهاند. این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا نیروی انسانی متخصص و متعهد در سازمان تقویت شود.»
بازتعریف ماموریتها و شفافسازی نقش مجمع مربیان، اعضا و پیشکسوتان
وی با اشاره به ضرورت ایجاد شفافیت در مأموریتها و اختیارات مجامع گفت: «یکی از چالشهای فعلی، مشخص نبودن نقش مجمع مربیان، اعضا و پیشکسوتان در سیاستگذاری و تصمیمگیری سازمان است. ما به دنبال بازتعریف مأموریتها و شفافسازی نقش این مجامع هستیم تا از ریزش انگیزهها جلوگیری شود.»
تشکیلات پیشتازان تقویت میشود
فلاحتکار با اشاره به نقش تشکیلات پیشتازان بهعنوان بستری برای تربیت و هویتبخشی دانشآموزان گفت: «این تشکیلات یکی از مهمترین سرمایههای سازمان دانشآموزی و متعلق به جمهوری اسلامی است. تمام تلاش ما این است که با تقویت این بخش، گامی مؤثر در راستای تحول سازمان برداریم.»
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای مستمر، سازمان دانشآموزی به جایگاه اصلی خود بازگردد و نقشی مؤثرتر در تربیت نسل آینده ایفا کند.
ضرورت تعریف مأموریتهای پایدار و مدرسهمحور برای تشکلهای دانشآموزی
قائممقام سازمان دانشآموزی، با اشاره به ضرورت تحول در تشکیلات دانشآموزی، بر اهمیت تعریف مأموریتهای پایدار و مدرسهمحور برای گروههای دانشآموزی تأکید کرد و گفت: «تشکیلاتی همچون پیشتازان، بسیج، اتحادیه انجمنهای اسلامی و هلال احمر نباید به فعالیتهای مقطعی مانند جشن عاطفهها، دهه فجر و بلایای طبیعی محدود شوند. این تشکیلات نیازمند مأموریتهای مستمر و محلی هستند تا نقش مؤثرتری در تربیت و هویتبخشی به نوجوانان ایفا کنند.»
تشکلهایی مانند پیشتازان باید به مدارس بازگردند و نقش مؤثری در مدیریت مسائل مدرسه و محله داشته باشند
فلاحتکار با انتقاد از نگاه تقویمی و مقطعی به تشکلهای دانشآموزی، گفت: «باید مسئولیتپذیری و کنشگری نوجوانان به صورت واقعی و میدانی تعریف شود. تشکلهایی مانند پیشتازان باید به مدارس بازگردند و نقش مؤثری در مدیریت مسائل مدرسه و محله داشته باشند. مدیران مدارس و معلمان نیز باید این تشکلها را بخشی از نظام اجرایی مدرسه بدانند.»
انقلاب اسلامی یک انقلاب نوجوانانه بود/ باید به نوجوانان اعتماد کنیم
فلاحتکار همچنین به اهمیت نقش نوجوانان در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «انقلاب اسلامی یک انقلاب نوجوانانه بود و در دوران دفاع مقدس نیز نوجوانان و جوانان نقش اصلی را ایفا کردند. امروز باید به این نگاه بازگردیم و به نوجوانان اعتماد کنیم. اگر در گذشته یک نوجوان ۱۶ ساله به عنوان فرمانده جنگ عمل میکرد، امروز نیز باید زمینهسازی کنیم تا نوجوانان مسئولیتپذیر و خودکفا تربیت شوند.»
برای حل چالشهای اجتماعی و تربیتی، باید نوجوانان را به میدان آورد و مسئولیتهای واقعی به آنان سپرد
وی در پایان بر ضرورت اصلاح نگاه حکمرانی به نوجوانی تأکید کرد و افزود: «برای حل چالشهای اجتماعی و تربیتی، باید نوجوانان را به میدان آورد و مسئولیتهای واقعی به آنان سپرد. تنها از طریق ایجاد هویت و اعتماد به نفس در نوجوانان میتوان از آسیبهای اجتماعی پیشگیری کرد و نسل جدیدی از مدیران و مسئولان آینده را تربیت کرد.»
ارسال دیدگاه