کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن :
مدارس بستر ایجاد تنوع، خلاقیت شغلی و کارآفرینی آینده کشور است
رودهن (پانا) - کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در هفته مشاغل، مدارس را بستر ایجاد تنوع و خلاقیت شغلی و کارآفرینی آینده کشوردانست که در بین دانشآموزان، نیازمند آموزش و اشاعه ضرورت تمام مشاغل در جامعه و دوری از تکبعدی بودن رشتههای تحصیلی است.
صدیقه کاظمپور کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش رودهن در هفته مشاغل در گفت و گو با پانا گفت: «مدارس از آنجا که جایگاه و کانون تعلیم و تربیت و درصدد ایجاد بستر همه جانبه تربیتی برای افراد است، مسأله اشتغال یکی از ارکان مهم تربیت اجتماعی و اقتصادی فرد است که اگر دانشآموز ما در دوران مدرسه با ضرورت شغل در جامعه آشنا شود، بیشک یکی از چشماندازهای آیندهاش همان دستیابی به شغل و حرفه مناسب با استعدادها و تواناییهایش خواهد بود و در خدمت رشد و توسعه اقتصادی کشور درخواهد آمد.»
وی افزود: «هدایت تحصیلی در مدارس باید با کارشناسی و بسیار دقیق با توجه به استعدادها و شایستگیهای هر دانشآموز پیش برود و طرحریزی و پیاده شود، هدایت درست در این مقطع، در واقع هموار کردن مسیر شغلی و کارآفرینی دانشآموز در آینده خواهد بود. او از گذرگاه همین مدرسه پای در عرصههای بزرگتر رشد و پیشرفت میگذارد و در نهایت به شغلی خواهد پرداخت که زمینه ها و بسترهای کامل، جامع و متناسب با آن شغل از دوران مدرسه برایش فراهم شده است و این دانشآموز با یک هدفمندی هدایت شده پای در مسیر بزرگسالی و ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی خود، میگذارد.»
وی بیان کرد: «مشاوران تحصیلی در مدارس ضمن نزدیکی به دانشآموزان و بر اساس برآیندهای تحصیلی او، دست به تجزیه و تحلیل و هدفگذاری در انتخاب رشته برای دانشآموز مذکور میزنند تا او با تسلط، علاقه و استعداد و تواناییهایش، به تحصیل رشته خاص، مشغول شود تا هدایت و مشاوره تحصیلی، سکوی پرتاپش به جهان پر از پیشرفت و ترقی در آینده شود.»
کاظم پور تصریح کرد: «در مدارس باید دانشآموزان را با تواناییها و استعدادهای خاص خودشان آشنا کنیم صرف یکی دو رشته خاص ملاک موفقیت و زندگی اقتصادی و رفاهی بهتر برای همه افراد در آینده نخواهد بود، این موضوع که مشاغل و رشتههای دیگری هم هستند که اگر اصولی و علمی دانشآموز با توجه به استعدادش آن را دنبال کنند بسیار بتوانند در آن شغل و رشته بهتر، کارامدتر و حتی کارآفرین اقتصادی باشد.»
وی در رابطه با نقش مهم هنرستانها در آینده شغلی و اقتصادی کشور اظهار کرد: « تفکر عام که دانشآموز ضعیف و از همهجا مانده باید وارد هنرستان و رشته های فنی حرفهای و کاردانش شود تبدیل به یک آسیب جدی به بدنه تعلیم و تربیت شده است طوری که اکثر دانشآموزان و خانوادههایشان به دلیل فرار از قضاوتهای بیاساس در سطح جامعه، از ورود به هنرستان خودداری میکنند، مشاوران در مدارس لازم است بسیار هوشمندانه و کارشناسانه وارد عمل شوند و جلوی اشاعه بیشتر این تفکر را بگیرند و از طریق مشاوره با دانشآموز و حتی خانواده زمینه یک تصمیم عاقلانهتر و آیندهنگر را برای دانشآموز فراهم کنند.»
کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد: «در هفته مشاغل کلیه مشاوران مستقر ما در مدارس منطقه، اجرای برنامههای آموزشی و توجیهی و نمایشگاههای مختلف، پیرامون ضرورت کلیه حرفهها و مشاغل را در دستور کار اجرایی خود دارند، به ویژه هنرستانها که در این هفته، جهت انگیزهبخشی و ایجاد روحیه کارآفرینی و پیشرفت شغلی در آینده در بین هنرجویان و دانشآموزان، بسیار فعال و با برنامههای متنوع از جمله برگزاری نمایشگاههای لباس و دیگر آثار، نشستهای بررسی مشاغل و بسیاری موارد دیگر، سعی در پررنگ کردن نقش هنرستانها در آینده اقتصادی کشور را دارند.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه