سرپرست انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه کتاب:

تنوع موضوع و رده‌بندی عامل اقبال به نشر امیرکبیر

نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب تهران تقویت کننده یکدیگر هستند

تهران (پانا) - سرپرست نشر امیرکبیر با اشاره به همزمانی نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب گفت فروش مجازی تقویت کننده فروش حضوری است.

کد مطلب: ۱۲۷۸۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تنوع موضوع و رده‌بندی عامل اقبال به نشر امیرکبیر

به گزارش ستاد خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سرپرست موسسه انتشارات امیرکبیر در حاشیه حضور در نمایشگاه کتاب و انتشارات امیرکبیر درباره بازگشایی نمایشگاه کتاب بعد از یک وقفه دو ساله گفت: در این دو سال اتفاقات متفاوتی افتاده است، هم کرونا و هم مشکلات معیشتی مردم در این مدت، این دو عامل، دو تهدید جدی علیه سبد خرید مردم برای کتاب بود. بحث دیگر دسترسی به کتاب بود که کرونا در کاهش اقبال مخاطب و تعطیلی فروشگاه‌ها موثر بود، اما در این دو سال با توجه به تلاش آقای حسین شاه‌مرادی، مدیریت مجموعه برای گذراندن این دوره‌ی سخت مقاومت کردیم. تا در برابر عواملی که بازار کتاب را کوچک می‌کند، بایستیم.

مهران عباسی با اشاره میزان فروش نشر امیرکبیر در دوران کرونا افزود: در دو سال گذشته، نشر امیرکبیر حدود ۵۶۰ هزار نسخه در قالب ۵۳۰ عنوان کتاب به بازار عرضه کرده است. این تعداد قابل دفاعی است به ویژه اینکه در این مدت بحران کاغذ را هم تجربه کردیم. رفتن به سمت فروش کتاب در نمایشگاه‌های مجازی نیز تجربه خوبی برای انتشارات ما بود. امیرکبیر در سال ۲۸ تاسیس شده و بیش از ۷۰ سال قدمت دارد. در این انتشارات تکثر و تنوع موضوعی بالایی وجود دارد. از علوم محض گرفته تا تاریخ، ادبیات کلاسیک، اندیشه و... به نظرم آن چیزی که باعث شده امیرکبیر مورد اقبال مخاطبین باشد و با آن ویژگی میان مردم و پخش‌کنندگان کتاب شناخته شود همین رده‌بندی متنوع موضوعی است.

سرپرست نشر امیرکبیر با اشاره به سال‌های کرونا و عدم امکان رونمایی از کتاب‌ها در این فاصله زمانی تصریح کرد: در نمایشگاه ۱۴۰۱ در مرحله تجدید چاپ کتاب‌هایی هستیم که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شدند، آن زمان فرصت رونمایی و تبلیغات نداشتند و در حال عرضه هستند. مانند «خال سیاه عربی» حامد عسگری، «کاهن معبد جینجا» وحید یامین‌پور که در رده روایت سفر قرار دارند. در ادبیات نمایشی نیز کتاب «صفر خروج» ترجمه آقای علوی را داشتیم که یکی از آثار برگزیده کتاب عاشورا بود.

وی با بیان اینکه نشر امیرکبیر در این‌نمایشگاه با ۳۱۵ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف درسی مرجع، تاریخی، ادبیات کلاسیک، حضور دارد، ادامه داد: ویژگی مهم نمایشگاه این است که اهالی کتاب یکدیگر را پیدا کردند. نمایشگاه کتاب، هم برای ناشران به عنوان تولیدکننده و هم مخاطبان به عنوان مصرف‌کننده امیدبخش ادامه دادن این فضا است. به عبارت بهتر، ما منتظر ایام نمایشگاه کتاب هستیم تا دیدار تازه کنیم. نمایشگاه این دوره نیز از سال‌های قبل چیزی کم ندارد و از جهت اقبال مخاطب قابل مقایسه با دوره‌های پیش هست.

عباسی درباره برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب به شکل حضوری و مجازی تصریح کرد: تا پیش از این یک نگرانی وجود داشت مبنی بر اینکه وجود نسخه‌های الکترونیکی کتاب در کنار نسخه‌های فیزیکی یک تهدید علیه فروش تلقی می‌شود، اما از نظر من اینطور نیست و اتفاق فروش مجازی تقویت کننده فروش حضوری است و این دو علیه یکدیگر نیستند. نشر امیرکبیر در عرصه فروش مجازی تجربه‌های خوبی داشته است. الان هم نسبت به این همزمانی خوشبینم.

در پایان سرپرست نشر امیرکبیر به چند اثر از مجموع تازه‌های نشر این مجموعه اشاره کرد. از جمله «پاره‌نوشته‌های پیشاسقراطی»، چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم، «تسلی پس از بحران» نیز اثری است که همزمانی‌اش با کرونا متناسب با حال و هوای سوگواری و بازیابی پس از آن بود. «کمیسیون برجام» نیز شرح مستند مذاکرات برجام است. «فئودالیسم اطلاعات» نیز ناظر به انقلاب رسانه‌ای است. کتاب «روایت اساسی» نیز ناظر به تاریخچه قانون اساسی کشور است. کتاب «تجدد و غرب‌شناسی» نیز یکی از مجموعه آثار دکتر کچویان است. کتاب «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» نیز تاریخ کانون نویسندگان ایران را پیش از انقلاب شامل می‌شود. «قصه قبرستون» نیز از آثار جدید نشر امیرکبیر به شمار می‌آید که در رده روایت قرار می‌گیرد که امیرکبیر به تازگی به این حوزه ورود کرده است. «قصه قبرستون» روایت مشاهدات یکی از متولیان قبرستان در شهرستان خوی است. برخی از آثار قدیمی امیرکبیر مانند قصه‌های خوب کماکان به چاپ و فروش می‌رسد.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار