روایت‌ یک دانش‌آموز از تاثیرات حضوری‌شدن مدارس بر امتحانات

تهران (پانا) - یک دانش‌آموز ‌تهرانی، به تاثیر حضوری‌شدن مدارس در ایجاد انگیزه دانش‌آموزان برای مطالعه بهتر دروس و کاهش اضطراب در ایام امتحانات تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
روایت‌ یک دانش‌آموز از تاثیرات حضوری‌شدن مدارس بر امتحانات

حضوری‌شدن امتحانات نهایی تصمیمی قابل تامل و البته به‌جایی بود، شاید بعضی از خانواده‌ها به آن معترض بودند، اما از نظر کارشناسان و دبیران، بسیار تصمیم درستی بود که بعد از دو سال دوری دانش‌آموزان از کلاس درس و امتحانات اتفاق افتاد.

در این راستا محمدرضا قنبری، از دانش آموزان پایه نهم و از فعالان فرهنگی و اجتماعی، مشاور هیات رئیسه نشریه پاربُد و همچنین از فعالان حوزه دانش‌آموزی در گفت‌وگو با پانا، در مورد حضوری شدن امتحانات نهایی گفت: «این تفکر و اندیشه حضوری‌شدن مدارس و امتحانات برای دانش آموزان بسیار مفید بود، از جمله، تلاش و کوشش بیشتر دانش آموزان در مقاطع تحصیلی (ششم، نهم و دوازدهم) برای نمره قبولی خرداد ماه، همچنین ایجاد انگیزه برای درس خواندن در دانش آموزان و کاهش مشکلات جسمی و روانی که دوران کرونا اثرات مخربی را در دانش آموزان بر جای گذاشت و با برنامه‌ریزی‌ سریع و هماهنگی مسئولین آموزش و پرورش و مدارس، این شرایط سخت برای ما دانش‌آموزان با کمک معلمان هموار شد.»

قنبری، با اشاره به چگونگی سوالات آزمون‌های خرداد ماه گفت: «سطح سوالات آزمون نهایی در سال ۱۴۰۱ نه از سطح بالایی برخوردار بود و نه پایین. سوالات به گونه‌ای است که دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از این فرصت طلایی از نمره‌های بالا نیز برخوردار شوند؛ البته این موضوع در همه سال‌ها همینطور بوده و به طراحان سؤال عنوان می‌شود که با توجه به هماهنگی سوالات در سطح منطقه یا استان، سوالات آزمون را طوری طرح کنند که برای همه دانش‌آموزان مناسب باشد. تا بتوانند نتایج درخشانی را کسب کنند.»

وی با توجه به حذفیات امتحانی در بعضی از دروس عنوان کرد: «از نظر من درس‌هایی مانند املاء و آمادگی دفاعی در برنامه امتحانی خرداد‌ماه قابلیت حذف شدن را دارند و می‌توان با ایجاد امتحانات تئوری و عملی قبل از شروع امتحانات به کسب نمره بالا در کارنامه به دانش آموزان کمک کرد. اتفاق جدیدی که امسال در امتحان نهایی خرداد ماه رخ داد این بود که درس فارسی به برنامه امتحانات نهایی اضافه شد که به نظرم جای آن در این لیست خالی بود و این تصمیم درستی بود. البته قابل ذکر است که بعضی دروس را می‌توان به عنوان بخش تئوری لحاظ کرد که این هم باعث افزایش نمرات و سطح علم افزایی دانش آموزان خواهد شد.»

قنبری، با اشاره به راهکارهای رفع استرس امتحان عنوان کرد: «حضوری شدن مدارس در ایجاد انگیزه دانش آموزان جهت مطالعه بهتر دروس و کاهش اضطراب در ایام امتحانات تاثیر بسیاری زیادی داشت، اما اولین قدم برای رفع استرس، استفاده از تنفس عمیق است که در کاهش اضطراب برای حضور در امتحان بی‌تاثیر نیست.»

وی تاکید کرد: «البته باید توجه داشته باشیم در هر کاری توکل بر خداوند اولین قدم برای کسب نتیجه‌ای خوب در کارهاست؛ ما می‌توانیم با خواندن نماز و تلاوت قرآن و دعا ارتباط خود را با خدا بیشتر کنیم که صد در صد تاثیر زیادی در روحیه ما خواهد گذاشت.»

این دانش‌آموز در ادامه بیان کرد: «من به هم سن و سالان خود توصیه می‌کنم از انجام چند کار در قبل از امتحان پرهیز کنند: اول از همه در ایام امتحانات استفاده از گوشی برای استفاده غیر درسی را کمتر کنند، سعی کنند ابتدا مطالب کتاب را به صورت روزنامه‌ای مطالعه کنند، سپس به مطالعه عمیق‌تر بپردازند. حتما یک ساعت قبل از شروع امتحان، کتاب را کنار بگذارند و دیگر مطالعه نکنند، زیرا با استرسی که ایجاد می‌شود باعث فراموش کردن مطالب قبلی نیز می‌شود.»

وی افزود: «معلمان و اولیا نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارند اما برای پیشرفت و قبولی در آزمون‌ها؛ دانش آموز بیشترین نقش را دارد و باید با تلاش، کوشش و شوق یادگیری بتواند به اهدافش برسد. معلمان در موفقیت دانش آموز با قدرت بیان خوب، تسلط کافی بر کتاب درسی و درک موقعیت دانش آموز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در کنار معلمان، والدین نیز در پیشرفت دانش آموز و قبولی امتحانات با تشویق فرزندان و ایجاد محیط پر از آرامش و همراهی آنان در یادگیری دروس، نقش مهمی را بر عهده دارند.»

قنبری در انتها عنوان کرد: «از همکاری مسئولین آموزش و پرورش استان، از زحمات بی‌دریغ معلمان، کادر اجرایی و اولیای تمام دانش آموزان کشورم تشکر می‌کنم که در این دو سالی که سخت گذشت؛ در کنار ما دانش آموزان با همکاری، همیاری و صبورانه حضور داشتند.»

دانش‌آموز خبرنگار: رادوین مقیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار