مقام‌آور المپیاد کارآفرینی:

داشتن تحلیل‌های خبری و خبرنگاران تحلیل‌گر مسئله‌ای الزامیست

خبرنگاری یک حرفه گسترده با فرصت‌های فراوان است/برای بررسی درست یک واقعه یا خبر می‌بایست قدرت تحلیل خود را در تمام جنبه‌های زندگی بالا ببریم

تهران (پانا) - یک مدال‌آور المپیاد کارآفرینی معتقد است داشتن تحلیل‌های خبری و خبرنگاران تحلیلگر یکی از مسائلی است که در هر خبرگزاری الزامی است.

کد مطلب: ۱۳۰۷۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
داشتن تحلیل‌های خبری و خبرنگاران تحلیل‌گر مسئله‌ای الزامیست

روزانه خبرها و صحبت های متفاوتی در رابطه با موضوعات روز در رسانه‌های گوناگون به معرض نمایش گذاشته می‌شود. خبرنگاران وظیفه رساندن اخبار حقیقی به گوش آحاد جامعه و تحلیل‌گران وظیفه بررسی و تجزیه و تحلیل اخبار را بر عهده دارند.

آریو صادقی‌نسب، مقام‌آور المپیاد کارآفرینی؛ به اهمیت بالا و فرصت ارزشمند کار خبری تاکید کرد و در زمینه عملکرد خبرنگاران در جامعه گفت: «خبرنگاری یک حرفه گسترده با فرصت‌های فراوان است. در حوزه های مختلف رسانه «تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات و غیره» وظایف تخصصی برای خبرنگاران وجود دارد و خبرنگاران به طور مستقیم در جمع آوری اطلاعات نقش دارند. آنها مصاحبه انجام می‌دهند، منابع را پیدا می‌کنند و تمام اطلاعات مورد نیاز برای نوشتن یک خبر کامل را جمع آوری می‌کنند. همچنین اطلاعات را به صورت نوشتاری یا گفتاری در داستان‌های خبری، مستند یا مقاله‌های بلند ارائه می‌کنند و انواع اخبار را پوشش می‌دهند.»

صادقی نسب در ادامه با اشاره به تفاوت دیدگاه ها در برخورد با یک خبر اذعان کرد: «هر یک از خبرهایی که توسط این خبرنگاران در روز منتشر می‌شود، می‌تواند برداشت‌های متفاوتی برگرفته از دیدگاه‌ها و طرز فکرهای مختلفی را شامل شود که تنها یکی از این زاویه‌های دید، دریچه اصلی و حقیقی بررسی درست و متخصصانه است. برای بررسی درست یک واقعه یا خبر می‌بایست قدرت تحلیل خود را در تمام جنبه‌های زندگی بالا ببریم. نکته مهم اینکه برخی خبرنگاران ممکن است در زمینه‌های خاصی مانند ورزش، سیاست یا سبک زندگی تخصص داشته باشند، در نتیجه دنبال‌کنندگان خبر به آنها اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند و آنها را نسبت به گزینه‌های دیگر در یک بازار خاص ترجیح می‌دهند و خود خبرنگار نیز اطلاعات بیشتری در آن بازار خاص پیدا کرده و توانایی بیشتری برای درک وقایع آن پیدا می‌کنند.»

وی در ادامه تحلیل موضوعات را بالاترین گام در زمینه استفاده از دانسته‌ها و اطلاعات شمرد و افزود: «روزانه موضوعات گوناگونی همچون اخبار و اطلاعات به عنوان دانسته‌ها و حتی اسناد در حافظه ما ثبت می‌شود. بسیاری از این اطلاعات تنها به منظور دانستن و اطلاع داشتن از آن موضوع قابل استفاده هستند و هیچ کاربرد عملی‌ای برای ما ندارد. در مرحله بعد موضوعات و بحث‌هایی هستند که ما آنها را به صورت روزانه یا به اندازه نیاز در طول روز در عمل به کار می‌گیریم که این موضوعات برای ما نهادینه شده اند. در نهایت امر ما چالش تحلیل را داریم. یعنی یک موضوع را به خوبی درک و پردازش، تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی و در نهایت اجرا می‌کنیم.»

این مقام‌آور المپیاد در توضیح شخصیت تحلیل‌گر اظهار کرد: «منظور ما از تحلیل‌گر دقیقا شخصی است که از مرحله‌ به کار بستن یک امر در زندگی هم قدم را فراتر رفته و متخصصانه، با بررسی کامل و عمیق، سعی در پیدا کردن چگونگی روند کار دارد و می‌تواند ساختار و اجزاء یک موضوع را درک کند و با تجزیه و تحلیل دقیق، آینده و اتفاقات آینده را در آن زمینه و بازار خاص پیش‌بینی کند.»

آریو صادقی نسب در ادامه حضور خبرنگاران تحلیل‌گر را الزامی دانست و گفت: «داشتن تحلیل‌های خبری و خبرنگاران تحلیلگر یکی از مسائلی است که در هر خبرگزاری الزامی است و این امر زمانی در خبرنگاران نهادینه می‌شود که از ابتدای کار آن را انجام داده و اهمیت و مهارت انجام آن را توام با یادگیری خبرنگاری آموخته باشند. البته توجه به این امر که نظرات شخصی و سیاست‌های افراد در تحلیل اعمال نشود امری است که باید در کنار کار تحلیل به خبرنگاران آموزش داده شود.»

صادقی نسب همچنین با پیشنهاد آموزش تحلیل خبری در کنار خبرنگاری در پانا بیان کرد: «خبرگزاری پانا نیز که محل شروع کار خبرنگاری برای بسیاری از خبرنگاران است و همچنین آموزش و کار خبرنگاری را از دوران طلایی زندگی افراد که دوران یادگیری و نهادینه‌شدن مهارت‌ها در هر فرد است آغاز می‌کند محل خوبی است تا خبرنگاران به تحلیل خبر بپردازند و تحلیل خبر را بیاموزند.»

مقام‌آور المپیاد کارآفرینی در پایان استفاده از فعالان هر زمینه به عنوان تحلیل‌گران آن عرصه را راهکاری برای بهره‌برداری بهتر از نخبگان دانست و افزود: «گفتنی است که برای بهره برداری بهتر از نخبگان و تحلیل های دقیق تر در هر زمینه می‌توان از افراد مستعد و مقام آور در زمینه های مرتبط به عنوان تحلیل گر استفاده کرد و این تحلیل ها را از دل جامعه دانش آموزی و حتی دانشجویی به گوش تمام افراد جامعه رساند.»

خبرنگار دانش آموز: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار