به مناسبت بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

مطالعه کتاب، تأثیر مثبتی بر عملکرد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی دبستان امام سجاد (ع) منطقه ۱۴، مطالعه کتاب را یکی از مفیدترین، ارزان ترین و البته سرگرم کننده ترین راه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان دانست و از تأثیر مثبت کتابخوانی بر روی ذهن و عملکرد فردی و اجتماعی آنها خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مطالعه کتاب، تأثیر مثبتی بر عملکرد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دارد

آذر سیفی؛ معاون پرورشی دبستان امام سجاد (ع) منطقه ۱۴، در رابطه با کتاب خواندن و تأثیر آن بر کسب علم و بهبود خلاقیت دانش آموزان گفت: «یکی از بزرگترین دلایل کتاب خواندن، کسب علم و دانش است. کتاب های خوب، منبعی از اطلاعات هستند و خواندن آنان با موضوعات متنوع، عمق دانش را افزایش می‌دهد. همچنین مطالعه، خلاقیت را بهبود می‌بخشد و به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را آزاد کنند و با مطالعه بیشتر، آموزه های فراوان یاد بگیرند و افکار جدیدی برای کشف زندگی در راه های جدید پیدا کنند. مطالعه کتاب خوب، می‌تواند الهام بخش زندگی باشد. خواندن یک کتاب آموزنده به خصوص دیالوگ ها یا بیوگرافی، افراد را برای دستیابی به اهداف تشویق می‌کند و راهنمای خوبی برای قدم در راه موفقیت است.»

وی در خصوص نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در بین دانش آموزان، گفت: «خانواده عامل بسیار مؤثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد. اولین نهادی که در آن، کودک با کتاب و کتابخوانی انس می‌گیرد، خانواده است. پدر و مادر، بهترین معلم کودک هستند که باید شوق مطالعه را در او تقویت کنند. همچنین در منازل باید محلی اختصاصی برای کتابخانه در نظر گرفته شود. اگر والدین و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقه مند باشند، فرزندان آنها نیز که همواره از اثرات روابط عمیق عاطفی حاکم در خانواده‌های ایرانی برخوردار هستند، با کتاب، بیشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخوانی عادت می کنند.»

سیفی با اشاره به رابطه کتاب و بهبود عملکرد ذهنی دانش آموزان خاطر نشان کرد: «خواندن یک کتاب می‌تواند استرس را حتی گاهی بهتر از پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی از بین ببرد. همچنین مطالعه کردن، اثرات مثبت زیادی بر مغز دارد و از بیماری هایی از جمله آلزایمر جلوگیری می‌کند. تمرین و فعالیت موجب بهبود فعالیت ها و سالم ماندن مغز نیز می‌شود. حل پازل و خواندن کتاب یکی از راه های تمرین مغز و افزایش تمرکز است. کتاب و کتابخوانی بسیار ارزشمند و مفید است. انگیزه، بهبود خلاقیت، تخیل، تفکر، حافظه و تمرکز، بهبود فعالیت مغز از جمله تأثیرات مثبت و شگفت انگیز مطالعه است. به علاوه، کتاب در مقایسه با انواع سرگرمی ها، ارزان و در عین حال سرگرم کننده و مفید است. پس کتاب بخوانید و مطالعه کنید و از فواید ارزشمند و مثبت آن بهره‌مند شوید.»

معاون پرورشی دبستان امام سجاد درباره مزایای مطالعه در بهبود حافظه و تخیل گفت: «با هر بار خواندن کتاب باید شخصیت ها، تاریخ و خیلی چیزهای دیگر را به خاطر بسپاریم که این کار به مرور باعث تقویت حافظه و مغز خواهد شد. بنابراین مطالعه زیاد، باعث بیشتر شدن تخیل نیز می‌شود. با خواندن یک کتاب تخیلی وارد دنیای جدیدی می‌شویم که در این دنیای جدید، تخیل ما به بهترین نحو کار می‌کند. همیشه می‌توانیم کتاب و یا نوشته ای را که خوانده ایم، با خانواده، دوستان یا همکاران به اشتراک بگذاریم و همین موضوع نیز توانایی ما را برای اجتماعی تر شدن افزایش می‌دهد.»

وی در آخر در رابطه با ترویج کتابخوانی در کودکان اظهار کرد: «یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کردن کودکان به مطالعه، دادن کتاب به عنوان هدیه به آنهاست. مطالعه روزنامه‌ها و مجلات نیز، کم اهمیت نیستند. یکی دیگر از راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب خواندن، خاموش کردن تلویزیون و گرد هم آوردن آنها برای خواندن یک کتاب یا اجرای نمایش از روی کتاب است. اگر بتوانیم مطالعه را در دانش آموز به صورت عادت درآوریم، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهى سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتى خواهد توانست از راه مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستى رشد و تعالى بخشد.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار