علی شهبازی*

محیط‌زیست تامین‌کننده امنیت حیاتی کشور

در خصوص حفظ نعمت محیط زیست که تامین کننده امنیت حیاتی بشر است، چند کلامی را خطاب به مردم کشور عنوان می‌کنم.

کد مطلب: ۱۲۸۶۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد
محیط‌زیست تامین‌کننده امنیت حیاتی کشور

به بهانه هفته محیط زیست فرصت را برای گفتن پاره‌ای از سخنان در خصوص محیط زیست که سر منشا فعالیت‌های روزمره و امید به آینده به ویژه برای نسل‌های آینده است، غنیمت می‌شمارم.
با توجه به سخنان چند دهه اخیر مقام معظم رهبری درباره مسئله مهم و حیاتی محیط زیست و منابع طبیعی، این موضوع در کشور ما چقدر مورد توجه بوده و اجرایی شده است؟
شرایط کنونی محیط زیست نماینگر این مطلب است که اگر این نعمت خدادادی به هر دلیل و بهانه‌ای مورد هجوم و تخریب قرار گیرد هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود.
این روزها تصدیق کننده سخنان اساتید و صاحب‌نظران و دلسوزان این حوزه هستند که محیط زیست و منابع طبیعی تامین کننده امنیت حیاتی است و این نوع امنیت بالاترین نوع امنیت محسوب می‌شود.
ما با تمام توان و تلاش در‌صدد آن هستیم تا پنجره‌ و دری رو‌به ماشین عظیم‌الجثه گرد و غبار با بار آلودگی باز نماند و سلامت فرزندان، پدران و مادران و عزیزانمان به مخاطره نیفتد.
من نگران آن روزهایی هستم که به دلیل آلودگی هوا، فرونشست، سیل، لغزش، خشکسالی و ... روزها و ماه ها خانه نشین شویم و محیط بیرون و دیدن آفتاب و طبیعت برایمان آرزو شود.
محیط زیست یک سیستم اکولوژیک پیچیده است و بالطبع اثرات ناشی از نحوه مدیریت آن هم چیزی نیست که همچون بازی فوتبال بعد از ۹۰ دقیقه و اتمام بازی بتوان آن را تحلیل کرد و در کوتاه مدت مورد بررسی قرار داد و نسخه جدیدی برای آن پیچید. اثرات اقدامات صورت گرفته در این حوزه شاید سال‌ها طول بکشد تا نمایان شود، از طرفی در شکل‌گیری این آثار موارد بسیاری اعم از عوامل انسانی و طبیعی تاثیرگذار است، از این رو حال و اوضاع محیط زیست فعلی کشور نمی تواند نتیجه عملکرد چند ماهه مدیریت جدید باشد.
هر چند قبول دارم در شرایط فعلی، از سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی در خصوص مباحث منابع
طبیعی و محیط زیست عقب هستیم، ولی با عنایت به رویکرد دولت فعلی و سازمان محیط زیست کشور که موضوع محیط زیست را از شعار به عملگرایی سوق داده است و تلاش می‌کند محیط زیست را در
قامت جایگاه اصلی خود معنا بخشد، می توان با نگاه سیستمی و جامع و متناسب با توان اکولوژیکی
سرزمین و با اعتماد به جوانان و توجه به دانش بومی در کنار دانش نوین، هوشمندانه و فناورانه و نیز مشارکت گسترده مردمی از روستانشینان تا مسئولین کشوری مباحث محیط زیستی را بهبود بخشید و روزهایی بدون آلودگی و تخریب را برای مردم کشورمان به ارمغان آورد.
در یک کلام محیط زیست یعنی تامین امنیت حیاتی و تقدیم امکان زندگی به نسل‌های فعلی و نسل‌های آینده.

فعال حوزه منابع طبیعی و محیط زیست*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار