به مناسبت گرامیداشت هفته سرود و نمایش عنوان شد:
سرود و هنرهای آوایی در تلطیف روح و جسم افراد نقش بسیار مهمی دارد
تهران (پانا) - سرپرست و مدیر فنی گروه تواشیح بین المللی اسراء با تأکید بر آنکه سرود و هنرهای آوایی در تلطیف روح و جسم افراد نقش بسیار مهمی دارد و میتواند انرژی و انگیزههای درونی مثبت فرد را برانگیزد، عنوان کرد به جز فرآیندهای احساسی که موسیقی و هنرهای آوایی در فرد ایجاد میکند، سرود در واقع میتواند یک ابزار آموزشی مفید برای آموزش بسیاری از ارزشها، باورها و فرهنگها به نوجوانان به ویژه دانشآموزان باشد.
حکمت الله صادقی؛ سرپرست و مدیر فنی گروه تواشیح اسراء به مناسبت هفته گرامیداشت سرود و نمایش در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «سرود و هنرهای آوایی در تلطیف روح و جسم افراد نقش بسیار مهمی دارد. صداها و نغمههای گوشنواز و دلنشین، حس آرامش و شادی را در فرد ایجاد میکند که به دنبال آن فرد از وقتی که برای یک آهنگ یا شنیدن یک سرود صرف کرده است، احساس رضایتمندی و لذت میکند و همین امر در افزایش انرژی و انگیزههای درونی مثبت او تاثیر شگرفی از خود برجای میگذارد و به جز فرایندهای احساسی که موسیقی و هنرهای آوایی در فرد ایجاد میکند، سرود در واقع میتواند یک ابزار آموزشی مفید برای آموزش بسیاری از ارزشها، باورها، فرهنگها و غیره باشد، به ویژه وقتی مخاطب آن دانشآموزان هستند که میزان اثرگذاری آن دوچندان میشود، چون دانشآموزان با محتواهای احساسی و زیباشنایی بیشتر ارتباط برقرار میکنند. بنابراین سرود، به خوبی میتواند ابزاری برای آموزش در عرصه تعلیم و تربیت برای مربیان باشد که به خوبی از آن استفاده کنند.»
وی در تکمیل گفتههایش بیان کرد:« این سخن مقام معظم رهبری که تاثیر یک سرود از یک سخنرانی بیشتر است، نقطه عطفی برای شروع فعالیتم پس از فوت حجت الاسلام و مسلمین حسینی، در این عرصه شد. امیدی به موثر و مفید بودن هر چند کوچک در من به وجود آمد، تا یک گروه سرود از دانشآموزان مستعد، علاقمند و داوطلب تشکیل دهم، این گروه متشکل از دانشآموزان و نوجوانان خوش ذوق و با استعداد از سراسر ایران است که بنده قریب به ۱۶ سال است که مدیریت این گروه را بر عهده دارم و دانش آموزان و نوجوانان خوش ذوق را در این عرصه، پرورش می دهم.»
صادقی در خصوص ضرورت تشکیل گروه سرود در مدارس اذعان کرد: «تشکیل گروههای سرود در مدارس و اجرای این سرودها در روحیه دانشآموزان بسیار موثر است، به جز ایجاد حس همکاری و هماهنگی که بین دانشآموزان در حین تمرینها و اجرا ایجاد میشود، نشاط و شادابی که در روحیه آنها ایجاد می شود بسیار بارز و چشمگیر است و مسلما این مورد نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی هنری در مدارس است، که باعث جذابیت و استقبال بیشتر دانشآموزان میشود. ضمن اینکه در انتخاب موضوع سرودها باید دقت زیادی صورت گیرد؛ چرا که سرودها با جذابیتهای آوایی و حسی که ایجاد می کنند، به راحتی میتوانند جایگاهی برای آموزش و نهادینه کردن ارزشهای جامعه در همه ابعاد، به دانشآموزان و نوجوانان باشند.»
وی با توجه به اینکه روشهای آموزشی دانشآموزان نسل چهارم انقلاب که افرادی پویا، هوشیار و مطالبهگر هستند باید بازبینی و به روزرسانی شود، خاطر نشان کرد: «تدریس دروس مختلف به وسیله نمایش در کلاسهای درس و حتی آموزش مفاهیم اخلاقی به وسیله سرود، میتواند مفاهیم و سوژههای اجتماعی را در مدارس بازپروری کند تا دانشآموزان برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی خود راهکارهای نوین پیدا کنند و روشهای حل مسئله و نقشپذیری در اجتماع را بیاموزند، علاوه بر آن سرود قابلیت انتقال مفاهیم و ارزش های اخلاقی، انسانی، اسلامی و علمی با روش های نوین و با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری را به دانشآموزان دارد.»
صادقی در خصوص رواج زبان عربی در قطعه های سرود اسراء بیان کرد: «از آنجایی که گویش و لهجه عربی بسیار شیرین و منحصر به فرد است و درصدی از مردم کشور ما، عرب زبان هستند و به این زبان به صورت کامل تسلط دارند، همچنین با توجه به استعدادهای نهفته در تعدادی از نوجوانان گروه اسراء که به این زبان تسلط کامل دارند، اقدام به استفاده و ترکیب زبان عربی با زبان فارسی در قطعه های موسیقی کردیم. همانطور که موسیقی و اشعار بر اساس روحیه مردم شرق کره زمین، بسیار شاد و متنوع ساخته می شوند، تاثیرگذاری بالایی را در بین مردم شرق جهان به ویژه فارسی زبانان داشته است و موجب برقراری ارتباط خاصی با قطعه های موسیقی مختلف شده است؛ چرا که طبق خواست و میل مخاطبین، قطعه موسیقی «انتظار یار » که در وصف حضرت حجت سروده شده است، بارها و حتی روزی ۲ مرتبه، از صدا و سیمای ملی کشور، پخش می شود. این عمل نشان از تاثیرگذاری قطعه های موسیقی اسراء در روحیه مخاطبین دارد.»
وی در خصوص کسب عناوین و مقام های گروه سرود اسراء توسط ارگان ها و نهاد های مختلف بیان کرد:« گروه سرود اسراء در مراسمات و برنامههای زیادی در سطح کشور و حتی بینالملل، اجرای برنامه و حضور فعالی در زمینه سرود و تواشیح داشته است و هدف از این اجراها، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین مردم به ویژه نوجوانان، تقویت هویت اسلامی ایرانی، تقویت روحیه کار تیمی، استفاده از ظرفیت های جوانان برای انتقال مفاهیم تربیتی و معارف اسلامی بوده است. از این رو توانسته عناوینی از جمله؛ مقام اول سرود کشوری در اوقاف، مقام نخست در حیطه سرود از شهرداری تهران و همچنین مقام اول در بخش سازمان تبلیغات را به خود اختصاص دهد. همه این عناوین از سال ۱۳۸۵ تا کنون توسط گروه اعضای گروه، از طریق مسئولان مختلف کشوری کسب شده است.»
سرپرست گروه سرود اسراء همچنین درباره ایجاد بستر برای نوجوانان، بیان کرد: «باید به نوجوانانی که پتانسیل و انرژی دارند برای فعالیت در فضای موسیقی و سرود کشور میدان داد تا بتوانند مؤثر واقع شوند. در واقع نوجوانان باید در فضایی که به آن علاقهمند هستند و میتوانند آن را درک کنند، کارهایشان را ارائه دهند و رعایت این قوانین در بسیاری از آثار ما به چشم می خورد.»
وی از جمله دغدغه ها و مشکلات گروه سرود اسرا را مشکلاتت مالی قلمداد کرد و افزود: «تولید آثار در زمینه سرود، هزینههایی را بههمراه دارد و عوامل تولیدکننده اثر از شاعر، آهنگساز و تنظیمکننده هر کدام دستمزدهایی برای تولید یک اثر دارند و نیاز به سرمایه گذاری های مختلف مالی در زمینه سرود هستیم، با توجه به اینکه هزینه اتخاذ شده برای سرود، توسط واسطه های مختلفی در اختیار ما قرار می گیرد، نیمی از هزینه اتخاذی کسر می شود و موجب مشکلات مالی در زمینه تولید قطعات سرود می شود. از طرفی در موسیقی و آثارمان، می بایست انرژی و نشاط را لحاظ کنیم و کاری که به جامعه ارائه میدهیم شاداب و پر انرژی باشد. از آنجا که ما در مقابل نوجوانان و افرادی قرار داریم که کارهایشان را با الگوبرداری از موسیقی غرب بهمخاطب ارائه میدهند، باید کارهایی را بهصورت فاخر برای جذب نوجوانان ارائه دهیم که همه این کارها هزینه و سرمایه گذاری ارگان ها و نهادها را در زمینه سرود و تواشیح می طلبد.»
صادقی در آخر گفت:« یکی از دغدغههای من همیشه این بوده که بتوانم گروه یا گروههای سرودی متشکل از تمام دانشآموزان علاقمند و مستعد در مدارس و کانون های مختلف در سطح کشور، تشکیل بدهم تا هم بازدهی افزایش یابد و هم استعدادهای دیگر مدارس هم شناسایی شود و پرورش یابند. امیدوارم با کمک مسئولین آموزش و پرورش و همت دیگر معاونین و مربیان پرورشی مدارس، بتوانم روزی به این طرح جامه عمل بپوشانم که بیشک طرحی در جهت ارتقا کیفی و کمی هنرهای آوایی در کشور خواهد بود.»
*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه