اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

عبور کشور از قله پیک ششم کرونا؛ تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یافت

تهران (پانا) - کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در هفته گذشته موجب شد تا تعداد شهرهای کرونایی کاهش یابد و این امر نشان می‌دهد کشور در حال عبور از قله پیک ششم کرونا است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
عبور کشور از قله پیک ششم کرونا؛ تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۶۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۴۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون ۷۵۴ هزار و ۲۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۲۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۲ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۸۴۲ نفر دُز دوم و ۲۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۴۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۲۸۲ دُز رسید.

رنگ‌بندی جدید نقشه کرونایی کشور

با فروکش کردن نسبی موج ششم کرونا با اُمیکرون، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۸۴ شهر به ۱۴۸ شهر در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت. بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها، در حال حاضر ۱۴۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهر در وضعیت زرد و سه شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کاهش موارد بستری کودکان

پیک ششم کرونا که با سویه اُمیکرون در کشور شیوع پیدا کرده است، کودکان را بیش از سایر گروه‌های سنی درگیر کرده است. در هفته‌ای که سپری شد، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که گرفتاری کودکان با اُمیکرون، بستری در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه رو به کاهش است و امید است این سیر نزولی ادامه‌دار باشد.

صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن نورا

در هفته‌ای که سپری شد، بهرام دارایی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن نورا به عنوان دُز بوستر، همزمان با سالروز میلاد باسعادت امام حسین(ع) خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو مطابق سیاست‌های وزارت بهداشت اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون، تکمیل مستندات ثبت، ارائه و تائید گزارش اثربخشی در جمعیت موردتائید کمیته مطالعات بالینی و رعایت ضوابط و مقررات، مجوز مصرف اضطراری واکسن نورا را به عنوان دز بوستر صادر کرد.

ابلاغ شیوه‌نامه بهداشتی مراسم نیمه شعبان

با نزدیک شدن به نیمه شعبان و برگزاری اعیاد ویژه در این ماه، پروتکل‌های بهداشتی مراسم نیمه شعبان در راستای مدیریت مطلوب پیک ششم شیوع بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت تهیه شد و این دستورالعمل توسط کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. عدم حضور افراد واکسن‌نزده و افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای در مراسم، استفاده ماسک و رعایت فاصله در مراسم و عدم تجمع بدون رعایت فاصله، توجه و نظارت بهداشتی ویژه بر موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و عدم توزیع نوشیدنی و شربت به صورت فله‌ای و توصیه به توزیع مواد غذایی و آبمیوه بسته‌بندی شده بخشی از پروتکل‌های ابلاغی است.

نحوه کنترل تردد مسافران نوروزی

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از جلسات قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در وزارت کشور برگزار شد. احمد وحیدی، وزیر کشور درباره نحوه کنترل مسافران نوروزی در سامانه ایران من، که با خودروی شخصی به سفر می‌روند، توضیح داد و گفت: فعلا برای اینکه کار برای مسافران سخت نشود، ملاک پلاک خودروها است اما خود مردم باید مراقبت کنند. اینکه بخواهیم تک تک ماشین‌ها و تک تک اشخاص را تطبیق دهیم برای خود مسافران هزینه‌زا می‌شود لذا خود افراد باید مراقبت کنند. سامانه ایران من، بر اساس دو دُز فعال است اما در ستاد ملی کرونا بحث تزریق سه دُز واکسن تاکید شده است ولی اجباری، در سامانه نخواهد بود. البته در برخی سفرهای خارجی ناچاریم تزریق سه دُز را کنترل کنیم ولی سامانه بر اساس دو دز فعال است.

2 شرط برای حضور در اردوهای راهیان نور

همچنین در آستانه فرارسیدن ایام نوروز و رونق گرفتن سفرهای راهیان نور، سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضوابط برگزاری اردوهای راهیان نور در ایام نوروز 1401 را تشریح کرد و گفت: دستورالعمل جامعی برای برگزاری اردوهای راهیان نور تهیه شده است و حضور در این اردوها منوط به تزریق دو دُز واکسن و بیمار نبودن مسافران است. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به ضوابط اردوهای راهیان نور گفت: همه کسانی که می‌خواهند در راهیان نور شرکت داشته باشند، قطعا باید به سامانه ایران من متصل باشند تا وضعیت تزریق واکسن از طریق این سامانه کنترل شود. اگر واکسن را تزریق کرده باشند، می‌توانند به سفر بروند.

لغو محدودیت‌های عمره

عربستان اوایل پاییز امسال پس از ۲۰ ماه محدودیت، با حذف فاصله اجتماعی در مسجدالحرام، پذیرش تدریجی زائران خارجی را از سرگرفت، اما با همه‌گیری سویه اُمیکرون، بار دیگر پذیرش زائران خارجی محدود و از برخی کشورها متوقف شد. اینک، وزارت کشور عربستان از لغو همه محدودیت‌ها در همه مساجد این کشور و پایان دادن به قرنطینه خانگی پس از دو سال و ازسرگیری پذیرش زائران خارجی از همه کشورها برای مراسم عمره خبر داده است. وزارت کشور عربستان اعلام کرد که استفاده از ماسک فقط در مکان‌های بسته الزامی است و زائران خارجی دیگر به ارائه نتیجه منفی آزمایش PCR یا آنتی‌ژن پیش از سفر به این کشور نیازی ندارند.

مناسب‌سازی ۳۰ بوستان مادر و کودک در تهران

در جریان ارائه گزارش طرح رصد در صحن شورای شهر تهران، یکی از نیازهای مطرح‌شده در مناطق شهرداری، نبود فضای مناسب برای ورزش بانوان در بوستان‌ها بود. میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این زمینه گفت که برخی زنان در فضای عمومی پارک‌ها امکان ورزش ندارند و نیاز است فضاهای اختصاصی برای آنها ایجاد شود. ‌شهردار تهران درباره درخواست فضای ویژه برای ورزش بانوان گفت: اکنون هفت پارک ویژه بانوان داریم و پنج پارک هم در سال جاری تأسیس می‌شود و علاوه‌ بر‌ آن در ۳۵۲ پارک محلی نیز تمام یا بخشی از آن را به زنان و دختران و مادران و کودکان اختصاص می‌دهیم که برای این کار مناسب‌سازی می‌شوند. تا اسفند امکان اینکه هر کسی در آسایش ورزش کند یا با فرزندش بگردد و برای رسیدن به این موضوع گام‌به‌گام مسیر را طی می‌کنیم. در همین رابطه علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از مناسب‌سازی ۳۰ بوستان مادر و کودک در تهران تا پایان اسفند خبر داد و گفت: در مجموع ۳۴۵ بوستان هستند که فضای ویژه مادران و کودکان ایجاد می‌شود که در فاز نخست ۳۰ بوستان است و تا پایان اسفند به بهره‌برداری می‌رسند و افتتاح می‌شوند و بقیه که ۳۱۵ بوستان هستند در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند.

آخرین وضعیت لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت»

تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت‌دیده آغاز شد اما تکمیل فرآیند تدوین و تصویب آن به عمر دولت یازدهم نرسید و بررسی آن به دولت دوازدهم موکول شد. سرانجام پس از قتل «رومینا» دختر 14 ساله گیلانی به دست پدرش در خرداد 99 بررسی این لایحه در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم به جریان افتاد که به علت مواد قضایی برای اعلام نظر به قوه قضاییه رفت. در قوه قضاییه نیز با تغییرات محتوایی و اسمی همراه شد و نهایتا برای بررسی مجدد به کمیسیون لوایح دولت بازگشت و 14 دی سال گذشته با 57 ماده در هیات دولت تصویب و حدود چهار ماه پس از آن نیز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس همچنان در حال بررسی لایحه هستند و هنوز خبری از ارائه این لایحه به صحن علنی مجلس نیست. زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت را تشریح کرد و گفت: این لایحه هم‌اکنون در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد و در کمیته مربوطه در حال بررسی است. در واقع فرصتی است تا نمایندگان پیشنهادات خود را در مورد لایحه به کمیسیون اجتماعی ارائه دهند که تغییرات و اصلاحات لایحه صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار