قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور

سازمان دانش‌آموزی مهم‌ترین بازوی دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی کشور است 

گلستان (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور بیان کرد هر جایی که در کشور ما بخواهد فعالیت فرهنگی اجتماعی انجام دهد به سازمان دانش‌آموزی احتیاج دارد چون شبکه مربیان و دانش‌آموزان پیشتاز بهترین ظرفیت کار فرهنگی تربیتی است. 

کد مطلب: ۱۲۸۲۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی مهم‌ترین بازوی دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی کشور است 

حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی کشور در نشست خبری پایان سفر خود به گلستان گفت: در این دو روز برنامه‌های خوبی با حضور مربیان و دانش آموزان پیشتاز و همچنین مسئولین مختلف استان داشتیم و تصمیم های خوبی هم برای پیشبرد برنامه های فرهنگی تربیتی اخذ شد.

عبادتی عنوان کرد: سازمان دانش آموزی با هدف تربیت اجتماعی دانش آموزان،مهارت آموزی از مسیر فعالیت های جمعی و تشکیلاتی تاسیس شده است. بسیاری از فضائل اخلاقی در ضمن یک فعالیت جمعی قابل تحقق است از این منظر، سازمان دانش‌آموزی با هدف مهارت آموزی و نهادینه کردن فضیلت‌های اخلاقی از مسیر فعالیت جمعی و تشکیلاتی، 23 سال است که در کشور فعالیت می کند.

وی افزود: سازمان دانش آموزی در ۶٠ هزار مدرسه، با ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر عضو و ١٣٠ هزار نفر مربی فعالیت می‌کند. البته ما درگیر آمار و اعداد و ارقام نیستیم و می دانم اگر واقعا ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر دانش آموز پیشتاز تشکیلاتی مزین به فضائل اخلاقی داشتیم، الان فضای همه مدارس ما گلستان بود. تاکید من و همکارانم بر این مبناست که ما از این پس، به جای ارتقای آماری، به دنبال ارتقا کیفی این شبکه برویم. به طوری که چند سال بعد بتوانیم ادعا کنیم که این عدد علاوه بر اینکه در سامانه آماری موجود است، در حوزه کیفی هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: سازمان دانش آموزی بازوی اصلی نظام جمهوری اسلامی برای تربیت نسل تراز انقلاب اسلا می است. همه مجموعه‌های دولتی و غیردولتی که به نوعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارند، یقینا بستری بهتر از شبکه سازمان دانش آموزی برای تحقق اهداف فرهنگی تربیتی شان نخواهند یافت. مثلا پلیس برای ایجاد نظم در جامعه، نیاز به فرهنگ سازی دارد که بهترین بستر آن سازمان دانش‌آموزی است. یا دولت برای اصلاح سبک زندگی اقتصادی مردم کجا را بهتر از سازمان دانش آموزی می تواند پیدا کند؟ وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه ها برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شبکه های بهتر از پیشتازان سراغ دارد؟ پس باید با نگاهی دقیق تر به این ظرفیت شگرف کشور نگریست و ازآن بهره برد.

وی ادامه داد: امسال برنامه اردوهای ملی سازمان دانش آموزی طبق روال سابق برگزار خواهد شد با این تفاوت که تلاش داریم محل برگزاری را ازظرفیت های اردوگاهی تهران به ظرفیت های استانی مان منتقل کنیم.

عبادتی تصریح کرد: دومین کار ویژه امسال ما مسئله پروژه ۳۱۳ است که امسال به یاری دانش آموزان پیشتاز، در مدارس کشور در ۳۱۳ شهر کشور، ۳۱۳ شخصیت فاخر فرهنگی و علمی توسط مجامع مربیان و دانش آموزی ما ابتدا شناسایی و انتخاب می‌شوند، سپس دانش آموزان پیشتاز همان شهر نسبت به پژوهش و جمع آوری آثار درباره زندگی و سیره آن فرد اقدام می کند. این اقدام منجر به تولید محتواهای دانش آموزی ارزشمندی خواهد شد که در نمایشگاه هایی در سطح مدارس با روایت دانش آموزان پیشتاز، برای دانش آموزان و مربیان همان مدرس معرفی خواهد شد.سپس برگزیده این نمایشگاه ها به عنوان دبیرخانه کنگره شهری ٣١٣ آن شهر انتخاب می‌شود و با حمایت سازمان دانش‌آموزی کنگره شهری آن شخصیت برگزار خواهد شد. در مراحل بعد کنگره های استانی و با یاری خداوند، در اسفند ماه در آستانه میلاد امام زمان، کنگره ملی ۳۱۳ در تهران با حضور ٣١٣ پرونده کار شده فاخر از مفاخر ارزشمند علمی و فرهنگی برگزار خواهد شد. تصمیم داریم در مصلی به صورت یک نمایشگاه گسترده این کار را انجام دهیم و به هر شخصیت ، یک غرفه مفصل اختصاص دهیم که دانش آموزان پیشتاز که دبیرخانه کنگره شهری همان شخصیت بوده اند حضور پیدا کرده و الگوی تمدن ساز بومی خودشان را روایت کنند. مردم و مسئولان هم برای بازدید حضور پیدا خواهند کرد و خروجی های فرهنگی این کنگره به صورت انیمیشن، فیلم، داستان کوتاه و سرود به کمک سایر دستگاه های فرهنگی کشور تولید و مورد بهره برداری عمومی قرار خواهد گرفت. با این کار به دنبال این هستیم نشان دهیم در واقع آن تمدن نوین ایرانی، اسلامی که به دنبالش هستیم با بازآفرینی چنین شخصیت هایی ممکن خواهد بود. این مسئله هم روح امید را در دانش آموزان ما زنده می کند و هم هویت و احساس تعلق سرزمینی را برای آنها پررنگ‌تر می‌کند و در نهایت تبدیل به آن چیزی می شود که ما در زمینه سازی حرکت برای تمدن سازی نیاز داریم.

وی در ادامه بیان کرد: در این خصوص نباید مرزبندی های سیاسی و سلیقه ای ما را اسیر خود سازد. ساحت تربیت، ساحت بازی های سیاسی نیست و ما ساحت تربیت را نباید به صف بندی‌های سیاسی آلوده کنیم. فعالیت سیاسی احزاب برای ما بسیار مهم و محترم هستند، اما نظام تعلیم و تربیت امری جدا از صف بندی های سیاسی است. ما به دنبال این هستیم که سازمان دانش آموزی برای تمامی دانش آموزان جمهوری اسلامی باشد. نکته ای را یکی از همکاران بیان کردند که برای من تذکر دقیقی بود. اینکه حتی برای دانش آموزان استثنائی هم باید برنامه های ما مناسب سازی شود، زیرا آنها هم جزئی از دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه های بین المللی سازمان دانش‌آموزی بیان کرد: برنامه ریزی ما برای خانواده‌های کشورهای همسایه است که در ایران به منظور زیارت حضور پیدا می کنند. هدف اول هم عراق است که سالی نزدیک به 3 میلیون نفر مسافر و زائر عراقی داریم که بسیاری از آنها با خانواده سفر می‌کنند. مخاطب ما دانش آموزان آنهاست که برای آنها برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف می کنیم. به طوری که آنها را با فرهنگ ایران آشنا کنیم. بحث آموزش زبان فارسی برای آنها را در نظر داریم. سپس ارتباط های فرهنگی که این ظرفیت های فرهنگی در سایر کشورها هم وجود دارد و بسیار خوب است که دانش‌آموزان ما با تمدن بین النهرین آشنا شوند. از آن سو اگر امسال پیاده روی اربعین برقرار باشد، یک بازخورد فعالیت هایمان را از آن طرف هم داریم.

وی در پاسخ به اینکه تعداد اعضای تشکل های سازمان دانش آموزی به چه میزان است و اینکه آیا خدمات ویژه ای برای آنان نسبت به سایر دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود بیان کرد: ما اعتقاد داریم امتیازها باید مبتنی بر فعالیت باشد. مثلا دانش آموز در یک فرایند تربیتی قرار می‌گیرد که رشد کند. وگرنه اگر ما به دانش آموز بگوییم در صورتی که عضو پیشتازان شوی، ١٠ درصد سهمیه کنکور به تو می دهیم فایده ای ندارد. ما به دانش آموز می‌گوییم یک محتوایی را برای تو ایجاد خواهیم کرد که اگر در شبکه پیشتازان قرار بگیری و رشد کنی از فلان اردوهای تربیتی برخوردار خواهی شد یا از ظرفیت های فرهنگی بهره مند خواهی شد. طوری که وقتی فارغ التحصیل شد، از نوع رفتار دانش آموز تشخیص دهند که او پیشتاز بوده است. ما در همین جلسه هم افرادی داریم که دانش آموز پیشتاز بودند و هم اکنون از فعالین فرهنگی و تربیتی شده اند.

وی درخصوص موفق بودن دانش آموزان پیشتاز در دوران کاری و تحصیلی بیان کرد: نمی خواهم اغراق کنم یا حرف تبلیغاتی بزنم. برای پاسخ دقیق باید تحقیق آماری کرد که آیا کسانی که در عرصه پیشتازان فعال بودند موفقیت علمی داشتند یا خیر . با یک نمونه نمی توان ادعا کرد و پاسخ داد. ولی به تجربه دریافتم که دانش آموزانی که در فرآیند تربیت اجتماعی قرار می گیرند عموما در حوزه علمی هم موفق خواهند شد.

عبادتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در گذشته بحث تربیت محوری دانش‌آموزان جدی گرفته نشده است و این موضوع به حاشیه رانده شد، شما برای اجرای تربیت اسلامی دانش آموزان چه برنامه ای دارید، گفت: اگر کسی اشتباهی کرده و راه خطایی رفته الان مورد بحث ما نیست. امروز سکاندار آموزش و پرورش گلستان،آقای نظری هستند که رویکرد مناسبی دارند و از نیروهای خوش سابقه آموزش و پرورش هستند.

وی افزود: اینکه می گویم نباید در گذشته ماند به این دلیل است که دولت ها که بر سر کار می آیند عموما در ۴ سال اول می گویند که خرابه را تحویل گرفته ایم و در ۴ سال دوم هم می گویند نگذاشته اند کار کنیم. ما رسالت هایی داریم. معتقدم گذشته همین ماها هستیم. همه ما یک ملت هستیم. این صف بندی های سیاسی نباید در آموزش و پرورش پررنگ شود. در نظام تعلیم و تربیت ترجیح می دهیم وارد این موضوعات نشویم و اگر خطایی هم در گذشته بوده به جای داد زدن برای رفع مشکل باید تلاش کنیم.

وی گفت: اگر جاهایی اقدام تربیتی شده که اثر مخرب داشته است، باید تلاش کنیم جبران کنیم. با تکرار یک خطا، خطا حل نمی شود. با تکرار بیان یک خطا در گذشته شاید قبح انجام آن هم از بین برود.

عبادتی درخصوص همراستا بودن تشکل های دانش آموزی بیان کرد: امروز ما هیات انصارالمهدی را داریم که دانش آموز پیشتاز هم در آن هیات شرکت می کند . مسوول هیات در مدرسه ها اتحادیه است ولی هیات مخاطب هم می خواهد و آن مخاطب هم قطعا می تواند دانش آموزان پیشتاز باشند که اینگونه نیز هست.

وی ادامه داد: در جلسه ای در شهر تهران اعلام کردیم که از نظر ما تمامی دانش آموزان پیشتاز باید عضو بسیج دانش آموزی باشند. زیرا بسیج متعلق به همه است. بسیج صف بندی انحصاری ندارد. بسیج هم از این رویکرد استقبال کرد و اعلام کردند که در تمامی اردوهای راهیان نور ما، دانش آموزان پیشتاز هم می توانند شرکت کنند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی کشور گفت: تجربه هایی از گذشته داریم که امروز می دانیم که چگونه باید رفتار کرد. کار درست، اتحاد بین این مجموعه ها ذیل مدیریت واحد در وزارت آموزش و پرورش است. هدف اصلی ما تحقق ایران قوی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

وی درباره تحقق هم افزایی مجموعه تشکل های دانش آموزی بیان کرد: برگزاری منظم جلسات شورای هماهنگی تشکل ها در استانها و وزارتخانه نخستین گام بود که با عنایت پروردگار به خوبی برداشته شد.

عبادتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان دانش آموزی چه اندازه به دنبال رفع آسیب های اجتماعی رشد یافته در میان دانش آموزان و ترویج فرهنگ نماز و تربیت اسلامی است، گفت: در برنامه ای که امروز صبح آق قلا هزار دانش آموز سرود سلام فرمانده را اجرا کردند. آنها نه حق القدمی گرفته بودند و نه با اجبار آمده بودند. گاهی اوقات دچار روایت های بدبینانه ای می شویم که اسمش را "ژانر نکبت" می گذارم . رسانه، ما را اسیر خودش کرده است. زیرا امروز رسانه های نوین این قابلیت را دارند که به نقطه، حجم بدهند. در رسانه های نوین اتفاقات مثبت دست به دست نمی شود بلکه اتفاقات منفی پر رنگ جلوه داده می شوند. در شرایط فعلی نه دچار یک فروپاشی فرهنگی هستیم و نه یک اعتلای فرهنگی. ما کشوری هستیم که اوضاع اجتماعی مان نسبت به شرایط بین الملل قابل قبول است.

وی گفت: نسل جدید، نسلی است که با همه چیز با رویکرد تکثرگرا برخورد می کند. در چنین شرایطی شما امکان مواجهات متضاد دارید. نباید فقط به نقطه منفی توجه کنید. باید بتوانیم خودمان را با فضای جدید همزبان و هم ادبیات کنیم.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی کشور بیان کرد: برخی به این مشکلات دامن می زنند. ما به عنوان رسانه وظیفه داریم به جامعه امید ببخشیم . البته باید مراقبت هایی هم داشت. برای اقدامات بازدارنده نهادهایی هستند و کارشان را انجام می دهند.

عبادتی درباره از سرگیری فعالیت های درآمدزای سازمان اعم از لباس فرم دانش آموزان و بوفه های مدارس گفت:طبق رایزنی هایی که انجام شده است تمامی این فعالیت ها توسط سازمان و در ذیل آن انجام خواهد شد.

وی در خصوص برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در سازمان دانش آموزی کشور گفت: ستاد اوقات فراغت در معاونت پرورشی تشکیل شده و سهم بخش ها در آن احصا شده است. سهم سازمان دانش آموزی هم به طور ویژه برگزاری اردوهای دانش آموزی است. برنامه دیگری هم در خصوص زیارت اولی ها هست که بزودی اعلام خواهد شد.

عبادتی ادامه داد: همچنین بنا داریم با هماهنگی وزارت ارشاد در مدارس کشور فیلم های فاخر ملی را در پروژه سینما مدرسه نمایش دهیم. با این کار طی چند سال ظرفیت اکران و سرانه سینما را در کشور چندین برابر خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار