سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

آمریکا هنوز پاسخ‌های لازم برای توافق در وین را ارائه نکرده است

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازتاب دهنده گفت‌وگوهای واقعی ایران و آژانس نیست/ آنچه که بین ایران و آمریکا در حال مذاکره است مرتبط با نفع تمام اقتصادی کامل است، درباره FTO برجسته‌سازی از سوی رسانه‌های غربی صورت گرفته است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت آنچه برای ایران مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم در حال رفت و برگشت است. در این مسیر ایران ابتکارات لازم را ارائه کرده‌ است. ایالات متحده هنوز پاسخ‌های لازم را نداده است. اگر آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد توافق می‌تواند صورت بگیرد. توقف فعلی به خاطر عدم پاسخ آمریکا است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا هنوز پاسخ‌های لازم برای توافق در وین را ارائه نکرده است

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه متروپل آبادان و سالگرد رحلت حضرت امام (ره) به مردم ایران به گاهشمار سیاست خارجی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ۲۶ اردیبهشت وزیر خارجه برای تسلیت درگذشت رییس دولت امارات به ابوظبی سفر کرد. وزیر خارجه طی روزهای گذشته با وزرای خارجه روسیه و هند، عمان و نیز جوزف بورل درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرد. درباره ریزگردها نیز وزیر خارجه با وزرای خارجه عراق و ترکیه گفت‌وگو کرد. ایشان در مجمع اقتصادی داوس نیز شرکت کرد و در دو روز گذشته نیز رییس‌جمهور تاجیکستان مهمان کشورمان بود و البته درباره حج نیز اهتمام ویژه‌ای وزارت خارجه دارد.

وی درباره پیام‌های دیپلماتیک سفرهای اخیر با همسایگان گفت: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی به حد پیگیری شده است. در سفر مهم دکتر رییسی به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها شروع شدند که سال‌ها معطل مانده بودند، حدود ۱۲ سند در حوزه‌های مختلف امضا شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها وارد فاز اجرایی شدند. سلطان عمان میزبانی شایسته ای را از دکتر رییسی داشتند. همچنین دو روز قبل سفر فوق‌العاده مهم رییس‌جمهور تاجیکستان را داشتیم که ۱۷ سند مهم امضا شد. اراده ایران ادامه مسیر با همسایگان است. امیرعبداللهیان طی روزهای آینده چند سفر خواهد داشت تا زمینه سفرهای دیگر سران مهیا شود.

خطیب‌زاده درباره صحبت‌های اخیر نماینده آمریکا در امور ایران در زمینه مذاکرات برجام و امکان توافق اظهار کرد: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی انجام می‌دهند ملاک ما نیست. ما در حوزه مذاکرات وین کنش‌مان مشخص است. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم در حال رفت و برگشت است. در این مسیر ابتکارات لازم را ارایه کرده‌ایم. ایالات متحده هنوز پاسخ‌های لازم را نداده است. اگر آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد توافق می‌تواند صورت بگیرد. توقف فعلی به خاطر عدم پاسخ آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز افزود: گزارش آژانس دو قسمت داشت، متاسفانه این گزارش بازتاب دهنده گفت‌وگوهای واقعی ایران و آژانس نیست. بعد از توافق ایران و آژانس در تهران، ما پاسخهای مکتوب ارایه کردیم. این گزارش همان است که قبلاً گروسی در پارلمان اروپا هم ارایه کرده بود. شتاب زدگی در جمع‌بندی آژانس وجود دارد و بیم این می‌رود که فشارهای سیاسی رژیم صهیونیستی و برخی دیگر باعث انحراف گزارش آژانس شده باشد.

وی گفت: آژانس باید دقت‌های لازم را رعایت می‌کرد. عناصری چون رژیم جعلی تلاش کرده‌اند هرگاه ابتکاری بوده و به یک تحول نزدیک شده‌ایم، وارد کار آژانس شده‌اند ولی آژانس باید مراقب باشد که از مسیرش منحرف نشود.

وی درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: گفت‌وگوهای ایران و سعودی تاکنون در ۵ دور انجام شده و هنوز زمانی برای دور ششم تعیین نشده است. در حوزه حج تاکنون با همکاری بخش‌های مختلف مربوط با حج عربستان، آموز پیش رفته است.

خطیب زاده تاکید کرد: انشالله بتوانیم با فراهم کردن زمینه‌ها سفر دکتر رییسی به کشورهای همسایه صورت بگیرد و سفر به امارات هم در برنامه هست.

وی گفت: آنچه که در رسانه‌های غربی با طراحی گفته می‌شود چیز جدیدی نیست. اساسا آنچه که بین ایران و آمریکا در حال مذاکره است مرتبط با نفع تمام اقتصادی مردم ایران است. درباره fto برجسته سازی از سوی رسانه‌های غربی صورت گرفته است. اساسا فروکاستن توافق به این موضوع مد نظر نبوده است. برای ما انتفاع اقتصادی مهم است. موضوعات ما که باقی مانده شامل تضمین‌ها، افراد، انتفاع اقتصادی کامل باید به سرانجام برسد.

خطیب‌زاده درباره توقف کشتی‌های یونانی نیز گفت: به دولت یونانی توصیه می‌کنیم از مسیر قضایی اقدام کند. خدمه کشتی در وضعیت خوبی هستند و هیچ نگرانی وجود ندارد. وقتی کشتی ما به صورت غیرقانونی ضبط شد تلاش کردیم کار حل شود ولی دستور طرف ثالث برای‌شان مهم بود.

وی در ادامه گفت: ما در بسیاری از موضوعات از جمله افغانستان با کشورهای همسایه نظر مشترک داریم. دولت افغانستان باید فراگیر باشد. این مسأله باعث ثبات افغانستان هم خواهد شد. قطعا افغانستان نمی‌تواند تهدیدی برای کشورهای همسایه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما تلاش ویژه داریم تا شاهد آتش‌بس در یمن باشیم. گفت‌وگوهای وزیر خارجه با گوترش و بورل هم در همین زمینه بوده است. باید تلاش کنیم تا شاهد رفع محاصره و شکل‌گیری گفت‌وگوهای یمنی یمنی باشیم.

خطیب‌زاده اظهار داشت: ایران تاکنون چندبار با وزرای خارجه روسیه و اوکراین صحبت کرده است. ما آمادگی خود را برای تسهیل گفت‌وگوها اعلام کرده‌ایم، دو طرف نظراتی دارند، ما تلاش کردیم بدون داوری مبنایی باشیم برای اینکه گفت‌وگوها را تسهیل گیری کنیم. روسیه دوست ما است و روابطه خوبی هم با اوکراین داریم. الان مهمترین اضطرار، اضطرار مردمی هست و مردم متضرر هستند.

وی درباره مهاجرین افغانستانی نیز گفت: متاسفانه روند آمدن قانونی و غیرقانونی افغانستانی‌ها به ایران هنوز متوقف نشده است. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که در ایران زندگی آرامی داشته باشند و از سرپرستی افغانستان هم خواسته‌هایم مسئولیت بپذیرد هم در مورد بازگشت مهاجرین و مسایل مختلف دیگر.

وی با بیان اینکه بزرگترین برهم‌زننده قوانین دنیا ایالات متحده است گفت: آمریکا باید قبول کند کشورها کنش‌گر هستند و دیگر دوره آن گذشته است که فکر کند بر دنیا حکمران است. باید بدانند وقتی اقدامی انجام دهند واکنش‌های متقابل از سوی کشورهای مستقل صورت می‌گیرد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ما در یک رویارویی نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران بودیم. آنها دنبال این بودند که ایران فرو بپاشد. این رویارویی یعنی رویارویی در جنگ اقتصادی. آنها از راه‌های دیگر ناامید شده‌اند و الان به رویارویی اقتصادی و اجتماعی روی آورده‌اند. اما پاسخ ما تاب‌آوری اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها بوده است. چشم‌انداز خوبی پیش روی کشور ماست. ضمن توجه به واقعیات ما نباید خودزنی کنیم. دور و بر ما هم چالش است هم فرصت، باید نگاه ما به فرصت باشد و باید با وحدت به پیش برویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پدیده ریزگردها نیز گفت: کشورها کم و زیاد در مسأله ریزگردها دخیل هستند. مسأله پیچیده است. سدسازی‌های ترکیه قطعا موثر بوده است. ما باید به جای اینکه این موضوعات را سیاسی کنیم باید همه کشورها را دعوت کنیم تا در فرصت کمی در تهران یا کشور ثالثی همه را گرد هم آوریم و تخصصی به موضوع بپردازیم و قضیه را حل کنیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه گزارش گزارشگر حقوق بشر خانم ووهان را همه شاهد بودند ‌گفت: ما می‌دانیم و روشن شده است چه کسی مسیول ترور شهید صیاد خدایی بوده است و پاسخ دردناک را دریافت خواهد کرد.

وی درباره سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به نروژ نیز گفت: سفر آقای باقری به نروژ درباره مسایل دوجانبه، مذاکرات وین و مسایل منطقه‌ای است. اما به صورت ویژه یکی از اهداف دفاع از حق دیپلمات‌های ما است، ما خواهان آزادی فوری آقای اسدی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنچه در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور انجام می‌شود باعث رسوایی آن کشورهاست. لندن پایگاه اخبار جعلی درباره ایران شده است. می‌گفتند واکسن نزنید این واکسن‌ها خراب است. اینها رسانه‌های خودفروشی هستند که علیه مردم ایران عمل می‌کنند. فشار روانی می‌آوردند بر مردم ایران که واکسن نزنند ولی امروز دیگر حرفی نمی‌زنند. فارسی‌ حرف زدن آنها به معنای ایرانی بودن آنها نیست.

خطیب‌زاده درباره لغو بازی تیم‌های فوتبال ایران و کانادا هم گفت: کانادا نشان داد که برای هیچ بازی‌ای میزبان شایسته‌ای نخواهد بود. ادعاهای دولت کانادا همه را کر کرده بود اما این اتفاق نشان داد که تمام امور این کشورها سیاست‌زده است.

وی درباره سرنوشت نامشخص برخی از فرزندان خانواده‌های ایرانی در اقلیم کردستان عراق گفت: به محض اینکه وزارت خارجه از این موضوع باخبر شده به صورت جدی با دولت مرکزی و سران اقلیم وارد کار شده است. در برخی از این موضوعها اقدامات درستی صورت نگرفته است. اقلیم کردستان عراق را خطاب قرار می‌دهم که باید فورا سرنوشت گم‌شدگان ما را روشن کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست درباره مذاکرات وین مجددا تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس دنبال این است که خاورمیانه را کانون تنش قرار دهد. پرونده‌ای که ما در وین داریم پرونده بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات است و اینکه آمریکا تصمیم خود را بگیرد آیا می‌خواهد به برجام بازگردد یا نه.

خطیب‌زاده افزود: آمریکا در حالیکه پیام می‌فرستند و می‌خواهد به دنیا بگوید که به برجام بازمی‌گردد و خود را متعهد نشان دهد، اما انواع فشارها را همزمان علیه ملت ایران انجام می‌دهد، مردم ما را تحریم می‌کنند، کشور آمریکا رفتار ‌و گفتار واحد ندارد. پنجره فرصت تا ابد باز نمی‌ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار