مدیر آموزش و پرورش رودهن به مناسبت آغاز هفته اکرام ایتام و نیازمندان:
توجه به دانشآموزان یتیم و نیازمند، امتیاز ویژه معنوی و انسانی در مدارس است
رودهن (پانا) - مدیر آموزش و پرورش رودهن، ضرورت توجه به دانشآموزان یتیم و نیازمند را در مدارس، امتیاز و اَجر ویژه معنوی، دینی و انسانی برای کارکنان مدارس دانست.
زهرا رستمی، مدیر آموزش و پرورش رودهن در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) که همزمان با آغاز هفته اکرام ایتام و نیازمندان نیز مصادف شده است در گفت وگو با پانا بیان کرد: «نظام تعلیم و تربیت، نظامی یکپارچه و با نگاهی همه جانبه مدرسه و دانشآموز را رصد میکند، ویژگی شخصیتی، خانوادگی، فرهنگی، مذهبی و سایر موارد را در دانشآموزان مورد مطالعه، شناخت و تحقیق قرار میدهد، مدرسه خانه دوم دانشآموزان است و باید گرمی و صمیمیت یک خانه را حس کند تا بتواند با مدرسه ارتباط برقرار کنند و در آن مراحل رشد و تعالی را یکی پس از دیگری طی کند.»
وی افزود: «یکی از مواردی که بسیار باید در آموزش و پرورش و در بطن مدارس به آن توجه کرد، دانشآموزان یتیم و نیازمند هستند، شناسایی این دانشآموزان برای کارکنان مدرسه اقدامی بسیار آسان و راحت است، اما پیگیری و مسئولیتی مادرانه و پدرانه میخواهد؛ اینکه مدیر، مربی، آموزگار و دبیر دانشآموزان را مورد بررسی قرار دهند، از والدین و نزدیکان تحقیق کنند و در نهایت امر نیازسنجی را انجام دهند. در واقع، دانشآموز یتیم و نیازمند در مدرسه نیاز به حمایت دارند، تا حد امکان شرایط رفاهی و تامین نیازهای اساسیشان باید برای مدرسه در اولویت قرار گیرد، همچنین توجه به نیازهای روانی و عاطفیشان که بسیار مهم است توسط کارکنان مدرسه در کانون گرمی چون مدرسه شایسته نگاهی عاطفی و خیرخواهانه است.»
رستمی تصریح کرد: «مدیران و به ویژه مربیان تربیتی و مشاوران در زمینه شناسایی و نیازسنجی این دانشآموزان بسیار ویژه تر باید فعال باشند و زمینه مشارکت و حفظ روحیه اجتماعی و همکاری آنان را در مدرسه فراهم کنند تا بتوانند ویژگیهای اجتماعی خود را از این روشها ارتقا دهند و حس انزوا و ناراحتی به دلیل کمبود بعضی از نیازهای عاطفی را نکنند.»
وی خاطرنشان کرد: «وقتی روز ولادت امام حسن(ع) به عنوان آغاز هفته اکرام ایتام و نیازمندان نامگذاری میشود و تا شهادت حضرت علی(ع) ادامه دارد، اهمیت معنوی و مذهبی توجه به این قشر بیش از بیش جلوهگر و عیان میشود، ما در قرآن کریم، احادیث و روایات بسیار به دلجویی و رفع نیازهای قشر یتیم و نیازمند سفارش شدهایم و چه بسا بیتوجهی و کمکاری در این امر در شان انسان و انسانیت در معنای وارستگی نخواهد بود.»
مدیر آموزش و پرورش رودهن اظهار کرد: «حال این امر در آموزش و پرورش که ادعای ایجاد خانه دوم و مرکز اجتماعیشدن دانشآموزان را دارد و مرتب از توجه به دانشآموزان سخن میگوید، معنا و مفهومی بالاتر ایجاد میکند و بالطبع تعهد و مسئولیتی سنگینتر و دلسوزانهتر را میطلبد، دانشآموز یتیم و نیازمند در مدرسه باید خوشحال باشد؛ نشاط و امید در نگاه و رفتار او موج بزند، حس تنهایی نکند، بداند کسانی هستند که به یادش هستند، به نیازهایش توجه دارند و محبت را از او دریغ نمیکنند، همه اینها وظایف ارزشی و انسانی مدرسه است که مسلما مدیریت نظام مند و با عشق و علاقه برای تحقق این امور در مدارس نیازمند است.»
رستمی افزود: «برنامههای حمایتی، معیشتی، مالی و عاطفی این دانشآموزان، در برنامههای تربیتی مدارس و در روز ولادت امام حسن(ع) در کلیه مدارس منطقه، آغاز و مورد تاکید و رسیدگی قرار گرفتهاست و در بسیاری از مدارس به مرحله اجرا هم درآمده است. حوزه معاونت پرورشی اداره منطقه این برنامهها را بازدید و مورد بررسی کیفی قرار میدهد تا روند تربیتی مدارس، پویایی و سرزندگی خود را در همه امور حفظ کنند و هر مسالهای را که در شخصیت و هویت دانشآموز تاثیرگذار است در قالب برنامههای تربیتی و فرهنگی در مدارس اجرا شود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه