سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴:

انتقال فرهنگ ایثار، مهم‌ترین مأموریت کنگره شهدای معلم و دانش آموز است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، انتقال فرهنگ ایثار را از مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های کنگره شهدای معلم و دانش آموز شهید منطقه ۱۴ دانست و هدف غایی و نهایی این کنگره را اثر گذاری بر دانشجو معلمانی دانست که باید آموزه‌ها و آرمان‌های شهدا را هدف و میثاق خود قرار دهند و در این راستا حرکت کنند. 

کد مطلب: ۱۲۷۶۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
انتقال فرهنگ ایثار، مهم‌ترین مأموریت کنگره شهدای معلم و دانش آموز است

قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در گفت و گو با پانا از برگزاری پنجمین کنگره شهدای معلم و دانش آموز شهید منطقه ۱۴ خبر داد و گفت: «برگزاری کنگره شهدای معلم، برای معلمان، فضای معنوی برخاسته از منش و خط مشی زندگی شهدا را ایجاد می کند. این قبیل مراسم‌ها با هدف فرهنگ سازی و توسعه اخلاقیات، رفتار و کردار شهدا برای بهینه کردن این ارزش ها در نسل جوان و معلمین و حرکت به سوی جامعه آرمانی است. با توجه به اینکه پرورش دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی، رسالت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است، کنگره شهدا مهم‌ترین مسیر برای تحقق این هدف مقدس است.»

وی در خصوص تولید کارهای ماندگار با محوریت شهدا خاطرنشان کرد: «از آنجا که امروز همه ما در قبال فرهنگ دفاع مقدس و سیره شهدا مسئول هستیم و رسالت سنگینی در قبال آنان داریم که باید آن را به خوبی انجام دهیم، محافظت از پرچم ایثار و شهادت و جلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ دفاع مقدس از وظایف مهم ماست. از این رو کارهای مهمی از جمله برگزاری یادواره های شهدا در مدارس منطقه، برگزاری مسابقات کتابخوانی با عنوان زندگینامه شهدا و مزین کردن منطقه با بنرهایی از وصیت نامه شهدا، با محوریت انتقال فرهنگ ایثار به نسل های جدید و الگو قرار دادن شهدا در زندگی روزمره معلمین و دانش آموزان انجام شده است.»

بیانی با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در منطقه، عنوان کرد: «شهدا میراث ارزشی معنوی و ملی ما هستند و جایگاهشان در تاریخ این کشور، همیشه با افتخار و عزت و سربلندی نقش بسته است. گفتن واژه شهادت و در راه وطن شهید شدن افتخار است. بنابراین فداکاری و از جان‌گذشتگی همیشه در هر نقطه‌ای از جهان بخصوص وقتی در راه وطن و عقیده باشد ارزشمند و شایسته تقدیر است. مدارس و دیگر تشکل‌های دانش‌آموزی همه در یک راستا، باید در راه فرهنگ‌سازی، حفظ حرمت خانواده شهدا قدم بردارند و آموزه های شهدا را در بین دانش‌آموزان ترویج دهند. این که هر از چند گاهی دانش‌آموزان را به دیدار خانواده شهدا ببریم و در مراسم مدارس از این خانواده‌ها دعوت کنیم که حضور به هم رسانند تا از آن‌ها تجلیل به عمل آوریم، قطعا بار آموزشی و‌ معنایی بالایی در پیاده‌سازی این فرهنگ در جامعه و‌ نسل آینده خواهد داشت که شایسته پیگیری و اقدامات جدی در نظام تعلیم و تربیت است.»

وی درباره تبیین شیوه نامه اجرایی کنگره، بیان کرد: «در فرآیند اجرایی بخش دانش آموزی و فرهنگیان کنگره شهدای استان تهران مقرر شده است تا تمامی مدارس دولتی و غیردولتی یادواره های مدرسه ای، تمام مناطق یادواره های منطقه ای و اداره کل در سطح استان، کنگره بزرگداشت شهدای دانش آموز و فرهنگی را برگزار کنند که این مهم با همت و مساعی همه ارکان مختلف آموزش و پرورش اتفاق می افتد.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در رابطه با وظایف کمیته های برگزاری کنگره شهدا، اذعان کرد: «در جلسه کنگره شهدا، عوامل اجرایی کنگره با هدف پیشبرد بهتر و بی نقص کنگره، چندین کمیته و کارگروه مختلف تشکیل دادند. وظیفه یکی از این کمیته ها ارزیابی عملکرد است که در قبل، حین و بعد از برگزاری کنگره، مسائل را مورد بررسی قرار می دهد و در کنار این کمیته، کارگروه فرهنگی و دانش آموزی نیز حضور دارد. با توجه به ضرورت تدوین برنامه های فرهنگی، کمیته های فضاسازی با وظیفه هماهنگی و چیدمان دکوراسیون سالن، کمیته اجرا با عهده گیری مسئولیت انتخاب قاری بین الملی، دعوت از گروه های فرهنگی و مذهبی جهت اشاعه معنویت و فرهنگ درست شهادت، سهم مهمی در اجرای این برنامه دارد. در کنار این کمیته ها، کمیته تبلیغات با هماهنگی معراج شهدا به منظور زیارت شهید گمنام و اطلاع رسانی از برگزاری این مراسم در فضای مجازی، مسئولیت نشر و آگاهی عموم را از این برنامه عهده دار است تا کنگره، زمینه فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم کند.»

وی ادامه داد: «برگزاری یادواره و کنگره‌های شهدا اقدامی ارزشمند است که باید خروجی خوبی داشته باشد و آثار آن در جامعه دیده شود. انتقال زندگی نامه و وصایای شهدا که با معرفت و عرفان عجین شده و ترسیم کننده درس و چراغ راه زندگی است، رسالتی بسیار بزرگ و وظیفه‌ای بسیار سنگین است که باید به آنها و انجام آن پایبند باشیم.»

سرپرست آموزش و پرورش در آخر ضمن تشکر از تمامی عوامل اجرایی، کمیته ها و کارگروه های کنگره شهدای معلم و دانش آموز شهید منطقه ۱۴، اظهار کرد: «در تمام برنامه‌های معنوی آموزش و پرورش که با هدف بزرگداشت مقام شهید برگزار شده است، شهدا و آثار مثبت و نورانی آنها در مجالس حضور داشته است و بر روحیات و سبک زندگی افراد تأثیر مثبت و سازنده‌ای داشته است. امیدوارم این کنگره نیز با همدلی و همکاری معنوی شهدا و یاری رسانی تمامی همکاران خوبم در منطقه به خوبی هر چه تمام برگزار شود تا این کنگره به هدف نهایی خود که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، برسد.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار