در گفت‌وگوی پانا با دانش آموزان روزه‌دار کرجی بررسی شد

چگونه در حین روزه‌داری بهتر درس بخوانیم

کرج (پانا) - چند سالی است که ماه مبارک رمضان و امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در یک زمان قرار گرفته است. امسال هم این روال ادامه دارد. اما چطور می‌توان هم روزه گرفت و هم از برکات و معنویات این ماه مهربان استفاده کرد و هم سرحال بود و به درس خواندن و تکالیف رسید.

کد مطلب: ۱۲۷۱۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
چگونه در حین روزه‌داری بهتر درس بخوانیم

روزه‌داری یکی از عباداتی است که در بین مردم و ملت های مختلف جهان معمول بوده است. جامع ترین و بهترین روزه گرفتن، روزه گرفتن در ماه رمضان توسط مسلمانان است که در اسلام بر هر مرد و زن واجد شرایطی واجب است. عوامل مختلفی می توانند بر سلامت افراد تأثیر بگذارند. یکی از مهمترین آنها که جزو اعتقادات معنوی و مذهبی به شمار می‌رود، روزه است.

هم‌اکنون با توجه به قرارگیری ماه مبارک رمضان در ایام بازگشایی دوباره مدارس بعد از پاندمی کرونا بارها و بارها این پرسش مطرح شده که تاثیر روزه‌داری بر سلامت دانش آموزان چیست و چه راهکارهایی برای روزه گرفتن و درس خواندن همزمان وجود دارد.
در همین رابطه یکی از دانش آموزان دبیرستان یادگار امام (ره) ناحیه ۳ شهر کرج در گفت و گو با پانا با بیان اینکه روزه‌داری یکی از عبادات معنوی مهم است عنوان کرد: «روزه گرفتن حس خاص و معنوی زیبایی را به انسان منتقل می‌کند و علاوه بر اینکه ثواب و پاداش الهی را در برمی‌گیرد از لحاظ علمی نیز موجب پاکسازی چربی های اضافه از بدن شده و تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی ثابت شده است‌.»

وی افزود: «همچنین روزه باعث می‌شود حال نیازمندان را بهتر درک‌ کرده و صبر و تقوای خود را تقویت کنیم تا در بسیاری از مواقع سخت با دشواری ها کنار بیاییم»

یکی دیگر از دانش آموزان در رابطه با همزمانی ماه رمضان با ایام مدارس و درجه سختی روزه داری در مدرسه تشریح کرد: «قطعا گرفتن روزه به ویژه در ابتدای ماه مبارک اندکی سخت است و دشواری های منحصر به فرد خود را دارد، به خصوص زمانی که در مدرسه و مشغول درس خواندن هستیم. روزه داری انرژی مضاعفی را از ما می‌گیرد به ویژه در ایام امتحانات که دائما مشغول درس خواندن هستیم اما به مرور این امر نیز برایمان آسان تر خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «البته روزه گرفتن در روزهای تعطیل نسبت به روزهایی که در مدرسه سپری می کنیم، سهل تر است اما به هر حال با برنامه ریزی های موثر می‌توان هم مثل قبل درس خواند و همزمان روزه هم گرفت.»

این دانش آموز در ادامه پیشنهاداتی برای برنامه ریزی در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از ایجاد اختلال در درس خواندن و روزه داری همزمان ارائه داد و گفت: «بهتر است بعد از بازگشت از مدرسه ابتدا پاره ای از زمان را به استراحت اختصاص دهیم و سپس شروع به درس خواندن کنیم. بهتر است پیش از افطار وقت خود را به مطالعه دروس سبک و عمومی اختصاص دهیم و پس از غروب آفتاب و افطار شروع به مطالعه دروس تخصصی و سنگین تر مثل ریاضی، علوم تجربی و زبان عربی کنیم.»

دانش آموزی دیگر نیز برنامه خود را بدین گونه بیان کرد: «ما قادر هستیم 24 ساعت روز را به چهار بخش تقسیم کنیم. سحر تا ظهر، ظهر تا افطار، افطار تا نیمه شب و نیمه شب تا سحر. با توجه به مسئله روزه داری ایده آل ترین زمان برای درس خواندن که بدن هم در شرایط مناسبی باشد سحر تا ظهر و افطار تا نیمه شب است. از بین این دو، سحر تا ظهر بخش پرانرژی تری محسوب می شود چون اغلب اعضای خانه یا می روند دنبال کار و زندگی یا خواب هستند، فضا برای درس خواندن مهیاتر است. از ظهر تا افطار بدترین زمان برای این است زیرا گرمای هوا، ضعف و کاهش انرژی بازده فعالیت مطالعاتی را بسیار پایین می آورد. اما فاصله سحر تا ظهر به علت بالا بودن سطح قند خون بهترین زمان برای مطالعه است. بنابراین ما دانش آموزان بیشترین بازدهی را در طول این زمان خواهیم داشت و در ساعات پایانی و نزدیک افطار به علت کاهش قندخون بهتر است به استراحت بپردازیم.»

وی نیز پیشنهادات خود را برای برنامه ریزی در ماه مبارک رمضان اینگونه تکمیل کرد:«بهتر است غذاهایی را انتخاب کنیم که قدرت مغزمان را تقویت کرده و به ما در تجدید نظر کمک می کند. همچنین مطمئن شویم که مایعات کافی استفاده می کنیم زیرا هرچه شب ها آب بیشتری بنوشیم، روز بعد احساس بهتری خواهیم داشت. غذاهای سرخ کرده هم فرد را به شدت تشنه می کند و تمرکز را از او می گیرد. در عوض تا می توانیم باید میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی ماه مبارک قرار دهیم. به طور کلی با داشتن برنامه ریزی منظم و درست و رژیم غذایی سالم و مفید و مصرف هرچه بیشتر مایعات، میوه جات و سبزیجات قادر خواهیم بود هم از برکات و معنویات ماه مبارک رمضان بهره ببریم و هم با انرژی و سرحال بودن به درس خواندن خود ادامه دهیم.»

دانش آموز خبرنگار؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار