مائده عسگری*

روز دختر؛ پاسداشت فرشته‌های زمینی

اول ذی القعده سالروز میلاد کریمه اهل بیت(س) حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز جشن‌های دهه کرامت است و این روز به شایستگی تمام، روز دختر نامیده شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
روز دختر؛ پاسداشت فرشته‌های زمینی

واژه دختر در فرهنگ اسلامی ما یادآور موهبتی شایسته از نعمت‌های بیکران خداوند و محل تلاقی صفات و ویژگی‌های فراوان است؛ ویژگی‌های قابل توجهی که زمینه‌ساز تربیت نسلی پویا و توانمند برای اعتلای اسلام و ایران اسلامی است. نسلی که قرار است از دامان پرمهر و محبت آن، انسان‌هایی فرهیخته به معراج بروند.

امروز حدود نیمی از جامعه آموزش و پرورش کشور را دختران، این فرشته‌های زمینی تشکیل می‌دهند و برنامه‌ریزی مسئولان برای تربیت این قشر عظیم و ایجاد روحیه علم طلبی، معنویت‌افزایی و شور و نشاط، بالاخص توجه به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص جوانان، موضوع غالب جلسات و همایش‌ها و کنگره‌ها را تشکیل می‌دهد.

دختران جامعه ما اگر بخواهند در مسیر درست حرکت زندگی و کمال قرار بگیرند، ضرورت دارد به آموزه‌های دینی و سفارشات معصومین(ع) پایبند باشند. از جمله تلاش برای خودسازی و مقید بودن به اخلاق اسلامی، اطاعت بی چون و چرا و در چارچوب دین از اوامر والدین، رعایت پوشش و عفاف در جامعه، انجام فرائض دینی و تقید به مقررات بخصوص قوانین مدرسه و حرف شنوی داشتن از مسئولان مدرسه است.

بخصوص در موضوع فضای مجازی و آفت‌ها و آسیب‌های آن، لازم است که با دقت و تامل بیشتری حضور پیدا کنند تا خدای ناکرده قربانی جنگ نرم دشمنانی که برای از دست رفتن سرمایه‌های انسانی نظام اسلامی شبانه‌روز تلاش می‌کنند، نشوند.

اما نکته حائز اهمیت اینکه به اصطلاح گفته می‌شود هر چه چتر ذهن انسان بازتر باشد، ذهن موفق‌تر عمل می‌کند، بنابراین حضور دختران دانش‌آموز در عرصه‌های اجتماعی همچون فعالیت‌های رسانه‌ای، ورزشی، تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی، مجلس دانش‌آموزی، نهادهای غیردولتی، هیئات مذهبی و قرآنی، محافل علمی دستگیری از محرومان و ... و نقش آفرینی موثر در هر یک از آنها، می‌تواند قدرت ذهن انسان را بیشتر و در تصمیم‌گیری‌ها انسان را موفق‌تر کند.

نامگذاری سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان روز دختر، از یک سو موهبتی عظیم و موجب افتخار فراوان برای دختران این مرز و بوم است و از سوی دیگر، نگاه دختران جوان و نوجوان را به نقطه‌ای آرمانی معطوف می کند که شرط رسیدن به کمال و موفقیت، حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) و کمک گرفتن از آن ذات مقدس و همچنین داشتن نگاه آرمانی به ارزش‌های والای این سرزمین مقدس است که خون‌های فراوانی پای آن ریخته شده است.

*نائب رئیس مجلس دانش آموزی دختران استان قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار