باقرزاده: برنامه‌های تابستانی با اولویت دختران برنامه‌ریزی شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد برنامه‌های تابستانی باید مطابق با نیاز دانش‌آموز باشد و این برنامه‌ها باید به تفکیک دختران و پسران با اولویت دختران برنامه‌ریزی شود.

کد مطلب: ۱۲۷۷۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
باقرزاده: برنامه‌های تابستانی با اولویت دختران برنامه‌ریزی شود

اصغر باقرزاده در اولین کمیسیون فعالیت‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن خیر مقدم به افراد حاضر در این جلسه اظهار کرد: مطمئن هستم افراد متخصص در کارها و فعالیت‌های تابستانه، شما بزرگواران هستید و درباره این موضوع بهتر برنامه‌ریزی کردید و بررسی انجام دادید.

وی از استاد عزیز آقای «پیشنمازی» یاد کرد و افزود: وقتی صحبت از اوقات فراغت می‌شد آقای پیشنمازی می‌گفت: «قدیم‌ها از کلمه پر کردن اوقات فراغت استفاده می‌کردند اما بعدها دریافتند که باید به جای پر کردن، از غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده شود.» ایشان با استدلال از آیات قرآن کریم و نظر مرحوم «رجبعلی مظلوم» گفت: «اصل سازندگی و تربیت انسان در اوقات فراغت به وجود می‌آید.»

باقرزاده عنوان کرد: با استدلال از این آیه قرآن که پروردگار متعال به حضرت رسول (ص) می‌فرماید که «فاذا فرغت فانصب وَ إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ»: پس هرگاه از امور خود فراغت یافتی، به خدای خودت روی آورد و به نماز و شکر پروردگارت قیام کن، یعنی آن لحظه، لحظه رغبت کردن به پروردگار است زیرا تا قبل از فراغت درگیر اجبارها و تهدیدها هستیم و با فارغ شدن از این اجبارها و با برقراری ارتباط با پروردگار، خودسازی و تربیت معنوی حاصل می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با مطالعه کتابی از حائری شیرازی مثالی از ایام فراغت دیدم که جالب است؛ ایشان می‌فرمایند: «اگر کدخدای روستایی را به روستای دیگر برای مراسمی دعوت کنند و کدخدا به مراسم نرود و غلام خود را می فرستد.» ایشان می فرماید: «روح انسان کدخدای وجودش است، جسم انسان نوکر روح او هم نیست و مرکب روح اوست.» آقای حائری در این کتاب می‌فرماید: «بسیاری از انسان‌ها در پیشگاه خدا مرکب خود را می فرستند.» برداشت ما از این قصه این است دانش آموزی که به او آموزش می‌دهید اگر روح همراه شما بود موفق بودید اما اگر مرکب خود را که همان جسمش است بفرستد، تاثیری در او نخواهیم داشت.

وی اشاره کرد: یکی از موقعیت‌ها این است که دانش آموز با تمام وجود و به اصطلاح با روح خود در ایام فراغت حاضر می‌شود در حالی که او در کلاس درس مرکب خود را فرستاده است. در جایی که او با آرامش آمده یعنی با روح خود آمده است و در این مکان زمینه پرورش و تربیت او فراهم خواهد شد.

معاون وزیر ادامه داد: تمام تلاش ما این است که برنامه‌ها تجمیع و تلفیق شود اگر مسابقاتی وجود دارد باید بتوانیم آن را تجمیع و تلفیق کنیم تا موفق شویم.

باقرزاده با بیان اینکه برنامه‌های تابستانی باید مطابق با نیاز دانش آموز باشد افزود: این برنامه‌ها باید به تفکیک دختران و پسران با اولویت دختران باشد و برای دختران ویژه برنامه‌ریزی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید در این برنامه‌ریزی به اقتضائات شهری و روستایی توجه شود گفت: بخشی از برنامه‌ها متمرکز است و برای آنان متولی متمرکز وجود دارد اما متولی برخی دیگر از برنامه‌ها مدرسه و منطقه است که باید با ابلاغ آنان، چند برنامه پیشنهادی به فراخور مدرسه و منطقه ابلاغ کنیم.

وی با تاکید بر موضوع توجه به نیروی انسانی بیان کرد: تعداد مربیان تشکل‌های دانش‌‌آموزی کم است در عین حال کار زیادی را انجام می‌دهند باید برنامه تابستان با توجه به این محدودیت‌ها طراحی شود.

باقرزاده تاکید کرد: امسال در معاونت پرورشی و فرهنگی بخشی از اعتبار برنامه‌های تابستان برای نظارت، ارزیابی، سنجش و اثربخشی اختصاص می‌یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هم‌افزایی باید در نگرش و نظریه‌پردازی شکل بگیرد بخش‌های متمرکز باید یک برنامه به مدارس ارائه دهد اظهار کرد: از حرکت‌های مردمی و برنامه‌های موسسات معتبر و مناسب در این راستا حمایت خواهیم کرد.

باقرزاده همچنین درباره سامانه اردوهای دانش‌آموزی نیز عنوان کرد: ساماندهی سامانه اردوهای دانش‌آموزی به طور جدی دنبال خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار