مدیر دبیرستان هیأت امنایی شهید عاشوری منطقه ۱۴:

تدریس؛ فرآیندی است که باید دانش‌آموزان را به کنترل یادگیری مشتاق سازد

تهران (پانا) - مدیر دبیرستان شهید عاشوری با اشاره به اینکه تدریس می بایست فرآیندی باشد که دانش‌آموزان را به کنترل یادگیری خود مشتاق سازد و همچنین، سطوحی از کنترل را که متناسب با توانایی‌های هر دانش‌آموز در انجام تکالیف یادگیری خاص است فراهم آورد، بر نقش معلمان در ایجاد انگیزه و تشویق دانش‌آموزان که دو رکن اساسی و مهم در پیشرفت و هدایت رفتار آنان محسوب می‌شوند و مهم و اساسی است تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تدریس؛ فرآیندی است که باید دانش‌آموزان را به کنترل یادگیری مشتاق سازد

علی اسدی؛ مدیر دبیرستان هیأت امنایی شهید عاشوری در خصوص تأثیر آموزش در روند پیشرفت علمی دانش آموزان به پانا گفت: «نقش بر انگیزاننده، در بر دارنده رشد فزاینده احساس مثبت دانش آموز نسبت به خود و ایجاد انگیزه یادگیری به عنوان یک عامل مهم، خلاقانه و هماورد جویانه است؛ زیرا یادگیری، امری فعال و هدفمند است و شما برای این کار، نیاز به راهبردهایی دارید که با تشویق فعالانه، رفتار و افکار هدفمندانه، دانش آموز را به کار گیرد. همچنین، دانش آموزان برای درک توانایی هایشان، برای ایجاد نگرش های مثبت، تغییر نگرش ها و باورهای منفی که نسبت به خود و یادگیری دارند، به کمک نیازمندند. از این رو مدرسه باید به عنوان فضای امن و حمایت آمیز، برجسته کردن ارزش فضیلت های دانش آموزان، همراه با مهارت ها، توانایی های منحصر به فرد آنها و ارزش فرآیند یادگیری اهمیت دهد تا باورها و نگرش های منفی دانش آموزان را نسبت به خودشان کاهش دهد.»

وی در تکمیل صحبت هایش افزود: «انگیزش ذاتی دانش آموزان به یادگیری، می تواند در محیطی امن، اعتمادبخش و حمایتگرانه پرورش یابد. محیطی که در آن بزرگسالان باید در روابط کیفی توأم با توجه به توانمندی های بالقوه جوانان را در آن دریابند. نیازهای منحصر به فرد دانش آموزان از نظر یادگیری و آموزشی مورد حمایت قرار گیرد و فرصت هایی برای خطر کردن بدون ترس از شکست خوردن برای دانش آموزان فراهم کنند. این اصول اساسی به جنبه هایی از نقش معلمان به عنوان کاتالیزگر اشاره دارد که باید در این مسیر از تمامی علایق و نیاز های شخصی دانش آموز آگاهی پیدا کند و سپس می توانند در ارائه اهداف و فعالیت های آموزشی، از اطلاعاتی که درباره نیازها و علایق دانش آموزان به دست آورده اند به گونه ای استفاده کنند که هر دانش آموز بتواند به اهداف خود دست یابد و موفقیت را تجربه کند.»

اسدی با بیان اینکه وجود یا عدم وجود انگیزه در دانش‌آموزان، بر تمامی مسائل مربوط به تحصیل آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد، گفت: «نحوۀ برقراری ارتباط با معلم و هم کلاسی‌ها، میزان زمان و تلاشی که به مطالعه و یادگیری دروس اختصاص می‌دهند، عملکرد آن‌ها در امتحانات و آزمون‌های مختلف و بسیاری موارد دیگر، کاملا تحت تأثیر میزان انگیزه و علاقۀ دانش‌آموز به تحصیل و یادگیری است که باید توسط معلم و دیگر عوامل در مدرسه این فضا برای دانش آموزان فراهم شود. از آنجا که نمره ارزشیابی دانش آموزان در این ترم بسیار عالی است، این نشان از فراهم شدن این بستر در دبیرستان دارد.»

اسدی با اشاره به اینکه باورها و عقاید دانش‌آموزان می‌تواند بر انگیزۀ آن‌ها در مورد تحصیل تأثیر بگذارد، بیان کرد: «کودکان در مواجهه با شکست‌ های مکرر، انگیزۀ خود را از دست نمی‌دهند و همچنان امیدوار به موفقیت هستند. اما دانش‌آموزان دبیرستانی به شدت تحت تأثیر شکست‌های خود قرار می‌گیرند و نگران پیامدهای منفی هر شکستی هستند. به ویژه اگر بعد از تلاش بسیار زیاد، شکستی را متحمل شوند، این موضوع روی عزت نفس آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، در حالی که شکست‌هایی که ناشی از تلاش نکردن هستند، تاثیرات منفی کمتری دارند. در این راستا از طرف مشاور مدرسه طرحی برای از بین بردن حس خلاء و ناامیدی دانش آموزان در دبیرستان ارائه شده و در حال اجرایی شدن است. مجموعه این عوامل با یکدیگر موجب چنین عکس العمل خوبی از طرف دانش آموزان شده است.»

وی در خصوص راه تشویق برای بالا بردن ارتقای علمی دانش آموز خاطرنشان کرد: «برخی از معلمان برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان دبیرستانی، از پاداش‌ها و انگیزه‌های بیرونی کمک می‌گیرند. در این روش دیدگاه های مختلفی ارائه شده است‌. برخی استفاده از این روش را غیرعادلانه می‌دانند؛ چرا که غالبا دانش‌آموزان مستعد به راحتی این پاداش‌ها را کسب می‌کنند، اما دانش‌آموزان کمتر مستعد، حتی با وجود تلاش زیاد، ممکن است به این امتیازات دست پیدا نکنند، اما به طور کلی این نوع پاداش‌ها اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، بهبود قابل توجهی در وضعیت درسی دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.»

اسدی در آخر ضمن تشکر و قدردانی از تمامی کادر مدرسه و اولیاء که در این ماراتن سخت همیشه همراه و هم پایه مدیریت بوده اند، اظهار کرد: «تدریس، می بایست فرآیندی باشد که دانش آموزان را به کنترل یادگیری خود مشتاق سازد و همچنین، سطوحی از کنترل را که مناسب با توانایی های هر دانش آموز در انجام تکالیف یادگیری خاص است، فراهم آورد. نیازهای منحصر به فرد دانش آموزان از نظر یادگیری و آموزشی مورد حمایت معلم قرار گیرد؛ زیرا رفتار صحیح معلم منجر به عملکرد بهتر دانش آموزان در طول تحصیل است. بنابراین معلم با رفتار خود می تواند تأثیر بسزایی بر آینده دانش آموزان که به نوعی آینده جامعه است، داشته باشد.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار