عسل رستمی*

بازگشت آموزش حضوری و خداحافظی با فضای مجازی

تقریبا می‌توان گفت نزدیک به سه سال است که یک ویروس در سراسر دنیا پخش شده است، ویروسی که با آمدنش باعث تغییرهایی در خیلی از مسائل شد و به‌نظر من مهم‌ترین تغییر آن، در شیوه آموزش و تبدیل آن از حضوری به آموزش آنلاین و مجازی بود.

کد مطلب: ۱۲۶۷۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت آموزش حضوری و خداحافظی با فضای مجازی

اسفند سال ۱۳۹۸ بود که مادرم مرا صدا زد تا به مدرسه بروم، کاپشن خود را پوشیدم و کیفم را بر روی شانه‌ام انداختم، وقتی به مدرسه رسیدم بیشتر دانش‌آموزان به مدرسه نیامده بودند و تعداد کمی که آمدند ماسک زده بودند.

همه دانش‌آموزان، معلم‌ها، مدیر و معاونین و من در حیاط مدرسه ایستاده بودیم منتظر خبر از اداره بودیم چون شب قبل از آن روز گفته بودند کووید ۱۹ وارد ایران شده و خیلی سرایت پذیر است و باید از مکان‌های شلوغ و در بسته دور باشیم، حداقل فاصله ۲متری با شخص کناری خود داشته باشیم، از ماسک و الکل استفاده کنیم و... درسته همه این‌ها قوانین و مقررات جدیدی بود که این ویروس باعث شد تا همه این نکات را رعایت کنند.

زنگ اول که شروع شد معاون مدرسه وارد کلاس ما شد و خبر داد یکی یکی با فاصله ۲متری از هم، به سمت حیاط مدرسه برویم و منتظر خانواده‌هایمان باشیم، آن لحظه که معاون مدرسه موضوع تعطیلی را مطرح کرد همه بچه‌ها و من از خوشحالی جیغ زدیم و به سمت حیاط دویدیم، هیچوقت فکرش را نمی‌کردم که بخاطر یک ویروس بخواهد مدرسه‌مان تعطیل شود انگار خدا دلش به حال همه ما سوخته بود و تمام دعا‌های ما دانش‌آموزان را که تعطیلی کلاس‌درس بود برآورده کرده بود.

اما این وضعیت سرایت پذیری کرونا فقط به تعطیلی یک روز، یک هفته، یک‌ماه، یکسال منجر نشد و باعث شد تا همه دانش‌آموزان نزدیک به سه سال از سال ۱۳۹۸ تا به همین لحظه یعنی عید ۱۴۰۱ بصورت آنلاین و در فضای مجازی درس را فرا گیرند.

شاید من و بعضی دانش‌آموزان‌ و یا حتی بهتر است بگویم همه دانش‌آموزان از اینکه در طول این مدت آموزش حضوری نداشتیم خیلی خوشحال باشیم و اصلا نخواهیم که به آن دوران قبل از کرونا برگردیم، ولی اصلا اینطور نیست آموزش آنلاین با مدت طولانی سبب شد تا دیگر دانش‌آموزان‌ نتوانند ارتباط با همسن و سالان خود برقرار کنند و ارتباط اجتماعی آن‌ها ضعیف شد و این ارتباط به شکل مجازی شکل گرفت از پیام دادن بهم و تماس تصویری و... اما هیچ‌کدام نمی‌تواند جای ارتباط حضوری را بگیرد.

آموزش آنلاین باعث شد تا ما بیشتر امتحان‌های مستمر و ترم را به صورت آنلاین در سایت‌های مختلف که نیاز به اینترنت پرسرعت داشتند بدهیم، استرسی که این چند سال برای امتحان‌های آنلاین تجربه کردم هیچ‌گاه در امتحان‌های حضوری نداشتم، استرس پرت شدن از سایت، نشان ندادن بعضی از سوال‌ها در سایت، استرس زمان امتحان و از همه مهم‌تر وسوسه آن لحظه که سوالی را بلد نیستی و دلت میخواهد کتابت را باز کنی و از روی کتاب بنویسی.

آموزش در طول این مدت در برنامه شاد و سایت‌های مختلف از جمله اسکای روم و... بود. اگر بخواهم از کیفیت تدریس معلمانم بگویم می‌شود گفت این اتفاق باعث شد تا آن‌ها هم با همه سختی‌ها و محدود بودن وسایل تدریس در خانه‌هایشان برای ما تولید محتوا کنند و یا در سایت‌ها هروز صبح وبکم‌هایشان را فعال و درس را توضیح دهند.

ولی با همه تلاش معلمان برای تفهمیم درس برای ما دانش‌آموزان‌ و سختی ما در طول این مدت که باید بیشتر خودمان را به زحمت بیاندازیم و تلاش بیشتری کنیم برای درس خواندن و فهمیدن فرمول‌ها ریاضی و فیزیک و نکات عربی و ادبیات و... باز هم سطح تحصیلی همه دانش‌آموزان پایین آمد.

همه این مشکل‌ها باعث شد تا وزارت آموزش و پرورش کشور فکری جدی برای رفع این مشکل‌ها کند و تصمیم بگیرد مدارس را از ۱۴ فروردین به شکل حضوری اجرا کند.

شنیدن این خبر برای همه ما دانش‌آموزان خوشحال کننده است چرا که اگر آموزش حضوری شود امتحان‌ها هم به شکل حضوری برگزار می‌شود و ما می‌توانیم با استرس کمتری امتحان‌مان را بدهیم و برای امتحان‌های ترم نقاط ضعف خود را متوجه می‌شویم و آن‌ها را تا خرداد برطرف می‌کنیم، همین‌طور دوستان جدیدی را که در فضای مجازی با آن‌ها آشنا شده بودم از نزدیک ببینم و مثل قبلا با آن‌ها در زنگ ورزش و زنگ تفریح سرگرم باشم.

مطمئن هستم نمیکت‌های مدرسه هم دل‌شان برای کتاب‌ها و ما تنگ شده و با رفتن ما به مدرسه گرد و خاک بر روی آن‌ها برداشته می‌شود و دوباره در مدرسه صدای هیاهوی دانش‌آموزان‌ از این سر مدرسه تا آن سر را فرا می‌گیرد و خوشحالی ما دوباره با دیدن دوستان‌مان و معلم‌ها و ذوق برای اردوها تفریحی مدرسه‌ای شکوفا می‌شود.

امیدوارم در سال ۱۴۰۱ این ویروس از همه دنیا پاک شود و همه در مقابل آن واکسینه شوند و دوباره زندگی‌هایمان به سمت قبلی خود دید‌ و بازدید فامیل هایمان از نزدیک، آموزش کاملآ حضوری، برگشت بعضی از شغل‌ها که بخاطر کرونا از بین رفته بود، مسافرت‌های تابستانی، اردوهای مدرسه و راهیان نور و... برود.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه مردم دنیا، برگشت به دوران قبل از کرونا و به امید جشن خداحافظی با این ویروس در کشور عزیزمان ایران.


*دانش‌آموز خبرنگار پایه یازدهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار