داستان زندگی یک معتاد بهبود یافته به روایت بهزاد

میاندورود (پانا) - یک معتاد تازه رها یافته از بند اعتیاد در خصوص دوران سختی که پشت سر گذاشته می‌گوید در دوران اعتیادش روز به روز ضعیف تر می‌شد و دیگر انرژی نداشت، فرد بی اراده‌ای شده بود و همه چیز را از دست داده بود و قادر به ادامه‌دادن به زندگی نبود.

کد مطلب: ۱۲۸۴۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
داستان زندگی یک معتاد بهبود یافته به روایت بهزاد

بهزاد، مردی که دوران سخت جنگ و جبهه را پشت سر گذاشت، سپس به مدت ۱۲ سال درگیر اعتیاد بود و با کمک جلسات NA موفق به رهایی از منجلاب خانمان سوز اعتیاد شد و اکنون وکیل کاربلدی است.او در گفت و گو با پانا از چگونگی اعتیاد و ترک آن روایت کرد.

چطور شد که به اعتیاد روی آوردید؟

نظامی بودم، از محل کارم استعفاء دادم، شغل های مختلفی را تجربه کرده و در این شغل‌ها فرد موفقی بودم.
اما در حدود سال ۷۳ بود که من گرفتار مواد مخدر شدم، به دلیل شرایط جسمانی که از جبهه و جنگ برایم مانده بود، درد بسیاری را تحمل می کردم. در همین اوضاع و احوال از طریق برخی دوستانم به اعتیاد و مصرف تریاک روی آوردم و تقریباً به مدت ۱۲ سال گرفتار اعتیاد بودم.

بعد از مصرف چه مشکلاتی داشتید؟

زمانی که شروع به مصرف کردم هم از لحاظ جسمانی هم از لحاظ روحی دردهایم تسکین پیدا کردند اما به مرور زمان احساس کردم که روز به روز ضعیف تر می شوم و دیگر انرژی نداشتم، فرد بی اراده‌ای شده بودم و همه چیزم را از دست داده بودم؛ کل زندگی که من در طول عمرم بدست آورده بودم چه به لحاظ اقتصادی و چه جایگاه اجتماعی به سرعت فرو پاشید، هر چه تلاش کردم بیشتر شکست خوردم و قادر به ادامه دادن نبودم، خیلی به دیگران اعتماد می کردم، روحیه ام خیلی ضعیف شده بود، انتظار اینکه بتوانم دوباره زندگی خوبی داشته باشم را نداشتم، کلافه بودم هم از مصرف، هم از تهیه مواد مخدر. احساس می کردم یک فرد فرسوده هستم، قادر به تصمیم گیری خوب و مناسب برای ادامه زندگی با خانواده ام نبودم، بنابراین خیلی به من سخت می‌گذشت.

چه زمانی تصمیم به ترک اعتیاد گرفتید؟

دوستانی داشتم که باهم، هم مصرف بودیم. مدتی بود که آنها را نمی دیدم. برایم سوال شد که کجا هستند و چرا سراغی از من نمی گیرند. پس از مدتی فهمیدم که آنها چندماهی است که ترک کردند و از آنها جویا شدم که چطور موفق به ترک اعتیاد شدند؟ آنها گفتند به کمک دوستان دیگری که اعتیاد را ترک کرده بودند توانستند دست از مصرف مواد مخدر بردارند. آنها در جلسات معتادان گمنام (NA) شرکت می‌کردند و من به همین طریق به این جلسات راه پیدا کردم. در همان زمانی که معتاد بودم و مصرف هم می کردم مطالعه کتاب هم داشتم، تصمیم گرفتم که وقت خودم را به جای خواندن رمان، صرف خواندن درس تخصصی کنم، به رشته حقوق علاقه مند بودم، شروع کردم به مطالعه کتاب های حقوق، تصمیم خودم را برای ترک اعتیاد و تحصیل گرفته بودم.

مراحل ترک اعتیاد خود را چگونه گذراندید؟

خدا را شکر می کنم در مسیری قرار گرفتم که با لطف و یاری خداوند تصمیم به ترک گرفتم و در همان خانه خودم تمام تلاش خود را کردم تا توانستم بدون مصرف هیچ دارو و مسکنی و بدون اینکه در کمپ حضور پیدا کنم با آب درمانی موفق به ترک مواد مخدر شدم. از روزی که شروع کردم حدود ۱۵ روز درد کشیدم، بی طاقت بودم، آرامش نداشتم، خیلی از نظر جسمی تحت فشار بودم. دردهای عضلانی و دردهای استخوانی، ولی به لحاظ روحی خیلی تقویت شده بودم، گویا خدا یک لطف ویژه ای به من کرده بود، انرژی به من داده بود که بتوانم تحمل بکنم.
الحمدلله الان ۱۵ سال است که پاکم.

شما قبل از اینکه اعتیاد داشته باشید ازدواج کرده بودید؟

ازدواج کرده بودم و پنج فرزند هم داشتم، همسر و فرزندانم در تمام طول مسیر زندگیم همراه و کمک من بودند و حتی زمانی که درگیر اعتیاد بودم ترکم نکردند.

بعد ترک همانطور که قصد داشتید ادامه تحصیل دادید؟

بله خوشبختانه در اواخر مصرف که تصمیم به ترک گرفته بودم، با خود گفتم من باید کتاب‌های حقوقی را مطالعه کنم و ادامه تحصیل دهم. تحصیلاتم تا راهنمایی بود، ادامه تحصیل دادم و با رتبه ای خوب در دانشگاه قبول شدم.

از اوضاع شغلی فعلی خود کمی توضیح دهید؟

پس از قبولی و ورود به دانشگاه، لیسانس و فوق لیسانس حقوق گرفتم و وکالت قبول شدم و الان هم دارم به عنوان وکیل پایه یک خدمت می کنم.

هنوز هم در جلسات NA شرکت می‌کنید؟

بله، شرکت می کنم. انجمن معتادان گمنام یا همان NA که در ایران معروف است و در هر شهر و روستایی در کل کشور مثل تمام کشورهای دنیا شعبه دارد. خوشبختانه در تولد ۳ سالگی پاکی خودم، توانستم در روستای خود جلسات NA را دایر کنم و در حال حاضر قریب به ۱۵۰ الی ۲۰۰ عضو دارد. من به عنوان راهنما و به عنوان فرد بهبود یافته شروع کردم به کمک به دوستان همدردم تا بتوانند از منجلاب اعتیاد بیرون بیایند و به جامعه یاری برسانم تا از جرم و جنایت هایی که توسط معتادان انجام می شود، پاک شود.

توصیه شما به نوجوانانی که در معرض اعتیاد هستند، چیست؟

در ابتدا سعی کنند از دامن خانواده جدا نشوند، به توصیه های بزرگترها و والدین توجه کنند، به عوارض و عواقب کاری که قصد انجام آن را دارند فکر کنند و بعد تصمیم بگیرند و مهم تر از همه در انتخاب دوست دقت بسیار داشته باشند.

دانش آموز خبرنگار: نسیم اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار