هادی زمانی نژاد:
کسب نمره بالا در امتحانات، تضمین موفقیت در تمام مراحل زندگی نیست
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ با اشاره به برگزاری امتحانات حضوری پس از دو سال آموزش مجازی؛ موفقیت را امری نسبی دانست و گفت نمره بیست در امتحانات یا رتبه بالا در کنکور به معنای موفقیت در تمام مراحل و مواقع زندگی نیست.
هادی زمانی نژاد؛ رئیس آموزش و پرورش منطقه ۴ شهر تهران در گفت و گو با پانا گفت: «آموزش مجازی ویژگیهای مثبت و منفی دارد و مهم این است که دانش آموز بتواند خود را با این فضا تطبیق دهد. در کلاس درس حضوری برای دانش آموزان ویژگی هایی مورد نیاز است و در کلاس درس مجازی نیز یک وسایلی مورد نیاز است اما رمز موفقیت دانش آموز چه در آموزش مجازی و چه در آموزش حضوری، تمرکز است.»
زمانی نژاد در ادامه با اشاره به استرس دانش آموزان و اولیاء آنها برای تابوی نمره کم فرزندان خود گفت: «موفقیت یک امر نسبی است و الزاما به این معنا نیست که اگر کسی نمره بیست در امتحانات یا رتبه بالایی در کنکور کسب می کند پس در تمامی مراحل و مواقع زندگی خود موفق است همانطور که فراوان دیده ایم، دانش آموزانی را که در تحصیل موفق نبودند، ولی در زمینه های فرهنگی، هنری و... سرآمد شدند و حتی برای دیگر دانش آموزان تبدیل به یک الگو شدند.»
هدف از هدایت تحصیلی؛ کشف استعدادها، علایق و آماده سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه است
وی در ادامه افزود: «بعضی از دانش آموزان با برخی از دروس ارتباط برقرار نمی کنند، ولی این به معنای ضعیف بودن یا عدم موفقیت شخص نیست. به نظر من هدایت تحصیلی را برای این گذاشتند که دانش آموز علایق، استعدادها و نیاز جامعه را درک و خود را برای رشته مورد نظر آماده کند. هدایت تحصیلی نشان دهنده این است که دانش آموز در یک رشته و بعضی از دروس می تواند موفق باشد نه در تمامی رشته ها و باز هم تکرار می کنم که نمره بالا تضمین موفقیت نیست.»
رئیس آموزش و پرورش منطقه ۴ در ادامه با پیشنهاد به معلمان در دوره امتحانات گفت: «دانش آموزان نباید احساس ترس برای امتحانات سخت داشته باشند زیرا همکاران ما همگی زحمت می کشند و در طول یک سال دانش آموزان را برای سال تحصیلی بعد آماده می کنند و بدیهی است همه معلمان، دانش آموزان را دوست دارند چون حرفه معلمی را خودشان انتخاب کرده اند تا به دانش آموز کمک کنندو معلمان به دنبال سخت گیری نابجا نیستند، بلکه شاید تفاوت در نوع نگاه باعث ایجاد این فرضیه شده چراکه بعضی از معلمان بیشتر به کلیات توجه می کنند، بعضی به جزئیات و بعضی از معلمان نسبت به کلمات پاسخ داده شده توسط دانش آموزان در امتحانات حساس ترند.»
وی در ادامه افزود: «توصیه ای که برای همکاران خود داریم این است که با توجه به اینکه دانش آموزان سال گذشته در فضای مجازی آموزش دیدند و چون ۸۰ درصد آموزش امسال دانش آموزان نیز مجازی بوده و تنها ۲۰ درصد آموزش بعد از ایام عید به صورت حضوری انجام شده و کمی ایجاد ناهماهنگی برای دانش آموزان میان آموزش حضوری و آموزش مجازی ایجاد شده، در نتیجه این استرس دانش آموزان به حق است. خواهش ما از همکاران خود این است که حد وسط دانش آموزان را در نظر بگیرند و بیشتر به کلیات و نکات اصلی توجه کنند نه به جزئیات و نکات فرعی و البته قطعا لازم که دانش آموزان مورد ارزیابی با امتحانات قرار گیرند تا سطح علمی آنها سنجیده شود.»
اولیاء و معلمان نقش موثری در کاهش میزان استرس دانش آموزان در دوران امتحانات دارند
زمانی نژاد در ادامه با توجه به استرس دانش آموزان در ایام امتحانات و البته با پیشنهاد به اولیاء برای مدیریت این استرس گفت: «به نظر من در ایام امتحانات هم دانش آموز و هم خانواده نیاز به مراقبت های خاص دارند، یعنی پدر و مادر وظیفه دارند که فضای خانه را تبدیل به یک فضای امن و آرام کنند و حتی الامکان رفت و آمدها را کمتر کنند و والدین نیز برای موفقیت فزندان خود در ایام امتحانات تلاش و دعا را فراموش نکنند.»
وی در ادامه افزود: «دانش آموزان برای موفقیت در ایام امتحانات و البته کنترل استرس باید در چهار قضیه خوب عمل کنند. اول از همه برای خود یک فضای مطالعه مناسب در نظر بگیرند، دومین گام اینکه زمان مطالعه خود را مدیریت کنند با یک برنامه ریزی قوی به صورت بخش بندی شده مثل ساعات حضور در مدرسه که دانش آموزان میان یک کلاس درس تا کلاس درس بعدی یک زنگ تفریح دارند به مطالعه بپردازند و از مطالعه زیاد بدون استراحت خودداری کنند. سومین گام تغذیه است، چراکه تغذیه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و دانش آموزان باید از کم خوری یا پرخوری خودداری کنند و در چهارمین گام باید ساعت خواب خود را مدیریت کنند و از کم خوابی یا خواب طولانی پرهیز کنند.»
زمانی نژاد در پایان با آرزوی موفقیت دانش آموزان در ایام امتحانات تاکید کرد: «از دانش آموزان می خواهم که تلاش کنند و به اندازه ای که تلاش می کنند از خود انتظار داشته باشند نه یک انتظار بیش از حد. از دانش آموزان می خواهم که با توکل به خدا، ارتباط خود را با خداوند قوی تر کنند.»
وی کلید موفقیت را کاربردی کردن مطالعات عنوان کرد و توضیح داد: «کاربردی کردن مطالعات یعنی اینکه زمانی که دانش آموزان دروس را مطالعه می کنند از خود بپرسند چرا من این درس را می خوانم یا هدف من از تحصیل کردن چیست چون چرایی انجام یک کار از چطور انجام دادن آن کار مهمتر هست.»
دانش آموز خبرنگار: مجید سعیدی
ارسال دیدگاه