در وبینار بهداشت روان در منطقه ۱۳ عنوان شد:
تقویت مهارتهای زندگی باعث ارتقا سطح بهداشت روانی در دانشآموزان میشود
تهران(پانا) - کارشناس مشاوره منطقه ۱۳، در پساکرونا، یادگیری و تقویت مهارت ارتباط موثر و مهارتهای زندگی را سبب ارتقا سطح بهداشت روانی در دانشآموزان دانست و تاکید کرد که دانشآموزان با بکارگیری این مهارتها در آینده میتوانند در رویارویی با مشکلات، بهترین تصمیمها را بگیرند.
زهرا ترابی؛ کارشناسی امور بانوان منطقه ۱۳ وبیناری با حضور مژگان نظری، کارشناس مشاوره و مدیر هسته مشاوره منطقه ۱۳، مدیران و عوامل اجرایی مدارس، نماینده معلمان و کارکنان اداری با موضوع بهداشت روان در پساکرونا و تاب آوری معلمان و دانش آموزان برگزار کرد.
مژگان نظری؛ کارشناس مشاوره منطقه ۱۳ در مورد تاثیرات کرونا بر زندگی دانش آموزان گفت: «شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد آشفتگیهای اساسی در زندگی روزمره شده و دانشآموزان این تغییرات را به شدت احساس کردند، در واقع طولانی شدن آموزش غیرحضوری و دوری دانشآموزان از مدرسه در دوران کرونا به یکی از دغدغههای مهم نظام آموزشی کشور تبدیل شد.»
نظری با اشاره به اثرات مثبت و منفی بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد: «در نتیجه بیماری کرونا و قرنطینه، مواردی مانند استرس، اضطراب، حضور طولانی مدت دانش آموزان در فضای مجازی و مواردی مانند عدم کنترل خانواده ها، کم حوصله شدن و زیاد شدن فاصله ها و کاهش روابط اجتماعی، از دست دادن اقوام و نزدیکان در دوران کرونا افزایش یافت.»
وی همچنین در ادامه بر مسائل دیگری از اثرات کرونا مانند مشکلات سوءتغذیه، اختلال در خواب، پرخاشگری و بی حوصلگی در این ایام اشاره کرد.
کارشناس مشاوره با تاکید بر اثرات منفی کرونا بر تحصیل دانش آموزان مواردی مانند اعتیاد به فضای مجازی، عدم نظارت بر تکالیف، عدم اطمینان از یادگیری دانش آموزان، تهدید حریم خصوصی، مشکلات اینترنتی را برشمرد.
وی در مورد مشکلات روابط بین فردی گفت: «شیوع کرونا باعث شد که نشاط فردی و اجتماعی هم در جامعه از بین برود و افراد دچار نشانگان روابط گمشده شدند.»
وی با توجه به این مشکلات پیش آمده در مدارس در دوران پساکرونا به بهداشت روان و مسئله تاب آوری دانش آموزان اشاره کرد و با تاکید بر ویژگی های افراد تاب آور و چگونگی ایجاد تاب آوری گفت: «برای سال تحصیلی آینده «طرح مدارس تاب آور» به مدیران مدارس منطقه پیشنهاد داده شد تا مدارس بیشتری در این طرح شرکت کنند و مجریان این طرح، با هدف کنترل عوامل استرس زا، کاهش فرسودگی معلم، اثربخشی تحصیلی و آموزش خویشتن داری به دانش آموزان، طرح را در مدرسه اجرا کنند.»
نظری با اشاره به طرح های اجرا شده در این زمینه گفت: «طرح یاریگران زندگی، طرح رابطین مشاور، آموزش مهارت مدیریت خود و مدیریت هیجان در سامانه همگام از جمله طرح های بود که در منطقه ۱۳ اجرا شد.»
وی افزود:« برای اجرای طرح مدارس تاب آور در سال تحصیلی آینده بهتر است که پیش آزمونی از همکاران یا از یک کلاس درس از دانش آموزان به صورت نمونه گرفته شود و پس از آن با آموزش و گذراندن کلاس هایی در طی سال تحصیلی با موضوع مهارت تاب آوری، مهارت های ارتباطی، مدیریت زمان و خود مراقبتی برای اولیا و دانش آموزان در پایان دوره پس آزمونی برگزار شود و پس از بررسی نتایج آزمون ها، مدیران مدارس متوجه خواهند شد که اجرای این طرح چه تاثیری در تاب آوری دانش آموزان داشته است.»
نظری در ادامه سخنانش با اشاره به نقش ارتباط موثر در تاب آوری اظهار کرد: «مهارت ارتباط موثر یکی دیگر از مهارت های ضروری زندگی است که هر دانشآموز باید از آن بهرهمند باشد. چهار نوع ارتباط بین افراد وجود دارد که شامل ارتباط برد باخت، باخت برد، باخت باخت، و برد برد است و ارتباط موثر همان ارتباط برد برد است که همه دانشآموزان باید این مهارت را آموزش ببینند. ارتباط برد برد یعنی اگر مشکلی بین دو نفر ایجاد شود می توانند با برقراری ارتباط موثر با صحبت کردن در آرامش، مسئله به وجود آمده را حل کنند تا هیچگونه اختلالی در ارتباطشان ایجاد نشود.»
کارشناس مشاوره منطقه ۱۳ در پایان تصریح کرد: «تقویت مهارت ارتباط موثر و مهارتهای زندگی باعث ارتقا سطح بهداشت روانی و اعتماد به نفس در دانش آموزان می شود تا با یادگیری و به کارگیری این مهارتها در آینده بتوانند به راحتی در هنگام رویارویی با مشکلات بهترین تصمیم را بگیرند و موجب پیشرفت و موفقیتهای روزافزون در تمام جنبههای زندگی و برقراری ارتباطات مفید اجتماعی شوند.»
ارسال دیدگاه