محتوای مربوط به فلسطین در کتاب‌های درسی معرفی شد

تهران (پانا) - در آستانه روز جهانی قدس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محتوای مرتبط با فلسطین در کتاب‌های درسی را معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
محتوای مربوط به فلسطین در کتاب‌های درسی معرفی شد

پرداختن به زندگی‌نامه و معرفی الگوها و اسوه‌های اخلاقی، ملی، مذهبی، موضوعات مهم ملی، بین‌المللی و جهان اسلام و ... در محتوای آموزشی بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری می‌باشد که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تلاش شده این مهم با پرداختن به ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار و سیره و منش ایشان به خوبی مدنظر قرار گیرد. از این رو به‌منظور آگاهی‌بخشی، معرفی الگوهای صدر اسلام، ائمه معصومین علیهم السلام و سیره زندگی این بزرگواران، شخصیت‌های شاخص دوران تمدن اسلامی و دوران معاصر، موضوعات مهم جهان اسلام؛ کتاب‌های درسی برای گروه‌های سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.

گرامی‌داشت روز جهانی قدس و اهمیت مسئله فلسطین و مبارزه با استکبار، در 6 کتاب درسی پایه‌های مختلف شامل کتاب هدیه‌های آسمانی پنجم دبستان: جمله حضرت امام خمینی(ره) درباره اسرائیل؛ کتاب پیام‌های آسمان، پایه هفتم: درس قطره در دریا(راهپیمایی روز قدس)؛ کتاب مطالعات اجتماعی، پایه هشتم: درس‌های: فلسطین، مهم ترین مسئله جهان اسلام و صهیونیسم فراتر از اسرائیل؛ کتاب تاریخ معاصر ایران، پایه یازدهم: قیام انتفاضه؛ کتاب تاریخ(3) ایران و جهان معاصر، پایه دوازدهم: درس فلسطین و کتاب تاریخ(3)، ایران در دوره اسلامی: پایه دوازدهم: درس فلسطین، می شود.

فلسطین

فلسطین مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن‌هاست. این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی چون حضرت عیسی (علیه السلام)، حضرت موسی (علیه السلام) ومحل عبور و زندگانی حضرت ابراهیم (علیه السلام) بوده است. فلسطین از شرق به اردن، از غرب به دریای مدیترانه، از شمال و شمال شرقی به سوریه و لبنان و از جنوب به شبه جزیره مصر (سینا) و خلیج عقبه محدود می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در خاورمیانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سرزمین همچون پلی سه قاره آسیا، افریقا و اروپا را به هم متصل می کند و قلب جهان عرب و حلقه اتصال شرق و غرب و الهام بخش سه دین بزرگ دنیا است. چنین موقعیت مهم و خصوصیات ویژه، این کشور را به صورت یکی از مناطق استراتژیک جهان درآورده است، با اشغال فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی در سال 1948م، همواره نزاع و درگیری بین فلسطین و اسرائیل وجود داشته و موجب آواره شدن چندین میلیون فلسطینی و محزون شدن قلب‌های مسلمین جهان گشته است.

روز قدس

حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه ) در روز 13 رمضان 1399ق. (16 مرداد 1358ش) در پیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامید و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست این رژیم اشغالگر و پشتیبانان آن به هم بپیوندند؛ ایشان در این پیام در مورد روز قدس فرمودند: "روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است". در روز قدس، علاوه بر ایران، در کشورهای مختلفی از جهان راهپیمایی و مراسم برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به بخش کتابخانه و مرکز اسناد در سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به آدرس، lib.oerp.ir از نمایشگاه مجازی با موضوع، فلسطین در کتاب های درسی دیدن کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار