یک معتاد بهبودیافته از اعتیاد در گفت‌وگو با پانا:

هیولایی به نام اعتیاد دارایی، شخصیت و سلامتی‌ام را ربود

میاندورود (پانا) - معتادی بهبود‌یافته از دوران کابوس‌وار اعتیاد می‌گوید هیولایی به نام اعتیاد و مصرف مواد مخدر زندگی، شخصیت، دارایی، زیبایی و سلامتی را از او ربود و در صدد گرفتن خانواده‌اش بود.

کد مطلب: ۱۳۰۶۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
هیولایی به نام اعتیاد دارایی، شخصیت و سلامتی‌ام را ربود

مهران، مردی که از دوران کودکی به واسطه الگو قراردادن پدرش گرفتار دخانیات شد، بعدها به مدت ۱۵ سال درگیر اعتیاد بود و با کمک جلسات انجمن معتادان گمنام موفق به رهایی از منجلاب خانمان‌سوز اعتیاد شد و بهبود یافت. اکنون خود از راهنمایان این انجمن است، در گفت‌وگو با پانا از اعتیاد خود و فعالیت جلسات NA سخن گفت.

اعتیاد شما از کجا نشأت گرفت؟

پدرم همیشه الگوی من بود و تمام زندگی و آینده‌ام را به پشتیبانی پدرم می‌دیدم. او زمان زیادی را در جمع دوستانش می‌گذراند، دوست داشتم من هم کنارش باشم اما پدر طردم می‌کرد و می‌گفت این جا جای تو نیست، جمع بزرگترهاست. تصمیم گرفتم بزرگ شوم تا بتوانم کنار پدرم باشم، با توجه به اینکه پدر را بزرگ‌تر و سرمشق خود می‌دانستم فکر می‌کردم اگر مثل او سیگار بکشم نشان‌دهنده بزرگ شدنم است؛ در سن ۸ تا ۹ سالگی برای اولین بار سیگار کشیدم و راهی مسیر مارپیچ و ناهمواری شدم که فکر می‌کردم نامش بزرگ‌شدن است. از یک نخ سیگار شروع شد و بعد از گذشت سال‌ها به اعتیاد رسید.

اعتیاد چه مشکلاتی را برای شما به همراه داشت؟

هیولایی به نام اعتیاد و مصرف مواد مخدر زندگی، شخصیت، مال و دارایی، زیبایی و سلامتی را از من ربود و در صدد گرفتن خانواده‌ام بود. بعد از ترک اعتیاد مردم من را به‌عنوان یک مجرم و خرابکار می‌شناختند، اعتماد و باورشان نسبت به من از بین رفته بود از آن‌جایی که در دوران مصرف دارایی‌ام را از دست داده بودم بعد از ترک، ۹ ماه با درآمد ماهی ۱۵ هزار تومان زندگی را گذراندم، بارها من و همسرم با شکم گرسنه خوابیدیم؛ توانایی پرداخت قبض برق را نداشتم و ۲ ماه برق‌مان قطع بود و تمام این دردسرها به‌خاطر اعتیاد بود.»

برخورد همسرتان با اعتیاد شما چطور بود؟

همسر من به ناچار با اعتیاد من کنار آمده بود، به خواست خودش و با وجود مخالفت اقوام با من ازدواج کرده بود و از روی علاقه، ترس و وحشت و حفظ آبرویش حرفی نمی‌زد و فقط در خلوت خودش آرام اشک می‌ریخت.

چطور موفق به ترک اعتیاد شدید؟

به کمپ ترک اعتیاد نرفتم، اما راه‌های متعددی برای ترک را امتحان کردم، از خانه و خانواده‌ام دور شدم و پناه بردم به دریا، با مصرف قرص‌های خاص و آب درمانی با آب دریا پس از ۳ ماه موفق به ترک شدم. بعد از آب درمانی به مجموعه سم‌زدایی در ۴۸ ساعت رفتم و وارد انجمن NA شدم و اکنون ۱۴سال و ۳ ماه است که بهبود یافته‌ام.

چطور با انجمن معتادان گمنام آشنا شدید؟

بعد از ترک به‌وسیله‌ بعضی از دوستانم که در گذشته گرفتار اعتیاد بودند و ترک کرده بودند با انجمن معتادان گمنام آشنا شدم و وارد انجمن شدم.

در رابطه با جلسات NA توضیح دهید؟

عملکرد این انجمن بر حسب جاذبه است نه تبلیغ، زیرمجموعه هیچ سازمانی نیست و از ارگان و نهادی کمک مالی دریافت نمی‌کند بلکه خود اعضا کمک می‌کنند تا با هزینه‌های دریافت‌شده صرف بهبود افراد و افزایش کیفیت جلسات می‌شود. در جلسات NA بر سه جنبه تأثیر گرفته از اعتیاد یعنی روح، روان و جسم کار شده و فرد را به‌سمت بهبودی سوق می‌دهد.

منشأ سنت‌های 12 گانه معتادان گمنام چیست؟

دردسرهایی که دوستان گذشته ما در این مسیر کشیدند باعث تولد سنت‌های ۱۲گانه معتادان گمنام شده که قوانینی مانند حفظ گمنامی اعضاست که افراد حاضر در NA باید تابع آن باشند. در انجمن معتادان گمنام دکتر، مهندس، متخصص هم هست. کارگر و کشاورز هم هست، اما سنت‌ها همه را برابر و یکسان نشان می‌دهد، سنت‌ها به اعضا گوشزد می‌کند که جز در سرعت بهبودی و شدت بیماری تفاوتی باهم ندارند و شبیه به هم هستند و همه از یک بیماری به نام اعتیاد رنج می‌برند.

از نظر شما بهبودی بعد از اعتیاد یعنی چه؟

اوایل برای من بهبودی به معنای ماشین خوب، خانه لوکس و درآمد بالا بود، اما به مرور زمان بهبودی برای من به معنای بهبود یافتن درونم، جسم و روح و روانم بود. در گذشته خدا داشتم، اما خداشناسی را نداشتم، اکنون انجمن مرا به سوی نیرویی بی‌پایان، نیرویی که مرا آفریده و تمام جهان هستی در سیطره او هستند، سوق داده است. بهبودی من در این خلاصه می‌شود که امروز فرزندانم و افراد جامعه از من گریزان نیستند و من به‌عنوان پدر، همسر و برادر الگو قرار گرفتم؛ الگوی آدم‌هایی که مانند من از این بیماری رنج می‌برند و بنده به عنوان راهنما در کنارشان هستم.

توصیه شما به نوجوانان و جوانانی که در معرض یا گرفتار اعتیاد هستند چیست؟

به حرف پدر، مادر و بزرگترهایی که خیر و صلاح‌تان را می‌خواهند گوش دهید، فریب دوستان بد را نخورید، به‌عنوان یک برادر بزرگ‌تر و به‌عنوان کسی که این مسیر را تجربه کرده، عاجزانه از شما درخواست می‌کنم وارد این مسیر نشوید، برای من با یک سیگار شروع شد و تمام زندگی مرا از بین برد و نهایتا این شد که من به خاطر مصرف مواد مخدر دست به خودکشی هم زدم؛ پایان این مسیر چیزی جز تباهی نیست. اما اگر گرفتار این بیماری هستید و بدون آگاهی در این مسیر قرار گرفتید، راه نجاتی هم وجود دارد. شما اعتیاد را به اختیار قبول کردید. اعتیاد بیماری است که خودتان به خودتان داده‌اید. خدادادی نیست، پس درمان این بیماری هم به دست خودتان امکان‌پذیر است. می‌توانید وارد انجمن NA شوید، در جلسات آن شرکت کنید تا به بهبودی برسید و در آینده به بهبود یافتن دیگران نیز کمک کنید.

دانش‌آموز خبرنگار: نسیم اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار