دانش‌آموزان و والدین ۲ هفته پس از بازگشایی مدارس چه می‌گویند

آموزش حضوری و توان‌افزایی علمی به صورت ملموس

فیروزکوه (پانا) - اهمیت مدرسه و آموزش حضوری و تاثیر آن برکیفیت آموزشی انکارناپذیر است و توان‌افزایی علمی به صورت ملموس در آموزش حضوری رخ می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حضوری و توان‌افزایی علمی به صورت ملموس

اعظم حسین‌پور، مادر یک دانش‌آموز در مقطع ابتدایی درباره اهمیت مدرسه و آموزش حضوری گفت:«آموزش مجازی بستر مناسبی برای تقلب بوده است و ارزیابی عادلانه عملکرد دانش‌آموزان و توان‌افزایی علمی به معنای واقعی سخت بود. به دلیل عدم وجود رابطه چشمی بین معلم و دانش‌آموز کیفیت آموزش پایین بود، بعلاوه به دلیل نبود ارتباط و تعامل بین دانش‌آموزان، سازگاری و شخصیت‌سازی اجتماعی مطلوب امکان‌پذیر نبود، بعنوان مثال برخی موارد شاهد آن بودیم که دانش‌آموزان در کلاس مجازی با کوچکترین انتقاد دچار کشمکش می‌شدند و زودرنج و خسته از کلاس مجازی، واکنش‌های اخلاقی شدید و غیرمنطقی نشان می‌دادند.»

مادر این دانش‌آموز درباره آموزش مجازی گفت: «در زمان بحران کرونا و مرگ‌ و میر ناشی از آن، آموزش مجازی به ناچار بعنوان تنها راهکار برای ادامه آموزش بود. آموزش مجازی، انتقادپذیری، حس مسئولیت، نشاط و انگیزه، کارگروهی و پرورش خلاقیت، رقابت سالم و از همه مهمتر غلبه بر خشم و استرس و مهارت ارتباط موثر با دیگران را از دانش‌آموزان سلب می‌کند. گرچه هنوز دوران کرونا ادامه دارد، اما با تزریق واکسن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خصوصا شست‌وشوی مکرر دست‌ها و تعویض روزانه ماسک، می‌توان با این بحران مقابله کرد و استرس و افت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی را به حداقل رساند.»

پریا روحی‌زاده، یک دانش‌آموز پایه نهم است و درباره مشکلات آموزش مجازی گفت:«وقتی سرعت اینترنت کند یا قطع می‌شد، دریافت و ارسال پیام‌ها انجام نمی‌شد و یا در زمان پخش زنده با قطع اینترنت، از کلاس درس عقب می‌ماندیم و با وجود هزینه‌هایی که برای بسته‌های اینترنت صرف می‌شد همیشه برای ارسال به موقع تکلیف استرس داشتیم. برخی از دانش‌آموزان با کمک مادرشان به تکالیف جواب می‌دادند و با کپی‌برداری از بقیه یا به اصطلاح با تقلب تکالیف را ارسال می‌کردند و آنها ظاهرا سرعت عمل بیشتری نسبت به ما داشتند که البته با آموزش حضوری، میزان توانایی‌شان برای معلم و دانش‌آموزان آشکار شد.»

این دانش‌آموز درباره آموزش حضوری گفت:«درس خواندن در محیطی آرام، در کنار همکلاسی‌ها و مشارکت در کارهای گروهی باعث افزایش سطح یادگیری می‌شود و پرداختن به کارهای فرهنگی_ مذهبی و ورزش در مدرسه برای سلامت روح و روان دانش‌آموزان مفید است.»

مهدیه طیبی، یک دانش‌آموز در پایه هفتم مدرسه حضرت معصومه فیروزکوه گفت: «در آموزش حضوری با پرسش و پاسخ و تکرار سوالات، اشکالات درسی‌مان بهتر رفع می‌شد اما رفع اشکال به صورت مجازی بسیار دشوار بود.»

این دانش‌آموز درباره استفاده از ماسک گفت: «زدن ماسک برایم خیلی سخت است و دچار مشکل تنفسی می‌شوم اما از طرفی حضور در مدرسه و ارتباط با بچه‌ها را در ایجاد روحیه تیمی و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار تاثیرگذار می‌دانم.»

ملیحه رضایی، مادر دانش‌آموز زهرا روستایی در پایه هفتم نظرش درباره معایب آموزش مجازی این بود:«در آموزش مجازی بچه‌ها خصوصا در ریاضی نسبت به گذشته ضعیف شدند، ولی در آموزش حضوری معلم و دانش‌آموز از نزدیک یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند و ارتباط بهتری دارند و می‌توانند سوالات درسی را مستقیم و آزادانه از معلم بپرسند و رفع اشکال می‌شود، اما در آموزش مجازی با توجه به تعداد زیاد بچه‌ها و وقت کم کلاس‌ها و سرعت پایین اینترنت، بچه‌ها همیشه مشکل داشتند و به دلیل کندی اینترنت فیلم‌ها و فایل‌ها به موقع بارگذاری نمی‌شد.»

وی در ادامه از دغدغه‌ خود درباره عدم شناخت واکسن مناسب برای تزریق فرزند دیگرش که سال آینده به مدرسه خواهد رفت گفت.

الناز قباخلو، مادر دانش‌آموز النا سادات حسینی در پایه چهارم دبستان نجمه گفت: «روش تدریس معلم چه در آموزش حضوری و چه در آموزش مجازی عالی و رضایت‌بخش است، ولی خوبی کلاس‌های حضوری در فعالیت و ارتباط بیشتر بچه‌هاست که با هم رقابت می‌کنند. وی از حل کردن مسائل ریاضی پای تخته توسط بچه‌ها و تاثیر آن بر افزایش سطح یادگیری بسیار راضی بود و کندی یا قطع اینترنت و عدم پاسخگویی در زمان مناسب را از معایب آموزش مجازی برشمرد. گرچه خود و همسرش، واکسن زده‌اند اما در خصوص فرزندش به خاطر عدم شناخت از واکسن مناسب دچار تردید است و تاکنون اقدام نکرده است.»

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه صفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار