این ورزش از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند

تهران (پانا) - ارتباط ذهن و بدن ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که برخی افراد فکر می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۵۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
این ورزش از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند

به گزارش ایسنا، این نوع حافظه از شرایط جدی‌تری مانند اختلال شناختی متوسط ‌(MCI) یا زوال عقل متمایز است و اغلب شامل مشکلات حافظه شدیدتری مانند فراموش کردن نام یا محل زندگی فرد می‌شود. حافظه اپیزودیک شامل مواردی مانند به خاطر سپردن محل کلیدهای خود یا کارهایی که در گذشته انجام شده و مشکلات رایج فراموشی است که می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و با افزایش سن افزایش می‌یابد.

نتایج تحقیق جدیدی که در نشریه Communications Medicine منتشر شده است، این باور متعارف را که همه ما محکوم به تجربه از دست دادن حافظه با افزایش سن هستیم تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند حافظه را تا سنین بالا بهبود بخشد.

نتایج تحقیقات نشان داده است که ورزش هوازی که ضربان قلب را برای مدت زمان طولانی افزایش می‌دهد، به‌طور قابل‌توجهی ظرفیت حافظه اپیزودیک را در بزرگسالان بالای ۵۵ سال بهبود می‌بخشد. از آنجایی که هیچ درمان دارویی برای مشکلات حافظه اپیزودیک معمولی وجود ندارد، محققان توصیه کرده‌اند که ورزش هوازی یک گزینه درمانی برای افراد مسن است که به از دست دادن حافظه اپیزودیک مبتلا شدند.

طبق گفته کلینیک مایو ایالات‌متحده، ورزش هوازی می‌تواند فواید سلامتی مثبت زیادی را برای شما ازجمله کمک به حفظ وزن سالم، بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت خلق و خوی، تقویت سیستم ایمنی بدن، دادن انرژی بیشتر و پاک نگه داشتن رگ‌ها به ارمغان آورد. همچنین شما را وادار به تنفس عمیق می‌کند که اکسیژن بیشتری را به خون و مغز شما می‌رساند. علاوه بر همه این موارد ورزش هوازی اکنون نشانگرهای سلامت مغز را افزایش می‌دهد که در غیر این صورت با افزایش سن کاهش می‌یابند و با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

شرکت در کلاس های ایروبیک در باشگاه محلی خود، شروع یک برنامه روزانه دویدن، راه‌هایی برای وارد کردن فعالیت‌های تقویت حافظه به زندگی روزمره شماست حتی پیاده‌روی سریع یک ورزش هوازی قدرتمند است و در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در نشریه NeuroImage منتشر شد نشان داد افراد مسنی که به‌طور منظم در طول ۶ ماه پیاده‌روی می‌کردند، بهبود قابل‌توجهی در عملکرد حافظه اپیزودیک خود نشان دادند. محققان در این مطالعه دریافتند که بهبود حافظه با افزایش اتصال در ماده سفید مغز مرتبط است که اغلب به دلیل افزایش سن دچار زوال می‌شود.

مشخص شده است که فعال ماندن در سنین بالا اثرات محافظتی عمیقی بر مغز دارد. به گفته دانشگاه هاروارد، حرکات موزون تاثیر مثبت باورنکردنی بر عملکرد شناختی دارد و ارتباطات عصبی را بهبود می‌بخشد و منجر به حافظه بلندمدت بهتر می‌شود.

تای چی، تمرین باستانی که میلیون‌ها نفر در چین و دیگر کشورهای آسیایی آن را انجام می‌دهند و به خاطر حرکات کم ضربه‌اش و اینکه به استخوان‌ها یا مفاصل فشار وارد نمی‌کند، شناخته شده است برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن مناسب است. مشکلات حافظه ممکن است بخشی طبیعی از افزایش سن باشد اما فراموش نکنید که فعال ماندن مزایای مادام‌العمر برای بدن و ذهن دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار