دبیر تربیت بدنی دبیرستان آیت الله طالقانی منطقه ۱۴:

ورزش باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه دانش آموزان می شود

تهران (پانا) - دبیر تربیت بدنی دبیرستان آیت الله طالقانی منطقه ۱۴، با تأکید بر اینکه ورزش باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه دانش آموزان می شود و تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی افراد می گذارد، عنوان کرد اشتیاق به ورزش کردن در هر رشته ای از همان دوران ابتدایی باید در وجود دانش آموزان دختر و پسر افزایش یابد به طوری که زنگ ورزش مهم ترین و بهترین زنگ مدرسه برای دانش آموزان باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ورزش باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه دانش آموزان می شود

فاطمه سیفی؛ دبیر تربیت بدنی دبیرستان آیت الله طالقانی منطقه ۱۴ با بیان اینکه ورزش در روح و روان دانش آموزان تأثیری حیاتی دارد و سبب توسعه مهارت های روانی حرکتی و افزایش آمادگی جسمانی دانش آموزان می شود، اظهار کرد: «ورزش کردن باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه فرد می شود و تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی افراد می گذارد. افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند در طول روز از انرژی بیشتری برخوردارند. شب ها راحت تر می خوابند و نسبت به خود و زندگی خود خوشبین تر هستند. ورزش اثرات مثبتی بر افسردگی، اضطراب و استرس دارد. امروزه استفاده از ورزش در روانشناسی و درمان بیماری های روانی کاربردهای فراوانی دارد. در نهایت هر کسی پس از ورزش احساس بهتری نسبت به قبل دارد. دانش آموزان ما اگر بیشتر از قبل به سمت ورزش روی بیاورند کم کم متوجه تغییرات مثبت در بدن خود می شوند. چون ورزش حافظه آن ها را قوی تر، جسم آن ها را سلامت تر و اضطراب آن ها را کمتر کرده و باعث ایجاد آرامش در آن ها می شود. ما باید تلاش کنیم ورزش منظم و صحیح را متناسب با وضعیت جسمانی دانش آموزان از سنین پیش دبستانی به طور جدی تر و هدفمند تر ترویج کنیم تا از همان سن ورود به مدرسه، ورزش هم با همان اهمیت دروس مدرسه، تعلیم و اجرا شود.»

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های تربیت‌بدنی حتی اگر هدف صرفا آموزش هم باشد، مغز را به جهت یادگیری بهتر آماده می کند، گفت: «توسعه مهارت‌های بنیادین ورزشی در دانش‌آموزان، تقویت کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای و همچنین فرآیند هایی برای ایجاد فرصت‌های مناسب ورزش دانش‌آموزان با خانواده، از جمله مواردی است که باید بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد تا نه تنها سلامت جسم که سلامت‌ روان نیز در آنان تقویت شود.»

سیفی ضمن اشاره به اهمیت درس تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان بیان کرد: «تربیت‌بدنی همچون درختی است که میوه‌های آن، کاهش استرس، درمان بیماری، تقویت حافظه، افزایش اعتماد به نفس و افزایش شادی و نشاط است. زمانی که دانش‌آموزان از سلامت کامل برخوردار باشند، اضطراب و نگرانی در آنها جای خود را به آرامش و اعتماد به نفس می‌دهد و ماحصل آن، انرژی مثبت در دانش‌آموز و در پی آن موفقیت در امور خود به ویژه امر تحصیل خواهد شد.»

وی کار کردن مداوم دانش‌آموزان با گوشی در آموزش مجازی را یکی از عوامل بروز آسیب‌های جسمانی و روانی در آنها دانست و در ادامه این آسیب‌ها را این‌گونه تشریح کرد: «آسیب به سیستم عصبی و بینایی، کم‌تحرکی و در پی‌ آن چاقی و اضافه وزن، آسیب به مهره‌های پشت‌گردن و بروز عارضه گرد پشتی به دلیل استفاده غیرصحیح از گوشی‌، از جمله این آسیب‌ها هستند. در دوران کرونا، دور ماندن از زندگی اجتماعی موجب رخوت و سستی در دانش‌آموزان شد. در حالی که نوجوانان بمب انرژی هستند و زنگ ورزش برای آنان فرصت خوبی برای تخلیه این انرژی بود تا علاوه بر سلامت جسم، از لحاظ روانی نیز در وضعیت مطلوب قرار بگیرند.»

سیفی عدم داشتن خواب منظم را از مهم‌ترین عوارض استفاده مداوم از گوشی دانست و اظهار کرد: «بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه هوستون، نور آبی گوشی با طول موجی کوتاه، باعث تأخیر در ترشح هورمون ملاتونین در بدن شده که این مسئله اختلال در فرآیند خواب را به دنبال دارد که متأسفانه این اختلال با بروز افسردگی، حمله قلبی، چاقی و دیابت می‌تواند مرتبط باشد.»

وی در آخر ضمن بیان اینکه داشتن زندگی سالم به دور از بیماری و استرس نیاز طبیعی یک انسان است،گفت: «دوری کردن از استرس ها، جدی گرفتن تحرک و ورزش،کنار گذاشتن عادت های نادرست، تغذیه مناسب و سالم، رعایت بهداشت فردی برای سلامتی ضروری است. سلامتی و تندرستی، مهم‌ترین دارایی انسان است. هر کس باید برای خود ارزش قائل باشد. به تغذیه سالم و ورزش روزانه اهمیت ‌دهد. اگر امروز وقت برای ورزش کردن نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید داشت.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار