رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد

سیاست‌گذاری تبعیض‌آمیز در حوزه دختران وجود ندارد

سیاست گذاری‌ها در کشور خیلی تفکیک جنسیتی ندارد، گرچه برای دوره نوجوانی چیز خاصی تعریف نشده است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به روز ملی دختر می‌گوید برای اینکه دختران پخته‌تر شوند نیاز است که فرصت‌های بیشتری به دختران داده شود و در این فرصت‌ها تجربه لازم برای ایفای نقش‌های بعدی به دست می‌آید.

کد مطلب: ۱۲۸۳۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
سیاست‌گذاری تبعیض‌آمیز در حوزه دختران وجود ندارد

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز ملی دختر درخصوص اهمیت توجه به مطالبات دختران به عنوان بخش مهمی از جامعه اظهار کرد: «مدیریت هوشمند در هر جامعه‌ای مستلزم توجه به همه گروه‌ها و توجه به نیازها، مطالبات، خواست‌ها و مشکلات در آن جامعه است. طبیعتا اگر این نوع نگاه وجود داشته باشد، بدون لحاظ تفکیک جنسیتی باید برای ارتقای حقوق همه شهرودان از جمله دختران برنامه‌ریزی شود تا آینده جامعه تضمین شود.»

وظیفه دولت‌ها کمک به تحقق مطالبات دختران است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود:‌ «دختران متناسب با سنشان، نیازها و مطالباتی دارند که نیازها و مطالبات معقولی است و وظیفه دولت‌ها کمک به تحقق خواسته‌ها و مطالبات آنها است. همچنین زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی برای تحقق آنچه که دختران برای یک زندگی سالم و بانشاط نیاز دارند تا کیفیت زندگی‌شان بالا رود و امنیت جامعه را بالا ببرند. بنابراین باید به عنوان یک شهروند، حقوقشان مورد توجه همه قرار گیرد ضمن اینکه از آزادی‌های مشروع خود هم باید برخوردار باشند و به یک معنا باید اجازه داد دختران، دختری کنند. این دختری کردن به معنی آزادی بی‌قید و شرط نیست اما باید اجازه داد دختران متناسب با اقتضای سن خود نقش‌ها را انجام دهند و مهارت‌هایی که لازم دارند را یاد بگیرند تا احساس دیده شدن کنند.»

وی با تاکید بر اینکه روز ملی دختر بهانه‌‌‌ای است که به مطالبات این گروه توجه بیشتری شود، تاکید کرد: «دختران و فرزندان در خانواده، نعمت هستند. در مجموع بخش مهمی از لذت زندگی مربوط به حضور فرزندان است. البته دختر یا پسر بودن ارجحیت نیست اما فرزند یک نعمت است برای اینکه خانواده، زندگی بانشاط‌تری داشته باشد.»

موسوی چلک تصریح کرد: «محبت دختران، زبان زد خاص و عام است. فکر می‌کنم برای اینکه دختران پخته‌تر شوند نیاز است که فرصت‌های بیشتری به دختران داده شود و در این فرصت‌ها تجربه لازم برای ایفای نقش‌های بعدی (چه نقش در محیط‌های عمومی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف و چه نقشی که قرار است در نقش مادر و همسر بگیرند) به دست می‌آید. هر چقدر در دوران دختری پختگی داشته باشند و فرصت‌های بیشتری به آنها داده شود و مهارت‌های بیشتری داشته باشند بلوغ فکری بیشتری خواهند داشت و این بلوغ بیشتر می‌تواند به ایفای نقش‌های بعدی آنها کمک کند و آنان موفق‌تر و کارآمدتر عمل کنند.»

سیاست گذاری‌ها در کشور تفکیک جنسیتی ندارد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درخصوص سیاست‌گذاری‌ها در حوزه دختران نیز گفت: «سیاست گذاری‌ها در کشور خیلی تفکیک جنسیتی ندارد، گرچه برای دوره نوجوانی چیز خاصی تعریف نشده است زیرا کودکی و جوانی تعریف شده‌اند اما نوجوانان معلق هستند. تفکیک سنی مشخصی در این گروه که روی آن اجماع باشد، نیست. در حوزه دختران نیز مشکل سیاست‌گذاری که تبعیض قائل شود، وجود ندارد. ممکن است در اجرا محدودیت ایجاد شود به طور مثال در دوچرخه‌سواری دختران محدودیت ایجاد می‌شود اما از نظر کلان هیچ محدودیتی وجود ندارد و وقتی گفته می‌شود ورزش عمومی یعنی شامل مردان، زنان، دختران و پسران می‌شود‌ و دوچرخه نیز بخشی از ورزش همگانی است اما در اجرا مشکل وجود دارد و سلیقه‌ای عمل می‌شود.»

وی اضافه کرد: «بخشی از محدودیت‌ها هم به باورهای فرهنگی برمی‌گردد و خیلی به سیاست گذاری‌های موجود ربط ندارد.»

موسوی چلک همچنین درخصوص لوایح به سرانجام نرسیده در حوزه دختران از جمله ممنوعیت سن ازدواج دختران زیر 13 سال نیز گفت: «سن ازدواج یکبار تغییر کرد و به 13 سال رسید. یکبار در مجلس قبل نیز کلیات آن تصویب شد اما در جزئیات به چالش کشیده شد و به سرانجام نرسید. ممکن است در برخی موارد ازدواج صورت بگیرد اما کسی با زور نمی‌آید بگوید چون 14 ساله شدی حتما باید ازدواج کنی. بنابراین بخشی از آن مربوط به شرایط فرهنگی حاکم بر خانواده و محیطی است که فرد در خانواده حضور دارد. در واقع حتی اگر در قانون نیز محدودیت ایجاد شود بازهم ازدواج‌ در این خانواده‌ها صورت می‌گیرد. آنچه اهمیت دارد آگاهی دختران و خانواده‌های آنها است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار