معاون پرورشی و تربیتی دبستان حضرت زهرا(س) آموزش و پرورش رودهن:
گفتمانهای دینی در مقطع ابتدایی خاستگاه آموزش مفاهیم اساسیتر دینی است
رودهن (پانا) - معاون پرورشی و تربیتی دبستان حضرت زهرا(س) آموزش و پرورش رودهن، برگزاری گفتمانهای دینی در زمانهای خاص از جمله ماه رمضان در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی را، خاستگاهی برای آموزش مفاهیم دینی عمیقتر و اساسیتر در مقاطع بعدی تحصیلی و جهت ایجاد جامعهای دینی در آینده، برشمرد.
سکینهآقایاری، معاون پرورشی دبستان حضرت زهرا(س) آموزش و پرورش رودهن، در گفت و گو با پانا در خصوص برگزاری گفتمانهای دینی در این مدرسه در ایام ماه مبارک رمضان برای دانشآموزان و ضرورت اجرای این گفتمانهای دینی در مدارس ابتدایی، اظهار کرد: «دانشآموزان مقطع ابتدایی با توجه به سن کم، بسیار در زمینههای دینی و مذهبی در مقطع حساس سنی هستند که نیازمند توجه ویژه از طرف مدرسه و همچنین والدین است. بذر بسیاری از مفاهیم، باورها و ارزشهای مذهبی در همین محدوده سنی در ذهن و روان دانشآموز پاشیده میشود.»
وی افزود: «مدارس ابتدایی بیشک در این زمینه باید مسئولتر عمل کنند، دانشآموزان این مقطع نیازمند ایجاد بسترهایی با همان زمینههای مذهبی و منطبق با ارزشهای دینی در سطح جامعه هستند و قطعا وظیفه ایجاد این بسترها بر عهده مدرسه و به ویژه فعالان تربیتی در آن است.»
آقایاری گفت: «دانشآموز به دلیل سن کم و عدم شناخت بسیاری از مسائل و فلسفهها، درباره اصل و اساس یک موضوع دینی دچار چالش ذهنیمیشود، ما با برگزاری کارگاهها و جلساتی تحت عنوان گفتمان دینی میتوانیم بین این دانشآموزان شور معرفتی و شناختی در محدوده درک و فهم خودشان ایجاد کنیم و اینگونه یک مساله دینی را برایشان تفهیم، نهادینه و به مرحله آموزشهای غیرمستقیم درآوریم.»
وی خاطرنشان کرد: «شاید برگزاری گفتمان دینی در مدارس ابتدایی نامی سنگین و بیربط به این مقطع تحصیلی، به نظر آید، اما مطالعات و بررسیهای روانشناسی و جامعهشناسی نشان میدهد که دانشآموزان این مقطع بسیار پذیراتر و مستعدتر به لحاظ آموزش مسائل دینی هستند. گر چه نامش شاید گفتمان دینی عنوان شود، ولی در واقع نشستی صمیمانه برای آموزش و مشورتها، بحث و بررسیهای دینی از دیدگاه و منظر خود این دانشآموزان، است.»
این معاون پرورشی تصریح کرد: «دقیقا در همین نشستهای صمیمانه، مربی وظیفه جهتدهی و فراهم کردن مقصد درستی از شناخت بحث مطرح شده در آن گفتمان دینی مورد نظر را دارد که موشکافانه و کاملا سازمانیافته و بابرنامه و بر اساس صحبتها و نظرات خود دانشآموزان، سمت و سوی اصلی و مستقیم را به آنان آموزش دهد، در این حالت به نظر میرسد که خود دانشآموز به همراه همکلاسیهایش به این نظر و علم مشترک درباره آن موضوع دینی رسیدهاست و همین امر باعث میشود، بهتر و عمیقتر آن را یاد بگیرد و در زندگی به کار بندد.»
آقایاری تأکید کرد: «در تمامی مراحل اجرایی این مسیر آموزشی دینی در مدارس ابتدایی، نقش والدین را نباید فراموش کرد، آنان نقش مکمل و ملموس کردن آموزشهای فراگرفتهشده دانشآموز را دارند و هرگونه تعارض و تضاد در این آموزشها و عمل واقعی انجامشده نتیجهای جز شکست برنامههای تربیتی و مذهبی در مدارس نخواهد داشت، ضمن برگزاری جلسات آموزش خانواده و اولیا و مربیان اینگونه مطالب مرتب باید یادآوری و آموزش داده شود که اهداف تربیتی اجراشده در مدارس به شکل مطلوب محقق شود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه