روش نگهداری از گیاه آپارتمانی ژینورا

تهران (پانا) - گیاه ژینورا یا شب تاب از گیاهان بسیار زیبا با برگ‌های سبز و پرزهای مخملی است که روش کاشت و پرورش ساده‌ای برای نگهداری در منزل دارد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
روش نگهداری از  گیاه آپارتمانی ژینورا

به گزارش نمناک، گیاه ژینورا گیاهی با برگ‌های سبز رنگ پوشیده شده از پرز‌های ریز بنفش است. این پرز های بنفش رنگ باعث می ‎شوند که این گیاه از دور حالتی مخملی داشته باشد . ظاهر جذاب و خیره کننده این گیاه در کنار نیاز های مراقبتی اندک آن باعث محبوبیت آن در میان اکثر افراد شده است‌. در این قسمت به ارائه نکاتی در زمینه نگهداری از گیاه ژینورا خواهیم پرداخت.

آبیاری

از آن جایی که ریشه گیاه ژینورا بسیار ظریف و شکننده است، در صورت آبیاری بیش از حد به راحتی دچار پوسیدگی خواهد شد و بنابراین از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کنید.

استفاده از خاک نفوذ پذیر و گلدان دارای سوراخ های زهکشی به خروج آب اضافی و جلوگیری از رطوبت زیاد خاک کمک می ‎کند و در مقابل این گیاه توانایی مقابله با کم آبی را نیز نداشته و در صورت عدم آبیاری کافی آن ، امکان ریزش برگ های گیاه وجود خواهد داشت.

میزان متعادل آبیاری گیاه به عوامل مختلفی از جمله اندازه گیاه، نور و گرمای محیط بستگی دارد.برای مثال این گیاه در طول فصول بهار و تابستان به آبیاری بیشتری در مقایسه با فصول سرد سال نیازمند است.

نور

گیاه ژینورا نیازمند نور غیر مستقیم خورشید است و بنابراین در صورت تمایل به نگهداری از این گیاه در محیط داخلی آپارتمان خود‌، بهتر است از آن در کنار پنجره پوشیده شده با پرده نگهداری کنید که قرار گرفتن این گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختن برگ های آن و عدم تامین نور کافی برای آن ، منجر به پژمرده شدن پرز های بنفش روی برگ های این گیاه و ایجاد حالتی چسبناک بر روی آن خواهد شد‌. استفاده از چراغ های مخصوص رشد گیاه نیز به تامین نور مورد نیاز این گیاه کمک خواهد کرد.

دما

دمای معمولی اتاق برای برخورداری این گیاه از رشد مناسب کافی می ‎باشد و به طور کلی دمای مورد نیاز برای رشد گیاه ژینورا دمای 15 تا 23 درجه سانتی گراد است. در صورت نگهداری از این گیاه در مکانی با دمای بالا گیاه ضعیف و شکننده خواهد شد و همچنین لازم به ذکر است که این گیاه تحمل دمای پایین را نیز نخواهد داشت.

کوددهی

گیاه ژینورا نیازمند کوددهی منظم به صورت هر دو هفته یک بار در طول فصول بهار و تابستان است . با این حال کوددهی گیاه را به ماهی یک بار در طول فصول سرد سال کاهش دهید و در صورتی که گیاهتان در این فصول از رشد کافی برخوردار نبود‌، از کوددهی ان به طور کامل خودداری کنید.

رطوبت

این گیاهان به رطوبت بالایی نیازمند اما با این حال از اسپری کردن آب بر روی برگ های آن خودداری کنید زیرا پرز های موجود بر روی برگ های این گیاه آب را جذب کرده و پوسیده خواهند شد.

پر کردن سینی زهکشی گلدان با آب و یا استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا برقی روش مناسبی برای افزایش رطوبت محیط است . رطوبت به رشد گیاه و جلوگیری از حمله برخی آفات مانند کنه های عنکبوتی کمک می ‎کند.

هرس کردن

در صورت عدم هرس گیاهان ژینورا ، رشد آن ها به صورت تهاجمی افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین هرس شاخ و برگ این گیاهان به جلوگیری از رشد بیش از حد آن کمک خواهد کرد.

تعویض گلدان

گیاه ژینورا معمولا دو تا سه سال بعد از کاشته شدن در گلدان نیازمند منتقل شدن به گلدانی بزرگ‌تر خواهد بود‌، در غیر این صورت ریشه های گیاه از فضای کافی برای رشد برخوردار نبوده و پژمرده خواهد شد . نکته مهم در هنگام انتقال گیاه به گلدان جدید‌، مراقبت از آن به منظور عدم آسیب رسیدن به ریشه‌های آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار