محمد عدل لاله:

سند تحول بنیادین در صدد است تا تعلیم و تربیت را از سلطه آموزش محوری مطلق دور کند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ معتقد است سند تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش، با مد نظر قرار دادن و به‌ کارگیری سه عنصر مدرسه، مربی و متربی؛‌ در صدد است تا تعلیم و تربیت را از سلطه آموزش محوری مطلق دور و به سوی تربیت پیش ببرد و در این میان باید ساحت‌ های شش‌گانه تربیتی مورد توجه باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین در صدد است تا تعلیم و تربیت را از سلطه آموزش محوری مطلق دور کند

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ پیرو اجرایی شدن سند تحول بنیادین در مدارس گفت: «سند تحول بنیادین، تنها نقشه راه موجود در بدنه آموزش و پرورش است که بر اساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته است و هر کدام از ما در جایگاه خود باید تلاش کنیم تا به درستی اجرایی شود. سند تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش در صدد این است تا با مد نظر قرار دادن و به‌ کارگیری سه عنصر مدرسه، مربی و متربی؛‌ تعلیم و تربیت را از سلطه آموزش محوری مطلق دور و به سوی تربیت پیش ببرد و در این میان باید ساحت‌ های شش‌گانه تربیتی مورد توجه باشد. چرا که تاکنون ساحت علمی بالغ بر ٨۵ درصد از تمرکز آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده و تنها ۱۵درصد بر ۵ ساحت دیگر تعلق داشته است.»

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین راه موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین در مدارس، عمل به توصیه‌‌های مقام معظم رهبری و به‌ روز بودن مربیان و دانش‌‌آموزان در زمینه علوم تربیتی و تببین درست واژه تربیت است، گفت: «سند تحول بنیادین، به عنوان شاه راه رسیدن به حیات طیبه متربیان در مدارس، باید مورد توجه ویژه مربیان مدارس قرار گیرد تا برای رسیدن به اهداف این سند، نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مقوله تربیت عوض کنند. در این سند تأکید بر مباحث تربیتی است و آموزش، مقدمه‌ ای برای تحقق اهداف تربیتی است. هدف تربیت، انتقال ارزش‌هاست و دانش باید در خدمت ارزش باشد. پس لازم است تا دیدگاه و نگرش نسبت به تربیت تغییر کرده و تعریف جدید، مبتنی بر علوم به روز تربیتی باشد.»

عدل لاله درباره ارتباط عاطفی با متربیان و رعایت اصل همدلی در تربیت بیان کرد: «در تربیت نباید به دنبال تغییر فرد باشیم؛ چرا که با نوع انسان سر و کار داریم و تغییر برای صنعت به کار می‌رود. در تربیت جدید، وظیفه هر مربی، همدلی با کود‌ک و تلاش برای کشف استعداد های نهفته او و در آخر استفاده از همین استعدادها برای بالا بردن روحیه دینی متربیان است که این امر جز با اخلاق نیک و درک شرایط متربی، امکان‌پذیر نیست.»

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش، برای رشد همه جانبه و تمام ساحتی دانش آموزان تلاش می شود، گفت: «برای اینکه شاخص های آموزشی در استان ارتقا یابند و چالش های پیش روی دانش آموزان متوسطه جهت راه یابی به دانشگاه و بازارکار برداشته شود، لازم است تا تمامی تلاش کارشناسان مدارس خاص، دولتی و غیر دولتی در راستای آگاهی بخشی به اولیا و دانش آموزان، نظارت بر فعالیت مدارس، کاربردی کردن رشته های فنی و سوق دادن دانش آموزان به مهارت آموزی بر اساس تقاضای جامعه برنامه ریزی شود. از این رو برنامه مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و لازم است آموزش های لازم جهت آشنایی مدیران و کارشناسان واحدهای ناظر بر فعالیت مدارس با محتواهای غنی پیش بینی شود.»

عدل لاله عمل هوشمندانه، انتخاب آگاهانه، برنامه محوری و عمل حرفه ای را لازمه کار آموزشی در مدرسه دانست و گفت: «افزایش دانش نظری و عملی در حوزه کاری، رصد تحولات حوزه فناوری آموزشی و اطلاع از سیاست های آموزشی، جزو ضرورت های فعالیت گروه های آموزشی است. همه برنامه ها و فعالیت ها حول محور این سند تنظیم و با تصویب زیر نظام های این سند فاز اجرایی آن آغاز شده است.»

وی در آخر ابراز کرد: «اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بازنگری در آن، از نکات اصلی اجرای برنامه‌ها خواهد بود که تا به امروز در کشور به کندی پیش رفته است. ارتقای جایگاه آموزش و پرورش، تربیت تمام ساحتی به جهت بهره گیری یکسان دانش آموزان از عدالت آموزشی، موضوعی است که بر اساس سند تحول بنیادین، در اجرای آن کوشش خواهیم کرد.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار